• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel leeglaten wanneer data in andere cel niet aanwezig is

Status
Niet open voor verdere reacties.

Oefie

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 nov 2016
Hoi,

Ik heb de volgende formule in cel J2 staan:

=DATEDIF(H2,I2,"m")&" mnd, "&DATEDIF(H2,I2,"md")&" dgn"

Die is heel fijn, want die rekent uit hoeveel maanden en dagen er zitten tussen een begindatum en een einddatum. Dat wordt als volgt weergegeven:

H2 I2 J2
Startdatum Einddatum Duur
2016-04-28 2016-07-05 2 mnd, 7 dgn

Die begin en einddatum staan elk in een aparte cel, respectievelijk H2 en I2, de formule staat in J2.

Soms is echter de begindatum niet bekend, en dan maakt de formule hierboven er zoiets als dit van:

H2 I2 J2
Startdatum Einddatum Duur
2014-06-01 1373 mnd, 1 dgn

Ik zou heel graag willen dat wanneer de begindatum niet bekend is, er een 0 wordt weergegeven in cel J2. Zodat in 1 oogopslag duidelijk is dat er niet voldoende data is om de cel te vullen.
Maar ik kan daar geen formule voor vinden. Heeft iemand een idee?

Groetjes, Oefie

Laatst bewerkt:
Zo bijvoorbeeld?
Code:
NL: =ALS(EN(H2>0;I2>H2);DATUMVERSCHIL(H2;I2;"m")&" mnd, "&DATUMVERSCHIL(H2;I2;"md")&" dgn";0)
EN: =IF(AND(H2>0,I2>H2),DATEDIF(H2,I2,"m")&" mnd, "&DATEDIF(H2,I2,"md")&" dgn",0)

Laatst bewerkt:
Ik heb een Engelse versie, zou het dan zo worden?

=IF (H2>0;DATEDIF(H10,I10,"m")&" mnd, "&DATEDIF(H10,I10,"md")&" dgn";0)

Deze werkt niet, maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Code:
=IF ([COLOR="#FF0000"]H2[/COLOR]>0[COLOR="#0000FF"][B];[/B][/COLOR]DATEDIF([COLOR="#FF0000"]H10[/COLOR],I10,"m")&" mnd, "&DATEDIF([COLOR="#FF0000"]H10[/COLOR],I10,"md")&" dgn"[COLOR="#0000FF"][B];[/B][/COLOR]0)
ROOD: celverwijzingen komen niet met elkaar overeen (verschillende rijen).
BLAUW: puntkomma's moeten komma's zijn in Engelse versie.

Vertaling is reeds toegevoegd in post #2 (zie ook: http://en.excel-translator.de/translator/).

Tips voor de toekomst:
- het plaatsen van een voorbeeldbestand (in excel) helpt enorm bij het voorkomen van vertaalfouten, verwijzingsfouten, foutmeldingen, onduidelijkheden, gokken, overtypwerk
- een kreet als "deze werkt niet" graag altijd toelichten... WAT werkt er niet. WELKE foutmelding. Etc.

Succes.

Laatst bewerkt:
Het is gelukt, het lag aan de ; dat moesten , zijn:

=IF(H10>0,DATEDIF(H10,I10,"m")&" mnd, "&DATEDIF(H10,I10,"md")&" dgn",0)

Deze werkt! Bedankt!

EDIT: ik zie nu pas je bericht hierboven. Nogmaals dank!

Laatst bewerkt:
Mooi dat het gelukt is.

Nog 2 opmerkingen:
- als je vraag is opgelost, dan is het een goede gewoonte om de vraag op "opgelost" te zetten (rechtsbovenaan de pagina).
- als je een formule plaatst zoals hierboven, zet deze dan tussen [xCODE][/CODE] tags (zonder de x) i.v.m. de leesbaarheid.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan