• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen een kleur geven

Status
Niet open voor verdere reacties.

anstof

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2003
Probleem met cellen een kleur geven waar een formule in staat.

Ik heb een excel bestand 'snipperkaart' waar twee werkbladen in zitten, één werkblad met 'Invoer" en één met 'Resultaat'. In deze werkbladen zou ik graag de cellen een kleur willen geven waar de weekenden in vallen en waar de feestdagen in vallen. Weekenden in dit geval blauw en feestdagen rood. In het werkblad 'Invoer' heb ik deze cellen al een kleur gegeven maar nu wil ik dat ook in het werkblad 'Resultaat' doen. Als ik dat doe in het werkblad 'Resultaat' krijgen de cellen ineens een getal (0,00), gelijktijdig met de kleur terwijl in het werkblad 'Invoer' in die bewuste cel niets is ingevoerd. Ik wil wel een kleur zien in deze cellen maar geen getal als er in 'Invoer' in deze cellen niet is ingevoerd.

Twee vragen hierover:
1. Waarom krijgen de cellen B4 en C4 een getal als ik deze cellen een kleur wil geven?
2. Is het mogelijk om gelijktijdig met het werkblad 'Invoer' de cellen een kleur te geven in het werkblad 'Resultaat'. Dus ik geef de cellen B4 en C4 in het werkblad 'Invoer' de kleur rood omdat het een feestdag is, is het dan mogelijk dat dan ook de cellen B4 en C4 in het werkblad 'Resultaat' op hetzelfde moment de kleur rood krijgen?

Bekijk bijlage Snipperkaart 2018 (1).xlsx

Anstof

Laatst bewerkt:
=ALS(Invoertijden!B4<>"";Invoertijden!B4*24;"")

Dank je wel, het werkt!

Vraag 2, is dat nog een mogelijkheid? Het zou handig zijn dat wat ik in werkblad 'Invoertijden' wijzig, dit ook te zien is in werkblad 'Resultaat'. Ook als het gaat om de kleuren van de cellen.

Bekijk bijlage Snipperkaart 2018 (1).xlsx

Anstof

Ik heb een beetje zitten spelen met een stukje code van SjonR uit de link.
Ben tot dit resultaat gekomen.
Het zal niet de beste code zijn maar volgens mij werkt het.

Bijlagen

Thanks.

Maar zoals je ziet is het niet echt gelukt. Ik heb in het werkblad 'Invoertijden' in cel B10 een getal (in dit geval uren en minuten) ingevuld maar ik zie geen kleur in de cel, nog van het werkblad 'Invoertijden' als van 'Resultaat'.

Bekijk bijlage Snipperkaart 2018 (1)-3.xlsm

Ik zit weer op de IPad, dus kan even niet erin kijken.
Werkt de vwo nog?

Kijk of het nu goed werkt.
Ben er niet zeker van omdat als je op blauw een tijd zet, de cel verkleurd maar haal je de tijd weer weg, dan is de kleur ook weg.
Hoe dit dan moet worden opgelost weet ik zo gauw niet.

Er zit helemaal geen vwo in het bestand.

Bijlagen

Als ik morgen vroeg wakker ben, zal ik er naar kijken en hopelijk lukt het dan.

Ik krijg de achtergrondkleur niet gekopieerd.
Kijk of je hier tevreden mee ben.

Anders maar hopen, dat een andere helper dit kan oplossen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dit is precies wat ik bedoel!
Nu hoef ik alleen de gegevens en de opmaak in te voeren in het werkblad 'Invoer' en ik zie hetzelfde terug in het werkblad 'Resultaat'. Bedankt hiervoor.

Alleen vraag ik me nu natuurlijk af hoe dat werkt want ik had natuurlijk al een formule zitten in het werkblad 'Resultaat' :=ALS(Invoertijden!J15<>"";Invoertijden!J15*24;"") maar deze formule zie ik nu niet meer terug en in VWO zie ik ook niets staan.

Ik heb dit met een macro gedaan.
Met Alt + F11 kom je in de VBA Editor, daar staat een Module met de code.

Het was een hele puzzel voor mij, om dit voor elkaar te krijgen.

Knap werk! Heel erg bedankt.

VBA is voor mij nog een stap te ver hoewel ik ooit eens 'n website heb gemaakt in html code en dat lijkt er wel een betje op, toch?

Alleen inderdaad zijn de kleuren ven de cellen in 'Invoer' Niet hetzelfde als bij 'Resultaat', ligt dit dan aan de kleurcode? Want als ik de code .Range(A).Interior.ColorIndex = 20 verander in .Range(A).Interior.ColorIndex = 24 dan veranderen de cellen van kleur.

Toch al zeer veel dank

De kleuren op het invoerblad van de tijden word met vwo gedaan.
Deze kleur krijg ik niet gekopieerd vandaar de andere kleur op het blad resultaat.

Zo knap ben ik niet hoor, hier op helpmij zitten echt knappe koppen.
Die moeten soms lachen om de code die ik maak.
Ik probeer het in ieder geval maar lukt niet altijd.
Zoek soms naar code en probeer die aan te passen voor mijn situatie maar moet vaak hulp vragen als ik er niet uit kom.

Laatst bewerkt:
Toch bedankt

Ik ga nu proberen zelf ook nog wat te stoeien met VBA of met VWO. Ik ben weer 'n heel stuk verder.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan