Cel met spatie vergelijken met andere cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

conceal

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2007
Hi,

In een Excelsheet probeer ik twee cellen met elkaar te vergelijken. Ik moet namelijk een waarde hebben uit die rij. Het probleem is echter dat er achter de cel in de sheet deelnemers in de cel niet alleen de achternaam staat, maar ook een spatie (na de achternaam). Hierdoor vergelijkt mijn code de verschillende cellen niet goed. Ik heb geprobeerd de code zo aan te passen dat deze een spatie meeneemt (ook doormiddel van & Chr(32)), maar op de een of andere manier doet die dit niet. Heeft iemand van jullie misschien een oplossing??? Alvast bedankt!!!

Groet,
Maikel

Code:
Sub test()

For i = 2 To 103
    For j = 2 To 404
        If Sheets("Personen").Cells(i, 3) = Sheets("deelnemers").Cells(j, 2) & " " _
                And Sheets("Personen").Cells(i, 4) = Sheets("deelnemers").Cells(j, 3) & " " Then
            Sheets("Personen").Cells(i, 11) = Sheets("deelnemers").Cells(j, 1)
            j = 403
        End If
    Next j
Next i

End Sub

Rond de cel met de spatie zet je

Trim( die cel )

in de code. Dat neemt extra spaties weg.

Vreemd

Hi Wigi,

Vreemd, de enige cel die het programma nu goed neemt, is de cel die ik eerder aangepast heb (spaties weggehaald, later weer toegevoegd) om erachter te komen wat de fout is. Alle andere cellen gaat weer hetzelfde. Hij vindt geen link... :confused:

Groet,
Maikel

Dag Maikel,

Ik denk dat er meer is dan die spatie (waarom staat die daar eigenlijk?) maar omdat ik niet in het bestand kan kijken kan ik daar weinig over zeggen. En j=403 is leuk gevonden, maar kun je veranderen in Exit For.

Gegroet,

Axel.

Hi Axel,

Dat van die Exit for wist ik niet, bedankt! :thumb: Waarom die spatie er staat is mij ook een raadsel. Ik heb het gekopieerd van een on line database, dus misschien dat het te maken heeft met de programmeertaal daarvan? Ik zal morgen het bestand toevoegen, misschien dat dan iets duidelijker wordt... Verder heb ik ook geprobeerd of ik dan de ASCII-code van het woord kan achterhalen, dan weet ik in ieder geval wat er allemaal staat.

Groet,
Maikel

Dag Maikel,

Dat is een goed idee om de ascii waardes van de namen te bekijken.

Gegroet,

Axel.

Hi Axel,

Tja, het probleem is echter dat ik het geprobeerd heb, maar niet gelukt. Ik weet niet goed hoe ik met VBA de ASCII-codes van de inhoud van een cel kan achterhalen en plaatsen in een andere cel... Weet jij dat misschien?

Groet,
Maikel

Bestand

Hi Axel,

Bij deze het bestand... Ik hoop dat je ziet wat er aan de hand is... alvast bedankt!

Groet,
Maikel

Bijlagen

spatie is code 160

hoi

twee dingen :
1 je voegd een "spatie" toe aan het verkeerde opject.
je voegd hem toe aan de persoon die al een "spatie" heeft.
2 de "spatie" is code 160
deze kun je uit je tabel kopieren en plakken in je programma waar nu de spatie staat

niet vergeten je veranderde spatie terug te veranderen in code 160

groetjes Sylvester

Hi Sylvester,

Bedankt voor je antwoord. Domme fout van me :o Wat betreft de character-keuze voor 32 is omdat ik in de help-functie gezocht had op Character en kreeg toen de lijst bij 'Character Set'. Daar stond bij 32 [space], dus vandaar. Maar de toepassing werkt nu prima! Bedankt allemaal!!!

Groet,
Maikel

Dag Maikel,

Het verschil tussen chr(32) en chr(160) is dat chr(160) een vaste spatie is, dus niet proportioneel.

Gegroet,

Axel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan