• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen kleuren aan de hand weeknummers

Status
Niet open voor verdere reacties.

jdrmer

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2012
Hallo dames en heren,
kan iemand helpen met voorwaardelijk opmaak.
de bedoeling is na elke week 16 cellen kleuren en dan 4 kolommen verspringend.
Ik heb het geprobeerd met voorwaardelijke opmaak echter kom ik er niet uit.
Ik had iets van als cel met week 1 = 1 dan cel D tm G kleur grijs.
En als ik een regel invoeg met het patroon zo blijven
Misschien moet het anders.
mvg Jan

Bijlagen

Kennelijk is de vraag niet duidelijk. Eerlijk gezegd zie ik je verhaal ook niet terug in het voorbeeldbestand.
Ik zie wel 4 kolommen terug, en ik zie 16 rijen terug, maar dan juist niet ingekleurd.
Maar verder zie ik grijze blokken:
week 1 t/m 7, 8 t/m 11, 12 t/m 17, 18 t/m 23. Waar komt dat dan vandaan?
Bedoel je met "na elke week" 16 kolommen (D t/m S)? Dan zou ik dat formuleren als "achter elk weeknummer".
Het kan ook helpen als je een tipje van de sluier van de achterliggende logica kan oplichten: wat symboliseren die grijze vlakken?

Goededag dames en heren, bedankt voor het reageren. Ik heb het gevonden.
De voorwaardelijke opmaak groeit mee.
Bedankt.
mvg Jan

Bijlagen

• 2015-09-27 20_08_27-Microsoft Excel - patroon voorwaardelijk opmaak.xlsx.png
    2015-09-27 20_08_27-Microsoft Excel - patroon voorwaardelijk opmaak.xlsx.png
    36,2 KB · Weergaven: 187
Hoi Jan,

Het belangrijkste is natuurlijk dat je geholpen bent. Overigens zie ik nog steeds geen verband tussen je vraag en je oplossing.
Als je zeker weet dat de cellen in D3:G7 en D26:G27 grijs gevuld moeten worden als B3 gelijk is aan 1, wil je dan de vraag als opgelost markeren?
Let op: in de afbeelding heb je voorwaardelijke opmaak getoond die behoort bij "Huidige selectie". Heb je ook gekeken bij "Dit werkblad" en is alles dan nog steeds goed?

Groet,
Marcel

Hoi Marcel,
de bedoeling als in de rij waar de weeknummers staan dat dan de cellen/vakken verkleuren naar lichtgrijs. Verspringend per week en verspringend naar de andere kolommen.
Misschien leg ik het onduidelijk uit, maar ik heb een aangepaste file toegevoegd, misschien dat het dan duidelijker is.
Het is ook belangrijk voor mij dat als ik een regel invoeg dat dan de opmaak vd grijze patronen meegaat.

Heb jij een slimmer voorstel/idee.
mvg Jan

Bijlagen

Hoi Jan,

Bekijk bijlage patroon voorwaardelijk opmaak MB.xlsx
Waarschijnlijk bedoel je zoiets. Let op: ik heb 4 regels voor voorwaardelijke opmaak gedefinieerd, elk voor 4 kolommen. Even kijken bij "Dit werkblad".

De formules kijken naar de maximumwaarde in kolom B vanaf rij 3 tot en met de huidige rij: dit is het weeknummer behorend bij de huidige rij.
Vervolgens wordt gekeken naar de restwaarde als je dat weeknummer deelt door 4:
bij weeknummer 1 en 5 is de restwaarde 1, en dan moeten kolommen D t/m G ingekleurd worden,
bij weeknummer 2 en 6 is de restwaarde 2, en dan moeten kolommen H t/m K ingekleurd worden,
bij weeknummer 3 en 7 is de restwaarde 3, en dan moeten kolommen L t/m O ingekleurd worden,
bij weeknummer 4 en 8 is de restwaarde 0, en dan moeten kolommen P t/m S ingekleurd worden.

Als ik het allemaal goed begrepen heb. ;)

Bekijk bijlage patroon voorwaardelijk opmaak MB2.xlsx
En het kan ook met 1 regel voor het hele gebied D3:S42:
Code:
=INTEGER((KOLOMMEN($D3:D3)-1)/4)=REST(MAX($B$3:$B3)+3;4)
In het eerste grijze deel is INTEGER((KOLOMMEN($D3: D3)-1)/4) gelijk aan 0:
respectievelijk 0 1 2 3 gedeeld door 4 en afgerond naar beneden.

Het tweede deel REST(MAX($B$3:$B3)+3;4) levert op in hetzelfde eerste grijze blok:
de restwaarde als je het weeknummer, vermeerderd met 3, deelt door 4. Dit is ook 0: (1+3)/4 = 1 rest 0.

In het tweede grijze blok zijn beide delen gelijk aan 1 enzovoorts tot en met 3 en dan weer terug naar 0.

Laatst bewerkt:
Jan,

Als dit werkt wil je dat dan laten weten en de vraag op opgelost zetten?

Dank, Marcel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan