• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cel met elkaar vergelijken en ander kleur geven

Status
Niet open voor verdere reacties.

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Ik heb 2 tabbladen met data met dezelfde kolommen en dezelfde opmaak en gegevens.
Kolom B bevat een unique getal en kolom C een variabel getal.
De data in sheet 2 wil soms veranderd worden in kolom C.

Wat ik zou willen is dat als:
Het nummer dat in kolom B op beide sheets voorkomt en het getal in kolom C sheet 2 is anders deze in sheet 1 geplaatst word in het rood.

Is dit mogelijk, en zo ja, hoe?

Ik had die ook gevonden maar kom er niet uit hoor met dat document wat daar gepost is.
Ik namelijk nergens in dat document de formule en ook de voorwaardelijke opmaak niet.:o

Ga in het voorbeeld van de link in cel A2 staan en kijk dan bij Voorwaardelijke Opmaak bij regels beheren.
Dan zie je de gebruikte formule wel.

Het zal wel aan mij liggen maar zowel in Blad1 als in Blad2 staat er bij mij in A2 niets bij voorwaardelijke opmaak

Of je heb een ander bestandje dan ik.

Bijlagen

• V_W_Opmaak.jpg
    V_W_Opmaak.jpg
    86,5 KB · Weergaven: 687
Heb jij het bestandje van timpio met bestand voorbeeld
of van
leofact met bestand1

ik zie het namelijk echt niet hoor maar ik werk met Excel 2003 aakt dat wat uit?

Van leofact met bestand1, waar ook de formule staat.
Of het wat uitmaakt welke Ofice je gebruikt weet ik niet.
Je kunt nu toch wel met de formule gebruiken / aanpassen.

Laatst bewerkt:
het staat er echt niet hoor:shocked::o:shocked::o:shocked::o

format.jpg

Je laat Blad2 zien.
Het is trauwens een formule, geen cel waarde.

Maar maak verder niet uit gebruik of pas de formule aan.

Suc6

Kan volgens mij niet net 2003 voorwaardelijke opmaak naar een ander tabblad, klopt dat??

Ik heb even een voorbeeldje bij gedaan:

Op sheet 1 en 2 komt in kolom het zelfde getal 236 voor.
Nu wil dat het getal uit sheet 2 omdat die anders is op sheet 1 komt in rode tekst.

Bijlagen

Nee, geeft een foutmelding in G12 waar je de formule ingezet hebt.

Vanuit de oorspronkelijk vraag begreep ik dat het afwijkende getal op blad 1 rood moest kleuren.
Zie hiervoor de bijlage
Om naar het andere blad te verwijzen heb ik daar de range benoemd tot "waarden" en die in de voorwaardelijk opmaak gebruikt.
(dit is voor excel 2003)
Plaats de volgende formule in de voorwaardelijke opmaak van c2 en trek deze door naar beneden (alleen opmaak doorvoeren)
Code:
=VERT.ZOEKEN(B2;waarden;2;0)<>C2
Bekijk bijlage voorwaardelijk opmaak.xls

Mvg Leo

Wat word bedoeld met het rode stukje uit de code?
Ik kom er namelijk nog niet helemaal uit
=VLOOKUP(B2;waarden;2;0)<>C2

klopt dat afwijkende getal op blad 1 rood moet kleuren EN vervangen..

waarden is de naam van de benoemde range
Je geeft als volgt de naam aan:
Gewenste range selecteren > Menu invoegen> Naam > definiëren
De range bestaat in dit geval uit twee kolommen.
De ,2 geeft aan dat de waarde uit de tweede kolom van de range moet worden gelezen
De ,0 geeft aan dat je exacte overeenkomst wil (dan hoeft de lijst niet gesorteerd te zijn)

Het getal vervangen kan met een klein aanpassing van de formule, die ook in de voorwaardelijk opmaak staat.
Het is echter in één cel óf een formule óf een getal.
Een getal vervangen door een getal kan alleen met VBA (of door de gebruiker :))

Wat is precies de reden dat de kolom niet herhaald wordt, als er wel altijd exacte overeenkomst moet zijn?

Mvg Leo

Wat is precies de reden dat de kolom niet herhaald wordt, als er wel altijd exacte overeenkomst moet zijn?
Mvg Leo

Wat bedoel je hiermee leo?
Ik denk dat je dit bedoeld.
Sheet 1 is de basis waar de gegevens van begin van de dag inkomen.
sheet 2 plak ik de nieuwe gegevens in die steeds na 30 minuten komen en waar ik de veranderingen van wil zien.

Ik maak dus steeds sheet 2 leeg en plak daar de nieuwe data in en dan il ik de veranderingen zien.(in rood en nieuw getal)

Ik heb het dus nog niet voor elkaar.

Dat maakt het duidelijker voor me.

Worden er alleen in kolom c waarden soms aangepast en blijft kolom B altijd hetzelfde? Ook qua volgorde?

Dat maakt het duidelijker voor me.

Worden er alleen in kolom c waarden soms aangepast en blijft kolom B altijd hetzelfde? Ook qua volgorde?

Klopt. in kolom c worden alleen waarden aangepast.
Volgorde verandert omdat er na een update ook regels bijkomen.

Voor de nieuwe regels die nog niet in de basis heb ik al een macro, waarvoor dank op het forum.
Alleen dus nog niet voor bestaande regels waarbij kolom c word aangepast na een update.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan