• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen automatisch in laten vullen met dropdown

Status
Niet open voor verdere reacties.

rsk

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2012
Berichten
525
Beste mensen,

Ik heb een bestand voor mijn schoonzus gemaakt maar kom ergens niet uit. Met een dropdown menu moeten er automatisch cellen ingevuld worden.
Op blad 2 staan er voorbeeld adressen die ingevuld moeten worden.

Er moet een dropdown menu komen in cel a7 van blad 1. Als ik daar jip en janneke in het dropdown menu aanklik dan moet erin de volgende cellen dingen komen te staan.

A8:
T.a.v.jip

A9:
pipo de clownstraat 50

A10:
1233 aa

B10:
Zaandam

A11:
nederland

Dit dan ook met het ander voobeeld. Hoe moet ik dat doen en hoe is het makkelijk aan te passen ivm meerdere klanten.

Alvast hartelijk dank
 

Bijlagen

  • Offerte voorbeeld .xlsx
    12,7 KB · Weergaven: 20
Even je gegevens anders opzetten. Gebruik een tabel met de namen onder elkaar.
Een gedefinieerde naam gebruiken om je dropdown te maken en vervolgens een simpele vlookup naar de gegevens in je tabel.
 

Bijlagen

  • Offerte voorbeeld .xlsx
    14,6 KB · Weergaven: 77
Even je gegevens anders opzetten. Gebruik een tabel met de namen onder elkaar.
Een gedefinieerde naam gebruiken om je dropdown te maken en vervolgens een simpele vlookup naar de gegevens in je tabel.

Dank je wel. Hoe heb je het gedaan ?

Heb je alles op blad 2 geselecteerd en dan =validatie ingetypt?

Moet het in een table of kan je het ook gewoon los neerzetten?
 
Laatst bewerkt:
Onderstaand heb ik als "Named Range" gebruikt.
Code:
=Tabel1[Naam]

Formules --> naam definiëren --> =Tabel1[Naam] in de formulebalk onderin met als naam "validatie".

Blijf met tabellen werken. Die zorgen dat je bereiken automatisch worden vergroot. Typ maar eens een nieuwe naam onder de laatste rij van kolom A van de tabel(cel A4).
Je dropdown zal dan ook automatisch de nieuwe naam bevatten.
 
Laatst bewerkt:
Onderstaand heb ik als "Named Range" gebruikt.
Code:
=Tabel1[Naam]

Formules --> naam definiëren --> =Tabel1[Naam] in de formulebalk onderin met als naam "validatie".

Dus je gaat op a7 staan op blad 1? en dan ga je naar bovenstaande? Heb je een een dropdown menu aangepaakt?

Wil je het a.u.b. stap voor stap uitleggen?
 
Laatst bewerkt:
Nee je moet eerst de naam aanmaken zoals ik beschreef.
Formules --> naam definiëren --> =Tabel1[Naam] in de formulebalk onderin met als naam "validatie".

Daarna ga je op de cel A7 staan --> gegevensvalidatie --> lijst --> "=validatie" in de formulebalk (zonder die aanhalingstekens)
 
Laatst bewerkt:
Nee je moet eerst de naam aanmaken zoals ik beschreef.
Daarna ga je op de cel A7 staan --> gegevensvalidatie --> lijst --> "=validatie" in de formulebalk (zonder die aanhalingstekens)

Dus een tabel is een vereisde?
 
Het is geen vereiste maar dat maakt je bestand een stuk minder dynamisch.
 
Als ik achter

naam = Tabel1
Bereik = werkmap
verwijst naar = validatie

Dan zegt excel naam bestaat als en naam moet uniek zijn. Wat gaat er fout?
 
Verwijder eerst de namen die je al hebt. Daar zie je dat Tabel1 of validatie al bestaat
 
Blad 2 heb ik leeg gemaakt en dan naam defineren gedaan met de naam als Tabel1 en dan validatiebij verwijst naar. Dat ging goed en toen een dropdownmenu aanmaken lukt niet.

Een benoemde benoemde bereik dat u heeft opgegeven, kan niet worden gevonden.

Wat gaat er nu weer fout?
 
Je doet niet exact wat ik schrijf.

Zo moet het eruitzien.
 

Bijlagen

  • Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    15,9 KB · Weergaven: 43
Je doet niet exact wat ik schrijf.

Zo moet het eruitzien.

Kan je een videotje maken? want ik krijg alleen het beeld als ik op namen beheren klik hetzelfde voor me maar ik kom niet verder omdat de formulebalk niet aanklikbaar is bij mij.

Ik zie wel 1 foutje. Zaandam staat niet achter de postcode.
 
Laatst bewerkt:
Waarom het nog steeds nodig is om een gedefinieerde naam aan te maken als de brongegevens in een ander tabje staan blijft voor mij een raadsel.
Inderdaad... Zo kan het wel:
Code:
=INDIRECT("Tabel1[Naam]")

Wanneer er niets wordt ingevuld wordt er wel een fout gegeven. Vandaar de IFERROR.
 
Laatst bewerkt:
Dan wordt het hier in cel A8:

PHP:
=IFERROR(INDEX(Tabel1[afk];MATCH($A$7;Tabel1[Naam];0));"")
 
Laatst bewerkt:
whoooo ik snapte het al niet en nu snap ik het helemaal niet meer. De 1 zegt dit en de andere weer dat.

@snb
Moet er eerst een dropdownmenu aangemaakt worden en dan die formule ergens plakken en waar? Ik moet dit vrijdag overdag proberen.

@vena
Dank je wel voor je link. Ik heb wat geprobeerd ermee maar het was mij gisteren niet gelukt. Ik ga het weer vrijdag overdag proberen.

Die formule van indirect moet ik vergeten begrijp. Begrijp ik dat goed?
 
Combineer:

- de validatieregel van cel A7: #17
- de formule in cel A8: #18
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan