• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cel automatisch vullen op basis gegevens validatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

davylenders123

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2010
Ik ben bezig met een excel bestandje waar gegevens validatie in verwerkt zit.
Op de rij van de gegevens validatie zijn er cellen waar ofwel 2 8 ofwel 15 25 in komt te staan manueel en door voorwaardelijke opmaak krijgt 2 8 een blauwe kleur en 15 25 een gele kleur.

Nu zou ik graag hebben dat de 2 8 of 15 25 automatisch wordt ingevuld als je in de 2 cellen naast de cel waar 2 8 of 15 25 instaat een gegevens validatie wordt gekozen en ook automatisch de juist kleur krijgt.

In de volgende kolome zitten de voorwaardelijke opmaak B I P V
En de rijden waar de gegevens validatie in zitten zijn
6 en 7
11 en 12
16 en 17
21 en 22
enz tem 71 en 72

Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd.
Denk dat het duidelijker wordt als je bestandje open doet dan zie je onmiddellijk wat ik bedoel.

Kan dit wat ik zou willen en zo ja hoe begin ik eraan.

Bekijk bijlage test1.xlsm

Bij het openen van je voorbeeldbestand krijg ik eerst een melding over koppelingen met andere bestanden en daarna een aantal foutmeldingen van VBA.

Kees

keesbl

De foutmeelding van vba krijg ik nu ook ineens.
Deze heb ik nu verwijderd.

De melding bij het openen van het bestand krijg ik niet.
En het bestand moet ook niks gaan ophalen in een ander bestand. Normaal zouden er geen koppelingen in het bestand mogen zitten. Raar.

Bijlagen

je kan er eenvoudig een formule voor maken

maar dan mag hij niet meer door de gebruiker ingevuld worden. ( dan verdwijnt de formule )

en als je wilt dat bijden kan dan moet je vba gebruiken.

je hebt al iets gemaakt in vba dus dat zal wel lukken.

succes

ps laat zien hoe je het gaat aanpakken

sylvester-ponte

Er staat al vba in maar deze heb ik al bekomen via dit forum, ben met vba helemaal nog niet mee.
Kleine aanpassingen aan een bestande code lukt me al wel maar verder zou ik niet weten hoe ik een vba moet beginnen.

De eerste optie een formule schrijven lukt mij ook nog niet echt .
Zou wel graag de 2 optie leren kennen.
Als je me hier verder mee op weg zou kunnen helpen zo zeer fijn zijn.

Hoi,
Zal morgen eens kijken als ik een oplossing vind via vba, als ik formules kan vermijden ben ik de eerste

voor zet deze formule in B6
en kijk wat er gebeurt als je daar naast een klant selecteert.
=ALS(OF(D6<>"";F6<>"");"15 25";"")
als je de B kolom van formules heb voorzien kun je hem beveiligen tegen selecteren en overschrijven.
voor B7 moet je de formule ietsje aanpassen.

Laatst bewerkt:
sylvester-ponte

Bedankt met u formule heb ik heel het blad kunnen aanvullen.:thumb:

gast0660

Dat zou fijn zijn moest je een vba zou vinden.:d

Als je eerst structuur in de sheet aanbrengt dan is het me een paar regels code op te lossen. In deze opzet wordt het een breiwerk aan code.

Haal de samengevoegde cellen eruit. VBA en samengevoegde cellen gaan niet samen. Zorg ervoor dat dezelfde gegevens steeds in dezelfde rijen (even of oneven) terug komen. Zorg ervoor dat de eerste klant in een even kolom staat en de tweede in een oneven kolom. Omgekeerd mag natuurlijk ook. Niet gebruikte rijen en kolommen die alleen gebruikt worden voor de opmaak kan je er net zo goed uithalen. Bv kolom F. Haal deze weg en maak kolom E wat breder. Dit geeft hetzelfde effect.

Alle bedankt voor de hulp :thumb:

Heb het maar gedaan met de formule.

Ik kan niet alle samenvoegingen van cellen verwijderen.
Heb weer al wat bijgeleerd dat vba niet echt om kan met samengevoegde cellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan