• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel berekend of ingevoerd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hotreneke

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2008
Hoi,

Ik wil de opmaak van mijn cel afhankelijk maken van het gegeven of de waarde is berekend of dat hij is ingevoerd. In een kolom gebruik ik nml standaard formules om een prijs te berekenen maar soms wil ik die formule niet gebruiken en geef ik een 'harde' waarde. Die cellen wil ik een andere opmaak geven; ik zoek daarvoor een fuctie als =CELBEREKEND, maar die bestaat niet.

Iemand?

Dit kan, maar je hebt VBA nodig.

In VBA is er nl. een HasFormula eigenschap die je toepast op een cel. Dit geeft TRUE of FALSE.

Je zou in VBA een nieuwe functie kunnen maken met die HasFormula in.

Dit zet je dan in de voorwaardelijke opmaak.

Als je er niet uit geraakt zal ik het straks maken.

Wigi

ik zoek daarvoor een fuctie als =CELBEREKEND, maar die bestaat niet.

Dan máken we er toch een!

Code:
Function CelBerekend(rCel As Range) As Boolean
If rCel.Count = 1 And rCel.HasFormula Then
    CelBerekend = True
End If
End Function

Zet bovenstaande code in een module van je bestand.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hier een bestandje met mijn functie. De toevoeging om te checken op 1 cel is inderdaad een goede :thumb:

Bijlagen

Thanks!

Dank jullie voor de snelle reactie. Ik heb nu pas de tijd om ernaar te kijken.
Na het zetten van het beveiligingsniveau op 'gemiddeld' krijg ik de geposte excel aan de praat: berekende velden worden groen.

Echter, hoe krijg ik nu deze modele/VBA code werkend in mijn eigen excel? Wanneer ik de VBA editor opstart vanuit mijn eigen werkblad krijg ik de code met hasformula te zien, echter de functie staat niet in het lijstje bij functies onder 'door gebruiker gedefineerde..'

Vraag 2: Hoe krijg ik hem in de template? (zal wel simpel zijn na het oplossen van het vorige probleem)

Vraag 3(edit): als anderen dit werkblad openen krijgen ze de functie dan ook?

Bedankt,
rene

Laatst bewerkt:
Rene,
Kopiëer de functie van Roncancio naar een standaardmodule in je VB-Editor.
ALT-F11 >> Invoegen >> Module
Selecteer nu op je werkblad een cel die je wel of niet wil kleuren bv A1
Ga naar Opmaak >> Voorwaardelijke opmaak en kies bij voorwaarde 1 ' formule is '
Typ nu in het witte vak =CelBerekend(A1) en kies daarna de gewenste opmaak door op Opmaak-knop te klikken
Klik op OK
De geselecteerde cel zal nu wel/niet kleuren als er wel/niet een formule in staat.

Mvg

Rudi

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan