• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

celkleur overnemen bij zoeken op ander werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

estate

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2008
Ik wil graag bij het zoeken in een zoeklijst de celkleur overnemen van het blad waar de gegevens staan.

bijv,

op het zoekblad staan 3 items met daaronder elk een maatvoering, di kolommen krijgen een eigen kleur om goed op te vallen, nu wil ik graag dat in de dropdown lijst op werkblad 1 het tem met de celkleur word weergegeven als ik daarmee ga zoeken.

Ik vraag dit omdat mn vriend niet zo goed is in het gebruik van excel en het zoeken in lijsten niet helemaal kan bolwerken, hij word al snel een beetje paniekerig en kan dan de boel niet vinden.

Deze vraag borduurt verder op een eerder aantal gevraagde oplossingen hier op het forum waarvan nu inmiddels bijna alles foutloos werkt door jullie hulp, waarvoor nog steeds heel veel dank en respect, dat ik pas nu weer reageer heeft te maken met gezondheids problemen mijnerzijds.

eventuele reactie van mijn kant kan even duren, morgen weer OK en dan weekje of 2 uit de running (alweer, getver)

Groeten, Jan S

Hoi Jan

Kleuren in een validatielijst steken gaat volgens mij niet.

Je kan wel voorwaardelijke opmaak zetten op de cel, daar heb je 3 mogelijke kleuren (+ de standaardkleur van een cel).

Wigi

en als je meer kleuren dan 3 wilt zul je met VBA het een en ander moeten programmeren, waarbij de dan wel de voorwaarden zoals vermeld in onderstaand voorbeeld naar eigen wens moet aanpassen.

If MyCell.Value Like "*A*" Then wordt dan bijv. If MyCell.Value Like "*maat68*" Then
Code:
    'Selectie toekennen
    Range("A1:ZZ3600").Select     'zelf range toekennen!!!

'Definieren dat de variabele MyCell een bereik is
   Dim MyCell As Range

For Each MyCell In Selection
       If MyCell.Value Like "*A*" Then
          MyCell.Interior.ColorIndex = 1   'Zwart
       ElseIf MyCell.Value Like "*B*" Then
          MyCell.Interior.ColorIndex = 2   'Wit
       ElseIf MyCell.Value Like "*C*" Then
          MyCell.Interior.ColorIndex = 3   'Rood
       ElseIf MyCell.Value Like "*D*" Then
          MyCell.Interior.ColorIndex = 4   'Felgroen
       ElseIf MyCell.Value Like "*E*" Then
          MyCell.Interior.ColorIndex = 5   'Blauw
       ElseIf MyCell.Value Like "*F*" Then
          MyCell.Interior.ColorIndex = 6   'Geel
       ElseIf MyCell.Value Like "*G*" Then
          MyCell.Interior.ColorIndex = 7   'Roze
       ElseIf MyCell.Value Like "*H*" Then
          MyCell.Interior.ColorIndex = 8   'Lichtblauw
       ElseIf MyCell.Value Like "*I*" Then
          MyCell.Interior.ColorIndex = 9   'Bruin
       ElseIf MyCell.Value Like "*J*" Then
          MyCell.Interior.ColorIndex = 10   'Legergroen
       ElseIf MyCell.Value Like "*K*" Then
          MyCell.Interior.ColorIndex = 11   'Donkerblauw
       ElseIf MyCell.Value Like "*L*" Then
          MyCell.Interior.ColorIndex = 12   '???Groen
       ElseIf MyCell.Value Like "*M*" Then
          MyCell.Interior.ColorIndex = 13   'Paars
       ElseIf MyCell.Value Like "*N*" Then
          MyCell.Interior.ColorIndex = 14   'Grijsblauw
       ElseIf MyCell.Value Like "*O*" Then
          MyCell.Interior.ColorIndex = 15   'Lichtgrijs
          Else
          MyCell.Interior.ColorIndex = 2   'Wit
       End If
    Next

Correct me when i'm wrong

[edit]
dit moet je dan wel in een macro bouwen die na de aanpassingen gedraaid wordt

Laatst bewerkt:
Beste estate ;)

Tenzij je met Excel 2007 werkt, dan heb je onbeperkt kleuren in voorwaardelijke opmaak.

Groetjes Danny. :thumb:

Hallo allemaal,

Eerst even excuus voor de late reactie, ben net weer een beetje mobiel en had ook nog eens daarbovenop vergeten waarschuwen per e-mail aan te zetten.

Ik werk met excel 2007 en ik had een klein beetje de hoop dat dat bij die versie wel zou kunnen, tot zover begrijp ik uit de reacties dat het wel zou gaan met evt. een VBA scriptje ? wie zou mij daar verder mee kunnen helpen ?

Een andere oplossing is natuurlijk ook welkom.

PS. Ik ben nog niet zo fit dat ik lang en vaak voor de pc kan zitten dus de volgende reactie kan weer even op zich laten wachten ben ik bang voor, maar ik probeer het zo snel mogelijk te doen dat beloof ik.

[edit]
dit moet je dan wel in een macro bouwen die na de aanpassingen gedraaid wordt

Ik heb bovenstaand geprobeerd maar dat werkt alleen als ik nadien de macro draai, dus niet tijdens de selectie in de dropdown lijst.

Heeft er iemand een suggestie hoe ik dat wel voor elkaar zou kunnen krijgen misschien ?

Groet, en dank, JanS

Ik heb het gezien, leuk van je dat bedankje :thumb:, alleen ben ik een absolute NONO dus verwacht niet te veel van me he :o

alleen ben ik een absolute NONO dus verwacht niet te veel van me he :o

En het zelfvertrouwen is ook weer groot vandaag :eek:

Is het gelukt of niet?

Indien niet, graag een duidelijk bestandje, in versie 2003.

Bijgevoegd een bestandje met uitleg.

Ik ga er nu echt mee stoppen, denk niet dat ik u opjaag of zo, ik ben nu eenmaal bezig en dan ga ik als een speer.

Ik Ga er nu even mee stoppen, alvast bedankt voor de moeite en tot later.

Groeten, Jan S

Bijlagen

Hallo Jan

Zo te zien heb je excel 2007
Daar kun je heel gemakkelijk de voorwaardelijk op maak gebruiken.
Je het daar voldoende mogelijkheden.
Zie voorbeeld

Hai,

dat had ik al geprobeert en helaas is dat niet wat ik zoek, zo zie ik tijdens het zoeken gewoon tekst op een witte achtergrond, ik zou al tijdens het scrollen in de lijst de kleur willen zien zodat snel duidelijk word welke materiaalsoort het is.

Maar iig bedankt voor je hulp..

Groetjes, Jan S

Hi again :) Wim,

Nee deze link had ik nog niet van je gekregen en ook zelf niet gevonden trouwens in mn zoektocht op het www.

Ik denk dat ik daar wel iets mee kan, VBA is te doen, moet ik even tijd vinden om dit door te spitten, heb een kopie naar mn HD gezet en zal deze week tzt eens gaan stoeien ermee.

Eerst hopen dat morgen mn nieuwe server binnenkomt, de oude is overleden en ik kan n u even niets beginnen omdat een deel van mn developing projectjes daar op stonden, hopelijk zijn de HDD's nog heel gebleven :)

Groeten, Jan

Eerst hopen dat morgen mn nieuwe server binnenkomt, de oude is overleden en ik kan n u even niets beginnen omdat een deel van mn developing projectjes daar op stonden, hopelijk zijn de HDD's nog heel gebleven :)

Groeten, Jan

Succes ermee :cool:

Even een reactie n.a.v. een mailtje van het forum.

Ik ben nog niet toegekomen aan het testen van de VBA code, reden hiervoor is dat ik even weinig tijd voor de pc heb.

Als deze komende 14 dagen alles een beetje goed gaat met de boel hier pik ik het weer op, moet even rustig an doen na de operatie is me met klem verteld door de chirurgijn :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan