Celeron Vs Pentium

Status
Niet open voor verdere reacties.

G4M3R

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 dec 2005
Berichten
1.011
Heel vaak zie ik pc's staan met pentium celeron processor met bijv. een clock van 2.5 en daarnaast een pentium 4 met dezelfde clocksnelheid, is de clocksnelheid hetzelfde of is er toch een verschil tussen de twee? Ik heb gehoord dat de Celeron's geen rekenprocessor hebben (of iets dergelijks) en dat ze drm langzamer zijn dan pentium hoe zit dat nou?
 
Het verschil zit hem in de L2 cache van de processor, deze is bij de Celeron kleiner.
L2 Cache
(Second Level Cache.)
(Level 2 Cache.)
Dit stukje zeer snel geheugen zit meestal op het moederbord en dient als buffer tussen de processor en het tragere interne geheugen. Na de kleinere snelle L1 Cache die voor instructies klaar staat, volgt een grotere langzamere cache. Daarachter kan ook nog een L3 Cache zijn ingeschakeld.
Bron:
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3
 
volgende vraag dan :p waarvoor gebruik je cache? om snelle berekeningen tijdelijk in op te slaan heb ik begrepen maar wat is goed cache niveau als je beetje wilt gamen (zoals battlefield 2)
 
Inprincipe wil je een grotere L2 cache voor het gamen/bewerken. Daarbij speelt de videokaart en de hoeveelheid interne geheugen(RAM) ook een rol bij het gamen.

De L2 cache is een "buffer tussen de processor en het tragere interne geheugen". Hoe groter, hoe makkelijker de processor kan werken. Je hebt het in verschillende grote. (512KB, 1MB, 2MB)
 
mij lijkt het belangrijkste de ram van het gewone en videogeheugen voor het gamen, toch?
 
En de snelheid van de videokaart geheugen en de processor van de videokaart.(GPU) De snelheid/hoeveelheid interne geheugen, plus de pc processor(CPU). Het heeft allemaal met elkaar te maken. Uiteraard is de videokaart zeer belangrijk voor de games.
 
dan kom ik er wel uit met het zoeke (en vinde) van een nieuw pctje bedankt voor de (zeer) snelle reacties :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan