cellen controleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

nabovzki

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 jan 2009
Beste,

Ik zou graag een macro willen schrijven die de cellen controleert van een bepaalde kolom op het plusteken (+) karakter. Wanneer deze aanwezig is, dient hij dit karakter en alles wat er voor staat te verwijderen.

Tevens zou ik graag een macro willen maken die eigenlijk precies het omgekeerde doet, wat inhoudt dat hij controleert of de cel van een bepaalde kolom het plusteken bevat zoniet hij deze ervoor plaatst.

Wanneer mogelijk dat hij zelfs kijkt naar de bovenstaande cel en wat daarvoor de plusteken kopieert voor de waarde van de huidige cel:)

Hopelijk kunnen jullie me een opzetje presenteren zodat ik verder op weg kan. Alvast bedankt hiervoor:thumb:

voor het eerste stuk zou je een volgende functie kunnen maken:
Code:
Function PlusWeg(Tekst As String)
Dim i As Integer

i = InStr(1, Tekst, "+")
PlusWeg = Right(Tekst, Len(Tekst) - i)

End Function
deze controleert of er een plusteken in de string staat in de cel die je opgeeft en zo ja haalt hij dat met alles wat daarvoor staat weg.

de volgende functie doet het tegenovergestelde en plaatst een + voor de string indien dat karakter er niet inzit, als optioneel argument kan je een referentiecel opgeven waar gekeken wordt wat daar voor de + staat.
Code:
Function PlusBij(Tekst As String, Optional RefTekst As String) ' Reftekst is optioneel, hiervan wordt de tekst voor de + gebruikt om toe te voegen
Dim i As Integer

i = InStr(1, RefTekst, "+")
If i > 0 Then
    RefTekst = Left(RefTekst, i - 1)
Else
    RefTekst = ""
End If

i = InStr(1, Tekst, "+")
If i = 0 Then
    PlusBij = RefTekst & "+" & Tekst
Else
    PlusBij = Tekst
End If

End Function

die kant moet het in ieder geval een beetje op. wellicht dat het zelfs nog wel met een Excel formule kan maar daar kon ik zo snel de equivalent van "InStr" niet vinden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan