• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cel gebruiken als invoer en formule??

Status
Niet open voor verdere reacties.

scully

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2008
Berichten
31
Hallo,

ik heb een model gemaakt van een gasturbine. Nu wil ik het effect van waterinjectie weten, dit verlaagt immers de inlaattemperatuur.
Het probleem is nu, dat ik nu een cel gebruik als invoer, daar tik ik dus gewoon 20 (graden) in, en daar rekent de rest mee door, dus ook de waterinjectie.
Maar de waterinjectie zorgt voor een temperatuurverlaging. Hoeveel deze is, heb ik al berekend, maar nu wil ik dus die temperatuurverlaging in diezelfde cel zien te krijgen, dus als er een temperatuurverlaging van 4 graden is, moet die 20 graden dus 16 worden.
Maar die cel moet wel als invoer beschikbaar blijven, dus ik moet er ook 15 graden of 30 graden in kunnen tikken, want dan verandert die temperatuurverlaging ook weer.
Ik hoop dat mijn probleem een beetje te snappen is zo, en dat er een oplossing voor bestaat.
 
Je kan niet tegelijk een formule en een inputwaarde hebben in een cel.

Waarom kan je de cel ernaast of eronder niet nemen? Evt. met voorwaardeljike opmaak om het te laten opvallen / onderdrukken?
 
Omdat die waarde van groot belang is voor de rest van het model. Als ik een bepaalde begintemperatuur heb, dan zitten er op verschillende punten in de gasturbine ook bepaalde temperaturen en drukken, waar dan weer vermogens en rendementen uit komen. Verander ik die inlaat temperatuur, dan verandert alles mee. Dat is ook de bedoeling, zodat ik het effect van die water injectie kan bekijken.
Ik kan nu wel al in een cel zien wat de temperatuur dan wordt, maar hij rekent het nog niet door.
Ik was al bang dat het niet kon, dan moet ik waarschijnlijk iets anders bedenken.
 
Scully, je zou die cel kunnen gebruiken met een IF (als) functie.Dus je neemt een lege cel daarnaast waar je handmatig je temperaturen kan intikken. Je laat je IF dan kiezen voor de 'vrij in te geven cel' als daar een waarde in staat. Anders wordt er voor de formule gekozen: =ALS([ingave cel]="";[je formule];ingave cel])
Kan je daar iets mee?

Groet, Leo
 
Leo

Er wordt een getal ingegeven als input, maar dat is eigenlijk ook output van het model.

Dus moet het model opnieuw draaien, weer een nieuwe outputwaarde, wordt weer inputwaarde, enz.

En dan maar hopen dat het geheel convergeert ;)
 
Leo

Er wordt een getal ingegeven als input, maar dat is eigenlijk ook output van het model.

Dus moet het model opnieuw draaien, weer een nieuwe outputwaarde, wordt weer inputwaarde, enz.

En dan maar hopen dat het geheel convergeert ;)

Hier zat ik dus ook al mee, de verlaagde temperatuur moet éénmalig de input worden, het is niet de bedoeling dat het zich telkens doorrekent.

Dus misschien is wat Leo zegt wel een oplossing, maar dat moet ik even uitzoeken dan. Heb wel een idee wat hij bedoelt, maar snap het nog niet helemaal.
 
Dus misschien is wat Leo zegt wel een oplossing, maar dat moet ik even uitzoeken dan. Heb wel een idee wat hij bedoelt, maar snap het nog niet helemaal.

Inderdaad, een simpele ALS functie of zo.

Als het model niet moet blijven rekenen denk ik niet dat het zo moeilijk kan zijn. Ik zou zelfs zeggen, als je zulke modellen kan opstellen, dan is een ALS functie kinderspel ;)
 
Hier dan maar een simpel voorbeeldje voor scully.

Zie de formule in D1. uitleg in gewone taal:
als cel A1 leeg is dan doe je B1 maal C1, in alle andere gevallen doe je A1 maal C1.
oftewel: je gebruikt B1, behalve als er iets is ingevoerd in cel A1.
 

Bijlagen

  • als voorbeeld babo.xls
    13,5 KB · Weergaven: 47
Het probleem blijkt toch nog iets complexer te liggen dan ik eerst dacht, er komen nog meer variabelen aan de orde, dus zoals ik het eerst wou oplossen wil sowieso niet. Excel technisch gezien kom ik er nu wel uit, dus deze mag op opgelost. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan