• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel met getal (weeknummer) automatisch van kleur veranderen op basis van week

Status
Niet open voor verdere reacties.

KolkDennis

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2024
Ik heb weinig kaas gegeten van excel maar wil graag het volgende realiseren.

Ik heb enkele kolommen waarin ik per cel de getallen heb staan van week 1 tot 52. Nu wil ik dat de cel van de lopende week een kleur krijgt zodat ik direct weet in welke week ik zit

PHP:
=weeknum(a1)=weeknum(today())
Misschien lukt het deze voorwaardelijke opmaakformule.
Eventueel vertalen en het bereik (A1) aanpassen.

Een voorbeeld bestandje plaatsen is natuurlijk veel beter.

Het voorstel van Popipipo een beetje duidelijk gemaakt met een voorbeeld.
Maar zoals Popipipo al opmerkt, stuur jou voorbeeldje eens natuurlijk ontdaan van gevoelige info.

Bijlagen

Ik hoop dat het bestand is gevuld met fictieve namen ivm privacy.

Zie blauwe lijn dmv
PHP:
=D$3=WEEKNUM(TODAY();11)

Bijlagen

Ik hoop dat het bestand is gevuld met fictieve namen ivm privacy.

Zie blauwe lijn dmv
PHP:
=D$3=WEEKNUM(TODAY();11)
Helemaal super!! Het werkt.
Ik ben echter wel benieuwd hoe de opbouw is en hoe ik dit zelf kan toepassen in de toekomst.
Ik weet dat het iets te maken heeft met voorwaardelijke opmaak maar zie zo even niet waar ik de formule moet invullen en "hoe" Excel het "weeknummer" herkent in de cel. Kan ik ergens een "how to" terug vinden?
Nogmaals dank voor de hulp

Hier snel uitgelegd hoe je VO kan instellen.
In excel is een datum een getal, vb 29-02-2024 is voor excel 45351.
Dit wordt berekend van 01-01-1900 (is getal 1) dus als je het aantal dagen tussen 29-2-24 en 24-2-24 wilt berekenen dan gaat Excel berekenen (29/2/24) 45351 - (24/2/24) 45346 = 5 dagen

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Om verwarring met je papieren (ISO) agenda te voorkomen:

PHP:
weeknum(today();21)

Hier snel uitgelegd hoe je VO kan instellen.
In excel is een datum een getal, vb 29-02-2024 is voor excel 45351.
Dit wordt berekend van 01-01-1900 (is getal 1) dus als je het aantal dagen tussen 29-2-24 en 24-2-24 wilt berekenen dan gaat Excel berekenen (29/2/24) 45351 - (24/2/24) 45346 = 5 dagen
Tech8, enorm bedankt voor de heldere uitleg en instructie. Wordt zeer gewaardeerd 👍

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan