• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel naast laagste waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

castillo

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Ik heb twee kolommen, één met getallen, daarnaast één met de bijbehorende beschrijving.

In een cel heb ik de volgende formule gebruikt om de laagste waarde in de kolom met getallen te vinden: =(min(G15-G26).

Nu wil ik in de cel daarnaast krijg de bijbehorende omschrijving.

voorbeeld: 12 soorten pennen met prijzen.
In a1 komt dan de goedkoopste prijs te staan, in A2 de omschrijving van deze pen.

Ben benieuwd, alvast bedankt.

castillo,
In A1 de goedkoopste en in B1 deze formule. In dit geval staan de te zoeken gegevens in
E2:F7 dit even aanpassen aan je eigen situatie.

=INDEX(E2:F7;VERGELIJKEN(F1;E2:E7;0);2)

=VERT.ZOEKEN(MIN(G15:G26);G15:H26;2;0)
of korter, als je in A1 het minimum al berekend hebt met =MIN(G15:G26)
dan kun je in B1 volstaan met:
=VERT.ZOEKEN(A1;G15:H26;2;0)

Laatst bewerkt:
Werkt niet

Bedankt voor de suggesties, maar ik krijg het niet werkend. Ik heb daarom een voorbeeld bestand bijgevoegd. Het is de bedoeling dat in B1 de omschrijving komt links van de laagste waarde uit Kolom B. In het voorbeeld is dat 5 en dan zou in B1 moeten staan Product 15.

Bijlagen

De opgave in het voorbeeld is niet h etzelfde als die in je eerste vraag hierboven.
Het antwoord is nu: =INDEX(A6:A21;VERGELIJKEN(A1;B6:B21;0))

Laatst bewerkt:
En het minimum dat je in A1 hebt geplaatst kan met 2 haakjes minder (zie ook mijn eerste bericht); dus: =MIN(B6:B21)

Beste Castillo
kan je me een kopijtje bezorgen vanje uiteindelijk resultaat.
Dit intersesseert mij ook

Dank je wel

Beste Elda,

je krijgt zsm een bestand van me. Ik ben er nog niet helemaal uit. Eigenlijk probeer ik de formule te begrijpen zodat ik er nog meer mee kan. Zo wil ik bijvoorbeeld proberen om naar nóg een kolom te verwijzen. In deze kolom staat dan bijvorbeeld de kleur van een product. Dat lukt me echter niet. Ik heb het geprobeerd door in de formule naar een andere kolom te verwijzen, maar dat lukt niet.
Mocht franç (of iemand anders) een suggetsieb hebben. dan hoor ik dat graag.

Dan moet je toch wat beter uitleggen wat je wil, want zoals je het nu omschrijft is dat me niet duidelijk. Het is voldoende als je schrijft wat er in welke kolom(men) staat en wat je als resultaat wil bereiken.
Alle functies worden in de helpfile van excel overigens goed uitgelegd met een voorbeeld erbij. Je hebt hoop ik wel gezien dat ik de eerder geplaatste functie hierboven later heb aangepast? Die kon nl. wat korter.

hallo franç,

bedankt voor je reactie. Hierbij mijn reactie:

"Dan moet je toch wat beter uitleggen wat je wil, want zoals je het nu omschrijft is dat me niet duidelijk. Het is voldoende als je schrijft wat er in welke kolom(men) staat en wat je als resultaat wil bereiken."
ik ben er zojuist achter gekomen hoe het werkt.
"Alle functies worden in de helpfile van excel overigens goed uitgelegd met een voorbeeld erbij."
Daar heb ik uitvoerig naar gekeken, en ook gezocht op dit forum en Google, maar vond niks, wat niet wil zeggen dat ik goed genoeg heb gezocht.
"Je hebt hoop ik wel gezien dat ik de eerder geplaatste functie hierboven later heb aangepast? Die kon nl. wat korter."
Klopt. Nogmaals hartelijk dank.

Castillo, als je nou eens antwoord geeft op mijn vraag, dan kunnen ik en anderen wellicht wat gerichter helpen. Je schrijft, niet in je laatste maar vorige bericht:

"Zo wil ik bijvoorbeeld proberen om naar nóg een kolom te verwijzen. In deze kolom staat dan bijvoorbeeld de kleur van een product. Dat lukt me echter niet. Ik heb het geprobeerd door in de formule naar een andere kolom te verwijzen, maar dat lukt niet."

Je hebt het over kleuren. Zijn dat cellen die gekleurd zijn, of staat er in die cellen de tekst van een kleur (bv. de TEKST "groen", "geel", enz.). Als je resultaten wil op grond van gekleurde cellen (en dus niet op grond van de tekst "groen", "geel", enz.), dan kan dat niet zonder vba.
Nogmaals mijn vraag: welke kolommen heb je, wát staat er in die kolommen en welk resultaat wil je met 1 of meerdere formules bereiken?? Zolang we dat niet weten komen we niet verder.

Woordkeuze was verwarrend. In jouw oplossing werd er verwezen waar een kolom waar een bijbehorende tekst staat. Ik wilde graag nog meer verwijzingen hebben naar andere kolommen in dezelfde rij. Dus in kolom D staat de kleur van het product, in kolom E waar het vandaan komt etc. Omdat ik jpuw formule niet begreep kwam ik daar niet uit. Ondertussen weet ik welk deel van de fomule ik moet aanpassen om de juiste kolom te vinden. Mijn vraag is dus opgelost.
In jouw formule =INDEX(A6:A21;VERGELIJKEN(A1;B6:B21;0)) moest ik daarvoor het gedeelte in vet aanpassen.

Beste Castillo,

ik wacht nog steeds vol ongeduld op je uiteindelijhk resultaat
:thumb:
groetjes

Heeft iets langer geduurd, maar hierbij het bestand. Ik heb de formule gebruikt in een ZEER uitgebreid bestand. Ik wil je dit ook wel sturen, maar daarin is de gebruikte formule niet makkelijk te vinden. Laat maar weten.

Ja beste, dat mag je gerust ook bezorgen.
Alzo leert men steeds wat bij

Groetjes en alvast bedankt
:p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan