• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cel kopieren a.d.h.v. datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

AvGeel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 dec 2020
Hallo allemaal,

graag wil ik weten hoe ik cel P42 gekopieerd krijg in de maand januari naar cel H6 en in februari naar cel H7 enz......

Bijlagen

Je zou een excel bestand moeten maken met macro's. (opslaan als)
En met deze macro komt het bedrag in de juiste cel:

Zet deze code vervolgens in ThisWorkbook

Code:
Private Sub Workbook_Open()
Dim rng As Range
Set rng = Sheets("Factuur").Range("H5").Offset(Month(Date) - 1, 0)
    If rng.Value = "" Then
        rng.Value = Range("P42").Value
    End If
End Sub

Deze code wordt dan uitgevoerd telkens je voor het eerst je bestand opent in een nieuwe maand.
Dit om te verhinderen dat iemand helemaal op 't laatst toch nog een aanvulling doet op de factuur.

Laatst bewerkt:
Of dit in H6 en dan doortrekken:
PHP:
=ALS(TEKST(VANDAAG();"mmmm")=A6;$P$42;"")
Afhankelijk van hoe je het precies bedoelt.

Sorry, ik moet wat duidelijker zijn, elke dag moet dit gekopieerd worden.

dus einde van de dag moet deze bewerking middels een macro uitgevoerd worden.

een deel van de macro heb ik al klaar

Sub door_rekenen()
'
' door_rekenen Macro
'

Range("P39").Select
Selection.Copy
Range("P40").Select
Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
:=False, Transpose:=False
Range("P38").Select
Selection.Copy
Range("P39").Select
Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
:=False, Transpose:=False
End Sub

maar vervolgens moet de cel gekopieerd worden naar H6, echter in de volgende maand naar H7

Echt duidelijk is het niet. Plaats code tussen codetags voor de leesbaarheid.
Select en selection zijn overbodig

Code:
Range("P40")=Range("P39").value
Range("P39")=Range("P38").value

Doet hetzelfde.

Misschien vergis ik me... maar zou het kunnen dat je van plan bent de gegevens in dag facturatie dagelijks te wissen, en te overschrijven met nieuwe gegevens?
Alvorens ik ga verder zoeken moet je je toch realiseren dat dat om fouten vragen is.
Je gaat getallen in je werkblad zetten waar je na verloop van tijd de oorsprong niet meer van weet.
Als je echt in Excel wil blijven, zou ik voorstellen om desnoods met verschillende werkbladen te werken. Bijvoorbeeld één voor elke maand, waarbij je precies kan zien wat er in het verleden gebeurd is.

1 tabel in 1 blad is voldoende. Losse tabjes geven altijd weer ellende om periode overzichten te maken.

1 tabel in 1 blad is voldoende. Losse tabjes geven altijd weer ellende om periode overzichten te maken.

Ook dat is juist. Maar als ik het bekijk zou het wel eens een grote tabel kunnen worden.
Het excel bestand is al mooi opgemaakt. Toch zou het misschien wel handiger zijn om alles in één saaie tabel te gieten... en dan nog liefst op een ander tabblad.
Bovendien heb je later met die tabel méér mogelijkheden zoals filters of draaitabellen. Maar dat zijn natuurlijk dromen voor later.

Als je meer dan 1 miljoen factuurregels per jaar hebt dan lijkt Excel mij niet de beste oplossing om mee te facturen.:)

Beste mensen,

dank voor de vele reacties.
ik lees met volle genoegen terug.

laat ik even melden dat we dit niet gebruiken om te factureren, maar om voor onszelf inzichtelijk te krijgen
wat er tussen 2 teams gefactureerd wordt en wat dit maandelijks.

dus ja het mag overschreven worden, de werkelijke facturering vindt elders plaats.
onze dame die de facturatie maakt wil dit op deze manier bij houden, ik zie haar dagelijks met de calculator aan de gang.
ik wilde haar als "kerst cadeau" een stukje automatisering geven.

heel plat geslagen is het niet meer dan telstaatjes....

ik hoop op een goede macro zodat we 2021 de dame in kwestie wat meer gemak kunnen geven !

alvast allen bedankt voor het meedenken !

Waarom dingen dubbel doen? Haal de benodigde gegevens uit het facturatiesysteem en doe er dan het ding mee.

Opgelost

Goedemorgen Allen,

inmiddels door jullie meedenken is mij vraagstuk opgelost.

DANK :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan