• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel actief en inactief maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noord2011

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2009
Ik heb diverse cellen in een tabel voor mijn onderhoud kosten.
Wat ik wil is dat met een knop de formule in de geselecteerde cel actief en inactief kunnen maken.
Bij inactief dient de cel het waarde nul en kleur grijs te krijgen en bij actief zijn oorspronkelijke formule en kleur terug.

Ik denk dat op elke column twee knoppen (Aan ’actief’ / Uit ‘inactief’) te zetten dat in een willekeurige cel in de column kan actief en inactief kunnen maken.

Of met een lange knop die voor de hele tabel gebruikbaar is. En de knoppen of lange knoppen dient ook mee spelen met het selectie jaar in J6.

P.S. alleen het selecteerde cel dient in actie komen bij het drukken op een van de knoppen.

Zie bijlage

Mv/Gr

Bijlagen

Ik denk zelf een formule onder de knop ‘Aan/UIT’ te zetten met de volgende
Knop AAN
ActieceCell vermenigvuldig met 1 (1 kan ook in een verborgen cel staan)

Knop UIT
ActieceCell vermenigvuldig met 0 (0 kan ook in een verborgen cel staan)

Het kleur grijs kan met als waarde gelijk als nul is kleur grijs. (dit kan ik).

Ik heb zelf geprobeerd met VBA maar krijg het niet werkend.

Ik zou afstappen van VBA.

Gebruik rij 1 om 1'tjes of 0'letjes te zetten (evt. met keuzelijstje via Data > Valideren).

De kleur doe je met voorwaardelijke opmaak op basis van de 1 of 0.

Die 1 of 0 komt dan ook in de formule, gewoon vermenigvuldigen daarmee. 0 geeft dan sowieso 0 als resultaat.

Just my 2 cents.

Wigi

Ja, maar hoe dan?

het dient bruikbaar te zijn voor meerdere cellen onder colummen H 13 t/m Am 22.

Bijv. het cijfer 2000 in Cel L13 of N14 nul '0' kunnen maken!

Mv/Gr.

Laatst bewerkt:
Gebruik dollartekens ($) om celverwijzingen absoluut te maken. Of deels absoluut (enkel rij 1 vastzetten).
Wigi

Ik heb geprobeerd met valideren , volgens mij is nog moeilijk. Daarom denk in knoppen.
Zie bijlage

Ik denk
ActievCell x N6
De x staat voor een variabel waarde (1 of 0) in N6
Alleen moet het zodanig zijn dat aleen het actieveCell reageert op de waarde in cel N6
Andere cellen dienen het zelfde blijven.

Bijv. ik selecteert cel N13 vervolgens klik op de knop UIT dan wordt het hele formule vermenigvuldig met ‘0’. Dit gebeurt alleen bij het geselecteerde cel. De ‘0’ of '1' kan ook in een verborgen cellen zijn.

Mv/Gr.

Voor mijn part werk je met VBA, maar:

- ik zie net als in de eerste bijlage geen enkele letter VBA-code, dus kan ik niet zien waar je al iets geprobeerd hebt.

- met VBA-code kan je formules aanpassen, dus besteed daar dan maar eens de nodige aandacht aan. O.a. de Formula eigenschap in VBA.

- het is ActiveCell, en niet de vele foutieve schrijfwijzen die jij al in deze topic gezet hebt.

Wigi

Tot zo ver ben ik nu!

Het punt is, ik raakt het formule in de geselecteerde cel kwijt. En dat mag niet

Zie bijlage

Ik ga verder proberen

Bijlagen

Met de knoppen in kolom I kan je nu de actieve cel aan en uit zetten.

Mvg

Rudi

Bijlagen

Mooi, het gaat de goede kan op.

Maar als ik op een lege cel klik bijv M6 wordt die ook grijs, kan het niet anders?

Verder denk ik dat het twee lange knoppen ook mee kunnen lopen met het gekozen jaren in J6. Met twee kleine knoppen denk ik dat het lastig zou worden als je J6 om 40 zetten, dan blijf je heer en weer schuiven om cellen aan/of te zetten.

Mv/Gr

Eerste vraag beantwoord. Voor de tweede vraag zou ik zeggen probeer de codes die je hier al veelvuldig aangereikt gekregen hebt ook eens te begrijpen en maak gebruik van de vba-help. Dan moet je toch in staat zijn om dit zelf in elkaar te boksen.

Mvg

Rudi

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan