• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel met verplichte invoer - hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Goldprince

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2009
Berichten
7
Er worden gegevens in een adressen database per regel ingevoerd.
De kolommen waarin dit gebeurt zijn A t/m M

Er wordt begonnen in A2 een firmanaam in te vullen, dan naar B2 voor een contactnaam enz. t/m L2
Daarna komt ik in M2 (kolom heet relatiecode) terecht en moet daar een cijfer invullen.
Dit is belangrijk om bij het printen van etiketten te kunnen sorteren welk nummer (relatiecode) geprint moet worden.
Als ik staande in M2 niets invul en op Enter druk dan moet er een waarschuwing komen dat er een getal tussen de 1 en 15 MOET worden
ingevuld en mag ik niet verder kunnen gaan totdat dit gedaan is en moet de cel zolang geselecteerd blijven.

De cellen van kolom M zijn nu gevalideerd met de formule: =EN(M2>=1;M2<=15) en naar beneden doorgetrokken.
Deze formule controleert alleen of de ingevoerde waarde ligt tussen de 1 en 15 maar bij niets invullen kan ik gewoon verder gaan.

Ik had graag dat ik niet verder kan gaan totdat er een cijfer is ingevoerd.

Ik hoop dat deze omschrijving een beetje duidelijk is en dat er een oplossing voor is.
Met vriendelijke groet,
Wijnand Goldprince

Windows XP+SP2+Excel 2003
 
Goldprince,
Dat kun je gegevensvalidatie bereiken.
Gegevensvalidatie / Invoerbericht
 
Ik had graag dat ik niet verder kan gaan totdat er een cijfer is ingevoerd.

Volgens mij gaat dat niet lukken met validatie regels.
Met VBA zou je misschien iets kunnen doen, maar ook dan wordt het erg lastig om niet anders te kunnen doen dan in de laatste rij een cijfer in te vullen.

Misschien is handiger een userform te gebruiken waar alles op ingevuld moet worden en deze dan bij het opslaan een regel laten toevoegen, dan kan je veel meer controle uitoefenen op de invoer.

Iets waar ik in het verleden zelf mee bezig ben geweest als voorbeeld;
http://ww.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=292556
 
Het zou zo kunnen.

Indien er in de M-kolom een getal invoert wordt dat niet ligt tussen de 1 en de 15 of tekst, dan verschijnt een melding en wordt de cel weer geselecteerd.


Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Chr(64 + Target.Column) = "M" Then
    If IsNumeric(Target.Value) = False Or Not Target.Value > 0 And Not Target.Value < 16 Then
        MsgBox "Er MOET een bedrag tussen de 1 en 15 worden ingevoerd.", vbCritical, "Foutieve invoer."
        Target.Activate
    End If
End If
End Sub



Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Roncancio,

Ik heb het geprobeerd en kwam tot de conclusie dat in regel 3 Not eruit moet dan werkt hij correct.
 
Roncancio,

Ik heb het geprobeerd en kwam tot de conclusie dat in regel 3 Not eruit moet dan werkt hij correct.

Zelfs dan nog niet.:eek:
Code:
      Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
   
      If Chr(64 + Target.Column) = "M" Then
   
          If IsNumeric(Target.Value) = False Or Target.Value < 0 Or Target.Value > 16 Then
   
              MsgBox "Er MOET een bedrag tussen de 1 en 15 worden ingevoerd.", vbCritical, "Foutieve invoer."
   
              Target.Activate
   
          End If
   
      End If
   
      End Sub

Er werd namelijk geen rekening gehouden met negatieve getallen.
Bedankt voor de correctie.:thumb:

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
ik doe toch iets niet goed

Bij voorbaat mijn dank voor de hulp mar ik kom er nog niet uit als beginneling.
Ik heb de macro gekopieerd en in Excel gezet maar hoe nu verder?
Ik vul in regel 16 onder kolom bijv. 25 in en dan krijg ik wel een al aanwezig schermpje te zien maar dit is niet helemaal wat ik voor ogen heb
Ik krijg de indruk dat de helpers wel precies weten wat ik wil maar met die macro wil het mij niet lukken.
Voor de duidelijkheid heb ik de database even bijgevoegd en misschien wil iemand zo vriendelijk zijn om de macro op de juiste manier in Excel te plaatsen.
Daarna graag retour naar mijn e mail adres = Goldprince41@live.nl
Voor alle moeite en hulp mijn dank.
Wijnand Goldprince
 

Bijlagen

  • Database-3 zonder ww.xls
    37,5 KB · Weergaven: 89
Ik heb de code een klein beetje aangepast maar dan is het mij niet helemaal duidelijk hoe je het wilt hebben.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 

Bijlagen

  • Database-3 zonder ww.xls
    36,5 KB · Weergaven: 249
Roncancio,

Ik heb de vraag nog eens gelezen.
Met M2 bedoeld hij nu M16 (de legeregel)

Als ik staande in M2 niets in vul en op Enter druk dan moet er een waarschuwing komen.
 
jullie zijn fantastisch

Hoe jullie het voor elkaar krijgen weet ik niet maar nu ik de db terug heb gekregen werkt het zoals ik voor ogen had.
Allemaal hartelijk bedankt voor de hulp en inzet.
Ga zo door in dit forum.
Wijnand Goldprince
 
Het zou wel zo beleefd zijn dat je in de Excel Nieuwsgroepen in jouw 3 topics aangeeft dat de vraag opgelost is. (+ link naar deze topic).

Wigi
 
Speciaal voor Wigi . .
In principe heb je helemaal gelijk maar er is wel een verklaring voor mijn handelswijze.
Zoals al werd opgemerkt is mijn vraag in de Excel groep niet zichtbaar !
Toen ik dat ontdekte dacht ik dat er iets fout gegaan was bij het verzenden en heb de vraag een tweede maal gesteld.
Ook deze tweede vraag is niet zichtbaar in de groep, hoe dat kan begrijp ik niet.
Wel de reactie's op mijn vragen waaronder die van jou.
Aangezien ik geen concrete oplossing kreeg ben ik naar helpmij gegaan en daar lukte het wel.
Ik hoop dat deze uitleg voor jou bevredigend is.

Nu even terug naar een vervolg op de oplossings macro die ik mocht ontvangen bij mijn db. van gisteravond.

Vanavond heb ik mijn db retour ontvangen en het leek of alles goed werkte.
Nu ik er even mee gespeeld heb is er nog één klein dingetje dat mij is opgevallen.
De macro werkt perfect als ik een getal boven het toegestane aantal invul.
Maar het is toch nog mogelijk om niets in te vullen!
Als ik bij het invullen van gegevens bij de cel van kolom M aankom dan kan ik via een Enter gewoon verder gaan zonder dat ik iets hoef in te vullen.
En daar gaat het nu juist om, in kolom M moet altijd een cijfer worden ingevuld voordat ik verder mag gaan.
Is het mogelijk om ook dit te ondervangen?

Graag van jullie horend.
Mvg
 

Bijlagen

  • Demo Database met macro.xls
    35,5 KB · Weergaven: 103
Als je gebruikersinvoer wil controleren/sturen lijkt het gebruik van de daarvoor ingebouwde voorziening in Excel, een VBA-userform, voor de hand liggend.
 
Bedankt voor de suggestie maar ik dacht meer aan een aanpassing in de bestaande macro (als dat al mogelijk is)
De macro werkt perfect op het genoemde kleine dingetje na.
Ik heb de db als bijlage bijgesloten in de hoop dat iemand de macro voor mij kan aanpassen omdat mijn kennis in deze nihil is.
Als het allemaal geregeld kan worden ben ik er zeer mee geholpen.
bvd voor alle moeite in deze
Wijnand Goldprince
 
Bedankt voor de suggestie maar ik dacht meer aan een aanpassing in de bestaande macro (als dat al mogelijk is)
De macro werkt perfect op het genoemde kleine dingetje na.
Ik heb de db als bijlage bijgesloten in de hoop dat iemand de macro voor mij kan aanpassen omdat mijn kennis in deze nihil is.
Als het allemaal geregeld kan worden ben ik er zeer mee geholpen.
bvd voor alle moeite in deze
Wijnand Goldprince

Volgens mij bedoel je het zo.

In bijgevoegd bestand wordt gecontroleerd of de cel die je verlaat uberhaupt is ingevuld en volgens de reeds bekende voorwaarden.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 

Bijlagen

  • Demo Database met macro.xls
    40,5 KB · Weergaven: 250
Hi Roncancio

Dit is het !
Heel hartelijk bedankt voor al je moeite, ik ben er erg blij mee.
Groeten,
Wijnand Goldprince
 
Hi Roncancio

Dit is het !
Heel hartelijk bedankt voor al je moeite, ik ben er erg blij mee.
Groeten,
Wijnand Goldprince

Graag gedaan.
Gaarne nog de vraag op opgelost zetten (rechts onderaan de pagina).
Bvd.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Origineel gepost door Goldprince
Ik had graag dat ik niet verder kan gaan totdat er een cijfer is ingevoerd.

Ik wil niet vervelend doen, maar je kan iets in de A kolom invullen en verder niets in die rij.
Zelfde geldt voor bijna alle andere kolommen. Zolang je niet in kolom M komt heb je als gebruiker heb je geen probleem... je dwingt dus niets af.

Verder als ik in kolom M kom kan ik de waarde wissen, ik krijg een waarschuwing, druk op Ok en kan de cel vervolgens gewoon verlaten met pijl toets naar boven of naar benden.
Als ik pijl toets naar beneden gebruik krijg ik (uiteraard) weer een melding, 'probleem' is nu dat ik een getal moet invullen op een verder lege rij...

En dat na even een kort testje, kort om ik kom nog genoeg zaken tegen die je (eind) gebruikers ongetwijfeld ook zullen vinden en dus eventueel misbruiken cq er zich dood aan gaan ergeren.
Hou het gewoon op een eenvoudige validatie en voed je gebruikers op of gebruik een invul formulier en sta direct muteren op het excel blad waar de data in staat niet toe.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan