• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen blokkeren dmv invoer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bandito

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2012
Hallo allen,

Ik loop al een tijdje te stoeien met het blokkeren van cellen maar kom er niet uit.

Ik heb een bestand gemaakt (zie bijlage) voor het registreren van uitgeleverde orders. Nu zou ik graag willen dat wanneer ik aan het eind van rij 7 een paraaf zet (RH bijvoorbeeld) dat bepaalde cellen in rij 7 blokkeren (A7 en E7 en F7). Wanneer ik de paraaf weghaal wil ik graag dat de cellen weer beschikbaar komen om te bewerken. En dit voor elke rij die ik invul op het werkblad.

Het is me gelukt dat A7 en H7 blokkeert, en zodra ik de paraaf weg haal dat ik die weer kan bewerken, maar op een onverklaarbare wijze blijft dan de gehele werkmap geblokkeerd of iets dergelijks. Ik kan bijvoorbeeld niks in mijn lint bovenaan het scherm aanklikken. Om dit te verhelpen met ik heel de werkmap ontgrendelen.

Wanneer ik een paraaf invul moeten echt alleen de cellen die ik wil in dezelfde regel blokkeren en niks anders. Ook alleen die cellen moeten ontgrendelen wanneer ik het paraaf weghaal aangezien er andere kolommen in de werkmap altijd vergrendeld horen te zijn.

Ik dacht dat ik best ver was maar ik kan niet met zekerheid zeggen dat het bestand juist werkt. Zouden jullie er misschien naar kunnen kijken en tips kunnen geven?

Met vriendelijke groet,
Bandito

Bijlagen

Hey,

Met die topic ben ik ook begonnen :)
Ik heb die geprobeerd aan te passen maar ben dus blijven steken.

Hey,

het wil nog niet werken, wanneer ik de paraaf weghaal blijf alles nog geblokkeerd.

Ik heb in uw code gekeken en zag dat er vooraf dingen waren vastgezet. Bijvoorbeeld dat de paraaf RH moet zijn. Dit is echter niet het geval want er zullen veel meer parafen in komen te staan.

Nog enig idee?

Met vriendelijke groet,

Hey,

Het ziet er wederom prachtig uit maar het werkt bij mij nog niet :(

Als ik bijvoorbeeld rij 9 test dan geef ik in de cel paraaf RH in dan blokkeert artikelnummer. Wanneer ik RH dan weg haal blijft de blokkering er alsnog op staan.
Ik merk dat het soms wel lukt en soms niet lijkt het wel.

Vriendelijke groet,

Als reactie op: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/761686-Automatisch-cellen-blokkeren?p=4885914

Ik haal liever geen oude koeien uit de sloot maar volgens de moderator is dit nog geen oude koe.

Beste ExcelAmateur,

Wat je hebt gemaakt werkt perfect!

Ik zou graag nog iets verder leren over deze code. ik heb dit voorbeeld bestandje gemaakt om al het overbodige weg te laten maar wanneer ik het daadwerkelijke bestand ga maken zal bijvoorbeeld paraaf niet in kolom 2 zijn, terwijl ik in je code lees dat je daadwerlijk iets met column=2 doet.

Zou je me de code ietwat kunnen uitleggen zodat ik deze wat kan veranderen voor het uiteindelijke bestand?
Dit zal me erg helpen en heel wat vragen besparen.

Bij voorbaat dank,

Bandito,

Code:
If Target.Column = 2 Then
Als je een andere kolom hiervoor wil gebruiken, pas dan de 2 aan het kolomnummer wat je wil.

Hey EA,

Nogmaals bedankt!

Ik heb er nog wat mee liggen stoeien en ben tot nog toe op 1 vraag gekomen.
Is er een nettere manier om meerdere cellen te blokkeren dan dit te doen:

Target.Offset(0, -2).Locked = True
Target.Offset(0, -1).Locked = True

Dus geen lange rij maar dit samen te voegen?

Met vriendelijke groet,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan