• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel weergeven op basis van kleur andere cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brandon9

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2017
Hallo Allemaal,

Tijdens het opstellen van een geautomatiseerde voorcalculatie (document kan ik niet uploaden i.v.m. vertrouwelijke informatie) loop ik tegen een nieuwe uitdaging aan.

Ik wil graag de volgende functie op stellen (tekstueel):
=ALS Q9 een kleur heeft geef dan K15 weer
=ALS R9 een kleur heeft geef dan K16 weer etc.

Zoiets: =ALS(N9='kleur';K15;"")?

Lijkt mij een eenvoudige functie alleen functies opstellen met kleuren ben ik geen held in.
De kleur mag willekeurig zijn, de functie mag reageren op elke kleur.
Het onderscheid die de functie moet maken is gekleurde cel of lege cel.

Dank alvast internetvrienden!

Gr.

Brandon

Natuurlijk kan je wel een voorbeeldje maken en uploaden.
Je kan deze functie gebruiken door hem in een module te zetten:
Code:
Function ALSKLEUR(cl1 As Range, cl2 As Range) As Variant
    ALSKLEUR = ""
    If cl1.Interior.Color <> 16777215 Then
        ALSKLEUR = cl2.Value
    End If
End Function

Als de cel van de eerste parameter een kleur heeft dan geeft de functie de waarde van de cel uit de tweede parameter terug.
Aanroep:
=ALSKLEUR(A1;A2)

Natuurlijk kan je wel een voorbeeldje maken en uploaden.
Je kan deze functie gebruiken door hem in een module te zetten:
Code:
Function ALSKLEUR(cl1 As Range, cl2 As Range) As Variant
    ALSKLEUR = ""
    If cl1.Interior.Color <> 16777215 Then
        ALSKLEUR = cl2.Value
    End If
End Function

Als de cel van de eerste parameter een kleur heeft dan geeft de functie de waarde van de cel uit de tweede parameter terug.
Aanroep:
=ALSKLEUR(A1;A2)

Dankjewel voor je reactie, de functie doet wat ik wil alleen ontbreekt er nog één ding.
Wanneer er geen kleur wordt gedetecteerd moet de uitkomst van de formule 0 zijn.
Nu dit niet het geval is genereert de formule bij een opsomming van de kolom met lege cellen #### 'fout in waarde', in plaats van 0.
Dit betekend dat de uitkomst van de functie niet 0 is wanneer er geen kleur wordt gedetecteerd.

Wie kan mij verder helpen? :)

Dan maak je van dit:
ALSKLEUR = ""

Toch dit?
ALSKLEUR = 0

Daarom is een relevant voorbeeld zo belangrijk.

Wat ik altijd bij dit soort vragen over "kleuren" heb, is wat voor criterium jij als mens dan neemt om die cel te kleuren. Excel is gemaakt om te werken met waardes (getallen of eventueel tekst) en niet met kleuren. Dus als jij op basis van een bepaalde waarde die cel gaat kleuren, kan je Excel daar óók via een formule op laten reageren... ;-)

Wat ik altijd bij dit soort vragen over "kleuren" heb, is wat voor criterium jij als mens dan neemt om die cel te kleuren. Excel is gemaakt om te werken met waardes (getallen of eventueel tekst) en niet met kleuren. Dus als jij op basis van een bepaalde waarde die cel gaat kleuren, kan je Excel daar óók via een formule op laten reageren... ;-)

Ik begrijp je gedachtegang, persoonlijk vermijdt ik ook liever kleuren.
De kleuren in mijn excel zijn simpele gekleurde balken die een wekenplanning voorstellen.
Elke simpele kan een paar balkjes trekken, vervolgens doet excel dan de rest.
Dat is mijn reden dat ik kleuren gebruik in dit geval.

Elke simpele kan een paar balkjes trekken, vervolgens doet excel dan de rest.

Kun je ook vervangen door:
Enkel simpel een paar letters intikken, vervolgens doet excel de kleuring van de cel en de calculatie.

Probeer dit toch maar eens want het werkt echt een stuk eenvoudiger als kleuren tellen.
Bovendien een letter intikken gaat een stuk sneller dan een kleur selecteren en daarmee de juiste cellen kleuren

Bekijk dit voorbeeldje eens en zet in D3:G11 een een andere letter en kijk wat er gebeurd

Bijlagen

Compleet bezijden het onderwerp, maar het moet me toch even van het hart.

Even ter opfrissing van een paar regels van het Nederlands.

Bij een werkwoord is de eerste persoon enkelvoud tegenwoordige tijd: stam van het werkwoord zonder uitgang.
Bv ik loop, ik vermijd (dus geen stam + t !!!).

Derde persoon enkelvoud tegenwoordige tijd is stam van het werkwoord + t.
Dus bv hij loopt, hij vermijdt of het gebeurt

Groetjes, Peenvogel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan