• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen btw berekenen mogelijkhied tot invullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

snhnic

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2006
Berichten
25
Soms weet ik het excl bedrag, maar soms alleen het incl bedrag.

Kolom A B C D

Waarbij A het excl bedrag moet worden
Waarbij B keuze veld 6% of 19%
Waarbij C het btw bedrag moet worden
Waarbij D het incl bedrag moet worden

Als ik A invul wil ik dat C en D berekend worden
Als ik D invul wil ik dat A en C berekend worden

Als ik formules plaats verwijst A naar D en vise versa dan zegt Excel "Kringverwijzingen"

Formule A is = D1/(1+ B1)
Formule B is keuze 6% of 19%
Formule C is =SOM(A1*B1)
Formule D is = A1*(1+ B1)

Maar dat werk dus niet zoals ik wil. of ik moet A leeg laten of D.
Ik wil dus dat ik zelf kan kan kiezen of ik excl invul danwle incl. en excel de rest berekend.

Wie weet raad als dan of ziets?
 
Je zult een extra kolom moeten gebruiken.
Wat vind je van deze oplossing??
 

Bijlagen

  • btw.xls
    18,5 KB · Weergaven: 180
Daar was ik al bang voor. Jouw oplossing zou kunnen werken al was het mooier dat ik gewoon kon kiezen welk veld ik wil invullen. Dus nietr dat ik perse een keuze moet maken. Is er niet iets mogelijk met de als (if) statement? Asl A is ingevuld doe dan ... maar als D is ingevuld doe dan....???
 
nee met een if statement gaat dat niet werken want als jij een cel met de hand invult overschrijf je de if formule en die komt niet vanzelf terug als je de door jou ingevulde waarde weer weghaalt.

het zou alleen kunnen met een stukje VBA..
 
Oke, maar als de cel wordt overschreven met een getal is geen punt. Immers als de regel is gevuld hoeft de berekening niet nog weer gedaan te worden. Kortom 1 keer ingevuld is ingevuld. De spreadsheet gaat gebruikt worden als verzamelbestand van een maand. Inkomsten en uitgaven.
 
Voor de aardigheid ff met een stukje VBA.... Wel éérst de percentages invullen dan pas kolom A of D...

Groet, Leo
 

Bijlagen

  • TEMP_Percentages.xls
    22 KB · Weergaven: 177
heel mooi Ginger:thumb:

en nu nog case 2 en case 3 toevoegen

als het percentage veranderd of als je het btwbedrag weet en de rest niet

groet sylvester:eek:
 
Bedankt dit ziet er al erg mooi uit. Dit lijkt wat ik beoog te doen, dit is wat ik zoek.

Als echte zeur en nitwitter nog wel wat vragen, want het VBA stukje snap ik niet echt.
Hoe pas ik dit aan zodat dit op een andere cellen van toeapssing wordt? Daarnaast
In de uiteindelijke spreadsheet wordt
A1 = H13
B1 = I13
C1 = J13
D1 = K13

Als het goed is zit mijn test spreadsheet als bijlage hierin, dan kun je zien waar het naar toe gaat.
 

Bijlagen

  • testing.xls
    45 KB · Weergaven: 129
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    
    ' Maak een naam aan door het'volgende te doen:
    ' selecteer de cel met "Excl.BTW"
    ' ga naar het NaamVak links boven op je werkblad
    ' typ daar BeginVanTabel en druk op de enter toets
    ' op deze manier bepaal jij waar deze macro zijn werk doet
    ' als je nu kolommen of rijen toe voegt schuift het doel van de naam mee
    
    ' Ik heb de naam al aangemaakt, dus dat hoef je nu niet te doen.
    
    ' als je het persentage wijzigt moet je wel opnieuw het bedrag invoeren
    ' om herberkening te laten plaatsvinden
    
    Dim K As Integer
    Dim R As Integer
    K = Range("BeginVanTabel").Column
    R = Range("BeginVanTabel").Row
    
    If Target.Cells.Count > 1 Then Exit Sub
    If Target.Row <= R Then Exit Sub
    If Target.Column = K Or Target.Column = K + 3 Then
    Application.EnableEvents = False
    Select Case Target.Column
        Case K
            Target.Offset(, 2).Value = Target.Value * Target.Offset(, 1).Value
            Target.Offset(, 3).Value = Target.Value * (1 + Target.Offset(, 1).Value)
        Case K + 3
            Target.Offset(, -1).Value = Target.Value / (1 + Target.Offset(, -2).Value) * Target.Offset(, -2).Value
            Target.Offset(, -3).Value = Target.Value / (1 + Target.Offset(, -2).Value) * 1
      End Select
    Application.EnableEvents = True
    End If
End Sub

grpet Sylvester
 
sylvester,

Je bent geweldig. Dit is het helemaal muchas gracias. Als de spreadsheet helemaal af is zet ik het hier heen. Er komen per maand uitgaven - inkomsten in en aan het einde een totalen pagina.

Met vriendelijke groeten,
Eric
 
snhnic, Nu zie ik voor 't eerst je workbook waarin je dit wilt toepassen. Ik snap er werkelijk niets van waarom je dit niet gewoon met de formules oplost die er staan. Dat gaat toch gewoon goed? VBA voor dit klusje inzetten is als het schieten op een mug met een kanon...
Wát is er dus mis met 'gewone' formules???

Groet, Leo
 
Niets mis mee, maar ik weet soms het excl bedrag en soms alleen het incl. Maar volgens mij is het nu helemaal gelukt. |Nog even finetunen. Ik zet het resultaat hier nog neer.
 
Het resultaat

Ik zou het reslutaat hier neerzetten.
Maar het is te groot om hier te plaatsen.

Mocht je het graag willen ontvangen mail even snhnic@gmail.com
 
Uh heb soort gelijk probleem nu. Echter kan ik de att.'s hier niet openen (ondanks registratie).

Heb kolom bedrag incl. btw dan kolom percentage btw (zelf opvoeren per keer) en als resultaat bedrag excl. btw, maar deze krijg ik niet te pakken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan