• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cel splitsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert Smidt

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2009
Hallo,

Kan iemand mij helpen hoe ik in Excel een cel splits waar meerdere woorden in voorkomen en dit apart in andere cellen plaatst, bijv. in cel 1A staat: "dhr. J.P. Jansen", de bedoeling is dat hij in cel 1B "dhr." overneemt, in cel 1c "J.P." overneemt en in cel 1d "Jansen" overneemt.

Alvast bedankt.

Robert

Goede avond.

Daar heeft Excel een ingebouwde functie voor "Tekst naar kolommen". Die optie kan je vinden in het menu bij Data.

Splits de cellen op een spatie en je kan het resultaat bereiken dat je hierboven schetst.

Echter, telkens als er namen gesplitst moeten worden, is dan de volgende vraag: wat als er meer spaties voorkomen, of geen tussenletters, ...

Wigi

cel opsplitsen

Bedankt voor de snelle reactie, echter is mijn vraag of dat ook in de versie Excel '97 werkt, dit is nl. de versie die ik bij mijn werkgever gebruik. Na enig speurwerk heb ik iets gevonden dat werkt alleen vindt deze alleen het linker of het rechter woord, is er ook een mogelijkheid dat deze het middengedeelte vindt?

Een antwoord zie ik met belangstelling tegemoet.

Als bovenstaande niet werkt kun je eventueel ook de volgende formules gebruiken...

Cel A1: "Dhr. J.P. Jansen"
Cel B1: =LINKS(A1;VIND.SPEC(" ";A1;1))
Cel C1: =RECHTS(LINKS(A1;VIND.SPEC(" ";A1;VIND.SPEC(" ";A1;1)+1)-1);VIND.SPEC(" ";A1;VIND.SPEC(" ";A1;1)+1)-VIND.SPEC(" ";A1;1)-1)
Cel D1: =RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.SPEC(" ";A1;VIND.SPEC(" ";A1;1)+1))

cel opsplitsen

Hartelijk bedankt, de formule werkt prima (versie 2003), morgen ga ik dit bij mijn werkgever uitproberen (versie 97).
Nogmaal bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan