• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cel na berekening "vast zetten"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerard2348

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2013
Berichten
370
Beste excel experts,

Is het mogelijk om de uitkomst in een bepaald cel vast te zetten na een berekening die afhankelijk is van variabelen en een constante.

F4 =SOM(A4+B4+C4+D4+H2)
F5 =SOM(A5+B5+C5+D5+H2)

Ik heb eerst een berekening in F4 waarbij H2 de constante is maar niet ingevuld en de uitkomst is 1+1+1+1+0 = 4 Deze uitkomst mag niet meer veranderen
Tweede berekening is F5 waarbij H2 nu wel is ingevuld en deze een constante waarde behoud maar geen invloed mag hebben op de uitkomst van F4

Bvd
 
Misschien begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt, maar als bij F4 de constante niet wordt ingevuld kan je deze constante dan niet beter uit de formule in F4 weglaten? Als hij wel wordt ingevuld en het is toch een constante dan kun je wellicht ook gewoon het getal van de constante in de formule invoeren in plaats van de cel.

Met vriendelijke groet,
 
ik gaf in grote lijnen hetzelfde antwoord op klak dezelfde vraag op "worksheet.nl". (crossposting).
 
Op een bepaald tijdstip (variabel) wordt de waarde van H2 ingevuld. Deze waarde is voordat hij wordt ingevuld variabel dus dit kan van alles zijn. Daarna wordt hij constant. De berekening van F4 kan eerder zijn gebeurd dan dat de waarde van H2 bekend is. Maar deze berekening mag niet meer veranderen. Wel de uitkomst van F5. Deze moet de waarde van H2 wel meenemen.

Ik ben al aan het stoeien met het volgende

Range ("xxx") = Range ("XXX") . Value
 
Bij het uitleggen van het probleem is het erg belangrijk om precies te zijn. Je gaat niet in op de crossposting opmerking en je laatste regel in je vorige post is geen Excel maar VBA voor Excel waarvan de syntax niet klopt. Ik zou zeggen, probeer je probleem nog eens uit te leggen en vertel er ook bij of je dat in Excel wilt oplossen of in VBA.
Tenzij je dat allemaal op worksheets.nl al hebt gedaan.
 
Het is toch hopelijk geen schande dat ik mijn vraag cq verzoek op 2 forums plaats toch? De laatste regel id inderdaad vba. Omdat ik dat als suggestie aangedragen kreeg. Ik ben nog maar een newbie. En of het nu in een macro is of in vba dat maakt mij niet zoveel uit. Als het maar werkt.
 
Uiteraard is het geen probleem om het op 2 fora te vragen maar dan moet je het wel even laten weten zodat mensen geen werk voor je gaan doen dat misschien anderen al hebben gedaan of mee bezig zijn.

Een macro en VBA zijn hetzelfde. En als je het in VBA wilt is de vraag niet duidelijk.
Dat het daarnaast in de verkeerde sectie staat geeft niet, daar hebben we moderators voor.
Met alle respect voor de moderators uiteraard ;)
 
Het is opgelost. Ik heb het volgende gebuikt.


Code:
Sub count1()
'
Worksheets(" test formulier").Range("Q17") = Worksheets("Blad1").Range("H2").Value
'


Bedankt maar weer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan