• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel beveiligen tegen overschrijven.

Status
Niet open voor verdere reacties.

CorVerm

Redacteur
Lid geworden
11 mrt 2005
Beste mensen,
Ben al een tijdje aan het vogelen om een cel te beveiligen tegen overschrijven. Ik bedoel dan dat als er eenmaal en waarde is ingevuld die niet meer veranderd mag worden. Met valaderen lukt het (volgens mij) niet vanwege het feit dat de in te voeren waarde kan verschillen. Heb tenminste allerlei opties geprobeerd maar zonder het gewenste resultaat.

B.v.d.

Voorzover ik het weet kun je een cel alleen beveiligen als je ook het blad beveiligt.

Daarvoor ja je naar --> Exta --> Beveiliging --> Blad beveiligen

Daarna kun je middels --> Opmaak --> Celeigenschappen --> Bescherming een cel blokkeren door optie "Geblokkeerd" aan te vinken.

Hopelijk heb je hier wat aan :)

Laatst bewerkt:
Ik snap wat je bedoelt. Maar dat is mijn bedoeling niet. Trouwens de volgorde van beveiligen is net andersom. Eerst de cel(len) middels celeigenschappen blokkering opheffen en dan het blad beveiligen. Dat kan in dit geval niet omdat er in (een) bepaalde cel(len) gewoon iets ingevoerd moet kunnen worden dat daarna niet meer mag worden gewijzigd.

Ik maak bijna nooit gebruik van excel, helaas :(

Maar als ik iets op het net tegenkom laat ik het je wel even weten (bv m.b.v. een link)

Sorry dat ik je niet kon helpen.

Hopelijk kan een andere medelid je probleem oplossen :confused:

Groetjes

Laatst bewerkt:
Helaas, de gouden tip zit er niet bij. Bedankt voor het meedenken.

Helaas krijg ik het niet anders voor elkaar dan via een macro. Misschien dat een ander een betere oplossing heeft. Dit is iig een tijdelijke oplossing voor je probleem.

Op blad 1 is elke cel beveiligd tegen het voor een tweede maal schrijven. Dit beveiligen heb ik gedaan door op Blad2 de waarde ook weg te schrijven. Wanneer op blad 1 de waarde van een cel veranderd en de waarde op blad 2 is ongelijk aan niks en ook ongelijk aan de nieuwe waarde van de cel, dan krijg de persoon een bericht te zien dat hij het niet mag veranderen.

De truk zit in de macro. Dit kan je nalezen door de visual basic editor te openen en te kiezen voor Blad1 bij de projectverkenner.

Bijlagen

Snabbi,
Op zich heb ik geen moeite met deze oplossing. Je moet er maar opkomen en ik als macro-leek zou zoiets nooit bedacht hebben. Ik pas de macro aan en vind het verder prima. Mocht er nog iemand zijn met een andere oplossing is het wellicht mooi vergelijkingsmateriaal. Bedankt.

@hansvdveer
Helaas, dit topic is met pensioen, gezien zijn startdatum. Topic gaat om die reden op slot. Bovendien Is het niet netjes om in een ander zijn of haar vraag jouw probleem aan de orde te stellen. Bovendien is het verwarrend voor de helpers en de oorspronkelijke vragensteller.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan