• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cel met elkaar vergelijken en ander kleur geven

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oké, het gaat dus om waarden in kolom c die kunnen wijzigen en horen bij het unieke nummer uit b
Zie hiervoor de bijlage
Wanneer in blad2 iets wijzigt worden unieke nummers opgezocht in het basis blad en als de waarde afwijkt wordt deze aangepast en rood gekleurd.

Waarschijnlijk moet e.e.a samenwerken met de bestaande macro's(die nieuwe regels invoert)
We lezen wel hoe ver je hier mee komt.
Bekijk bijlage voorwaardelijk opmaak.xls
Mvg Leo

Hé, top man dat je dit voor me doet!!

Echter houd ie nu niet de rode data in sheet 1 vast.Er word er maar één rood.
Er kunnen dus meerder cellen in sheet 2 anders zijn die dan ook in sheet 1 allemaal rood moeten worden en blijven.

Nu zag ik ook in mijn bestand dat niet alleen kolom B uniek is maar een combinatie van kolom A en B.(ik schaam me dat ik dat nu pas zie)
(In werkelijkheid in mijn bestand zijn de kolommen B en H uniek en kolom I is de kolom die variabel is.)

Edit:
Ik heb onderstaande regel uitgezet en daardoor blijft de rode kleur nu wel bewaard.
Blad1.Range("c3:c" & Range("c3").End(xlDown).Row).Font.ColorIndex = 1 'reset de tekstkleur

Blijft dus over dat hij naar 2 kolommen moet kijken...

Laatst bewerkt:
Tja, Daar is Helpmij natuurlijk voor;)

Met twee unieke waarden wordt het wel wat ingewikkelder.
Om allerlei vervolg vragen te voorkomen heb ik het mezelf gemakkelijk gemaakt.

Ik heb een hulp kolom O in gebruik genomen, waarin de uniek getallen van blad 1 gecombineerd worden.
In de macro worden de waarden van blad 2 ook gecombineerd en opgezocht in kolom o van blad1.
Dan wordt gekeken of de waarde overeenkomt en de rest in bekend.

Kolom o is natuurlijk aan te passen naar een andere kolom en eventueel te verbergen.

De regel die de tekst reset naar zwart is inactief.
Op een zeker moment, bv bij het openen of via een knop zal de tekst weer zwart moeten worden, daar anders alles op den rood wordt.
Dat kun je zelf het beste bepalen.
Zie bijlage

Bekijk bijlage voorwaardelijk opmaak.xls

Pfft, ik ben er nu een poosje mee aan het stoeien geweest maar het wil nog niet lukken hoor:o

Nu zijn wat dingen in mijn bestand iets anders dan in jouw voorbeeld dus ik heb de macro wel hier en daar moeten aanpassen maar of ik daar alles juist mee gedaan hebt? Zou je daar nog eens naar willen kijken.:P

Verschillen tegenover jouw bestand.

Blad1 = Sheet1
Blad2 = Sheet3
jouw data begint vanaf cel A2 bij mij is dat A4. (Regel3 is kolomhoofd)

Dan zou de aanpassing er zo uit moeten zien:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim iRij As Integer
Dim iTest As Integer
Dim sUniek As String
Dim iEinde As Integer
Dim c1 As Range
Dim c2 As Range
Dim r1 As Range
Dim r2 As Range
Application.EnableEvents = False
Application.ScreenUpdating = False
iEinde = Sheet1.Range("b4").End(xlDown).Row 'stel het einde van de unieke nummers lijst in
Set r1 = Sheet1.Range("O4:O" & iEinde)
    Set r2 = Sheet3.Range("B4:b" & Range("b4").End(xlDown).Row)
        'Sheet1.Range("I4:I" & iEinde).Font.ColorIndex = 1 'reset de tekstkleur
For iRij = 4 To r2.Rows.Count + 3
sUniek = Sheet3.Cells(iRij, 2) & Sheet3.Cells(iRij, 8) 'combineer de unieke nummers
    If Application.WorksheetFunction.CountIf(r1, sUniek) > 0 Then 'is het uniek nummer aanwezig in het basissheet
            iTest = Application.WorksheetFunction.Match(sUniek, r1, 0) + 3 'zoek het rijnummer op
        Set c1 = Sheet1.Cells(iTest, 9)
        Set c2 = Sheet3.Cells(iRij, 9)
            If c2 <> c1 Then 'is de waarde ongelijk, dan;
            c1 = c2 'pas deze aan
            c1.Font.ColorIndex = 3
        End If
    End If
Next iRij
'stel alles weer terug
Set c1 = Nothing
Set c2 = Nothing
Set r1 = Nothing
Set r2 = Nothing
Application.EnableEvents = True
End Sub
Kun je een (gedepersonaliseerd ) voorbeeld plaatsen als dit nog niet werkt?

Nee, hij werkt niet. jammer hoor.

Kan ik het bestand naar jou persoonlijk sturen? Ik ben bang dat er anders weinig van overblijft als ik het helemaal ga aanpassen.
Zo ja, waarheen kan ik het sturen?

Ik heb het aangepaste bestand weer "op de post" gedaan :)
De samenvoeg kolom moest nog toegevoegd in sheet1. Nu in kolom t gezet (o is in gebruik)

Laatst bewerkt:
Helemaal top, ik ben er erg blij mee.:thumb::thumb:
Nog vraagje over die module klok. Het kan geen kwaad dat die blijft lopen zeg maar?
Ik heb namelijk de hele dag dit bestand en nog meer andere excel bestanden open staan.

Mooi dat t naar wens is.

De klok module doet niets anders dan per seconde het werkblad te laten herberekenen.
Het zal niet gauw problemen geven, maar is niet uittesluiten als meerdere werkboeken opstaan.
Met name als deze ook macro's bevatten.
Even exprimentern of t voor jou werkt.
Of gewoon achterwege laten (en de tekst voor de klok vernaderen in b.v laatste update)

Mvg Leo

Probleem:
Als ik nu de update sheet leegmaak omdat er nieuwe data beschikbaar is dan loopt de Private sub stuk die op sheet3 staat.

Hij loopt dan stuk op deze regel:
For iRij = 4 To r2.Rows.Count + 3

Laatst bewerkt:
De sub zou niet moeten draaien wanneer het bereik leeg is.
Daar had ik geen rekening mee gehouden.
Ik heb je een versie gestuurd waarin ik dat aangepast heb.
Samen met een foutafhandeling voor het geval dat.

De importeer routine kan ik niet testen.

Verder heb ik de titels geblokkeerd.
Dat haal je weg via menu venster > blokkeren.

Mvg Leo
Edit; De oude waarde wordt in Kolom K gezet.
Deze zal geleegd moeten worden op het moment dat je de kleur weer naar zwart terugzet.

Laatst bewerkt:
Ik heb nu nog geen nieuw bestand ontvangen of bedoel je die van gisteren?
Daar werk ik nu mee en die loopt dus vast:o

Als het goed is deze er nu.
Ik had al gepost en toen pas zag het Kolom K verhaal.

Oké, alvast weer erg bedankt. ga hem testen als die binnen is.
Tot nu toe nog niet binnen.

Gek, staat bij de verzonden items, om 9:03
Misschien bij de ongewenst mail terecht gekomen?

Zojuist binnen gekomen om 12:56 uur.
Ben er net ff mee bezig maar wil nog niet echt lukken. Je hhort wel van me.:thumb:

Nou het werkt al wel lekker hoor:p
Echter...
Is er nog een probleem met kolom K.
De bestaande artikelen op sheet basis veranderen inderdaad steeds mooi mee als er in de aantallen iets verwijderd.
Maar... als er na een update een nieuwe regel op sheet basis erbij is gekomen doet deze regel niet mee in de aanpassingen van kolom K.

Ik hoop dat ik je nog kan verleiden om hier nog naar te kijken.:love:

Hoe wordt het update sheet eigenlijk gevuld?
Met copy paste?

En bij het updaten wordt de tekst rood.
Ik kan iet ontdekken wanneer dat weer zwart wordt.
Handmatig? Of laaat je het rood?
Ik heb wat aanpassingen gedaan waardoor kolom k wel goed bijgewerkt na updaten van het basis blad
Kolom K in het updateblad, dient echter wel leeg te zijn.

Mvg Leo

Ja dat gaat met copy/Paste.
De rode regels zouden groen moeten worden zodra er tekst in de opmerking kolom Q word geplaatst. (ten teken dat het behandeld is)
- ik zag dat dit gedeeltelijk in het bestand wat je terug gemaild hebt is verdwenen. Is dat bewust gedaan?
Voorwaarde dat kolom K leeg is zal wel lastig zijn aangezien die ook via copy/Paste in de update sheet komt en op dat moment staat er data in.

Ik had het de voorwaardelijk opmaak aangepast, omdat je anders de rode tekst kleur, na het aanpassen niet te zien kreeg.
Dat geldt natuurlijk ook als alle tekst rood is.
Dat kun je zelf eventueel naar wens aanpassen.
Wat betreft de data in K op het update blad.
Die kun je wissen als eerste regel van de update routine, dan gaat het goed.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan