• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen koppelen/toewijzen aan 1 cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

VerSpill

Gebruiker
Lid geworden
16 okt 2012
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een vraag waar ik het antwoord nog niet op heb kunnen vinden:

Ik heb een werkblad gemaakt waarbij in het eerste tabblad in de eerste kolom namen staan waarbij het de bedoeling is dat over een tijdsperiode van meerdere weken namen worden toegevoegd. Deze namen worden elke keer als er een wordt toegevoegd gesorteerd op alfabetische volgorde.

Nu heb ik op andere tabbladen gerefereerd naar deze namen/cellen (zodat als er op tabblad 1 in de daarvoor bestemde cellen een naam wordt toegevoegd deze ook automatisch op alle andere tabbladen te vinden zijn) waarbij per tabblad andere gegevens over deze namen worden verwerkt.

Als ik op dit moment op tabblad 1 alle gegevens selecteer en sorteer dan verandert de volgorde van namen op de andere tabbladen dus ook naar afabetische volgorde maar de gegevens reeks / cellen reeks verhuisd niet meer. Ik denk dus dat ik deze regel cellen aan de corresponderende cel uit eerste kolom van elk tabblad moet koppelen.

Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is en zo ja hoe dit mogelijk is?

Ik hoop dat mijn bovenstaande verhaal duidelijk verwoord is.

Met vriendelijke groet,

Robert

Beste Robert,
Ten eerste welkom op dit forum.
Ten tweede willen de helpers graag een voorbeeldbestand zonder gevoelige info natuurlijk. Hierdoor kunnen de formules en/of VBA codes op maat gemaakt worden omdat ze de structuur hebben van je bestand.

Dus hierbij de vraag om een voorbeeldbestand te plaatsen. Met je huidige structuur en het gewenste resultaat, dan kan een helper je een betere dienst bewijzen.

zoals gevraagd een voorbeeld bestand; ik heb even snel wat gemaakt met 2 tabbladen, principe blijft hetzelfde

als ik tabblad 1 sorteer zie ik graag de gegevens op tabblad 2 meesorteren met de eerste kolom.

Alvast bedankt!

Robert

Bijlagen

Goedemiddag allemaal!

Ik zit nog steeds met bovenstaand probleem, is er iemand die mij hiermee kan helpen?

Ik begin namelijk langzaam te denken dat wat ik wil niet mogelijk is in excel

Bij voorbaat dank,

Robert

Als je sorteert dien je de gehele reeks (A5 : I18) te selecteren en daarna de sorteeropdracht uit te voeren.

Je werkt niet met celverwijzingen op blad 2.

De sorteerdaktie kun je op blad 2 op dezelfde manier sorteren.

Welke gegevens bevatten de x-n (getallen / datum / tekst)?

Hi, bedankt voor de respons.

De gegevens zijn verschillend; cijfers of een x in de meeste gevallen.

Maar als ik het goed heb begrepen is het niet mogelijk op de manier die ik graag wil?

Gewoon per tabblad sorteren is mij verder bekend maar ik wil dus kolom A op elk tabblad gekoppeld hebben zodat ik maar op 1 tabblad hoef in te voeren. En als ik dit op alfabetische volgorde zet is de bedoeling dat op de overige tabbladen de regel cellen die met kolom A corresponderen ook mee bewegen

Ik hoop dat dit ook mogelijk is.

Goedemiddag,

Ik heb nog steeds geen bevredigende oplossing voor bovenstaand probleem. is er iemand met ideeen over hoe dit op te lossen??

Met vriendelijke groet,

Robert

Robert,

Heb je als eens wat geprobeerd met vertikaal zoeken?

Kees

Misschien lost dit je 'probleem' op.
Ik heb in beide overzichten de lege rijen en kolommen verwijdert. Nu kan ik er een tabel van maken (via invoegen, Tabel. Dat wil alleen als de kolommen en rijen aaneengesloten zijn)
Dat sorteert ook eenvoudiger denk ik.
Een nieuwe naam aan de tabel in blad 1 toevoegen kun je in de tabel zelf doen maar zelf doe ik dat met de volgende aanpak:
Plaats in de werkbalk snelle toegang de opdracht "Formulier".
Als je nu op dit icoontje klikt in het vervolg ken je eenvoudig een nieuw record aan je tabel toevoegen.

succes.

Bekijk bijlage Voorbeeld helpmij.nl_Vr.xlsx

Wie kan mij helpen?

goedemiddag,

Ik heb een probleempje waar ik niet uitkom, ik heb dit al eens gevraagd (hierboven en een nieuw topic maar dat mocht dus niet) maar ben toen niet wijzer geworden dus wellicht dat het aan mijn uitleg heeft gelegen.
ook heb ik internet afgestruind naar een oplossing maar deze wist ik niet te vinden, toch denk ik dat mijn probleem in excel op te lossen is; wellicht dmv een macro, ik heb hier echter (nog) geen kaas van gegeten.

Het probleem:
Ik heb een hoofdblad en enkele werkbladen, de bedoeling is dat op het hoofdblad namen worden ingevuld (gedurende enkele weken) en deze namen elke keer na het invoeren van een nieuwe naam worden gesorteerd op alfabetische volgorde (dit vlak heb ik rood gemarkeerd op het hoofblad).
nu zoek ik een manier dat de rest van de tabbladen de naam die op het hoofdblad komt ook (automatisch) krijgen (rood vlak op de subbladen). Ik weet dat dit kan door de cellen toe te wijzen aan de cellen op het hoofdblad, dit is dus niet het grootste probleem.

De uitdaging is dat ik graag wil dat de Gele vlakken op de subbladen per regel meegesorteerd worden met de namen nadat deze dus gekoppeld zijn aan het hoofdblad ivm sorteren.

Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor weet!

Alvast bedankt

MVG
Robert

Bijlagen

Ik zou maar eens eerst antwoorden op de vorige helpers.

Ik neem aan dat 'Gegevens1' tm 'Gegevens4' in elk tabblad verschillende gegevens zijn.

Waarom staan al die gegevens in verschillende tabbladen?
Het is voor verdere verwerking van de data toch veel eenvoudiger om alles op 1 tabblad te zetten.

hallo Robert
een paar vragen:
zijn de namen uniek? of zijn er dubbelen
komen alle namen op elk subblad voor?
en is Vba toe gestaan
groet sylvester

Deze code plaatst je invoer op de eerste lege cel op alle tabbladen ná de eerste (tevens sorteert ie alle bladen en voert ie je opmaak zoals in het testbestand door), als je er 1 verwijdert werkt dat echter niet door op de andere tabbladen (gezien het kennelijk geen unieke namen zijn in je testbestand):
Code:
Private Sub worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim ws As Long, wsa As Long, c As Range, b As Range
If Target.Count > 1 Then Exit Sub
If Target = "" Then Exit Sub
If Not Intersect(Target, [A10:A109]) Is Nothing Then
    Application.ScreenUpdating = False
    Range(Target.Address & ":" & Target.Offset(, 8).Address).Interior.ColorIndex = 3
    For ws = 2 To Sheets.Count
    Set c = Sheets(ws).Range("A" & Sheets(ws).Range("A4").End(xlDown).Row + 1)
    Set b = Sheets("Hoofdblad").Range("A" & Sheets("Hoofdblad").Range("A10").End(xlDown).Row)
    c = Target
    c.Interior.ColorIndex = 3
    With Sheets(ws).Range(c.Offset(, 2).Address & ":" & c.Offset(, 8).Address)
                            .Interior.ColorIndex = 6
                            .Borders(xlEdgeLeft).LineStyle = xlContinuous
                            .Borders(xlEdgeTop).LineStyle = xlContinuous
                            .Borders(xlEdgeBottom).LineStyle = xlContinuous
                            .Borders(xlEdgeRight).LineStyle = xlContinuous
                            .Borders(xlInsideVertical).LineStyle = xlContinuous
                            .Borders(xlInsideHorizontal).LineStyle = xlContinuous
    End With
    Next ws
    With Sheets("Hoofdblad").Sort
                            .SortFields.Clear
                            .SortFields.Add Key:=Range("A10:A" & b.Row)
                            .SetRange Range("A10:I" & b.Row)
                            .Apply
    End With
    For wsa = 2 To Sheets.Count
    With Sheets(wsa).Sort
                            .SortFields.Clear
                            .SortFields.Add Key:=Sheets(wsa).Range("A4:A" & c.Row)
                            .SetRange Range("A4:I" & c.Row)
                            .Apply
    End With
    Next wsa
    Application.ScreenUpdating = True
End If
End Sub

Gr,
Daniel

Laatst bewerkt:
Alle namen komen op elk subblad voor maar zijn wel uniek (bedrijfsnamen),
Gegevens zijn per tabblad verschillend, verschillende trajecten.
en de reden dat het op verschillende tabbladen gaat is de overzichtelijkheid, anders wordt hij ongeveer 6 liggende A4 breed, nu past elk tabblad op een A4 (voor eventueel vergaderingen en dergelijke)

Koster1984 ontzettend bedankt ik heb het idee dat jou oplossing gaat werken, ik ga hem vanmiddag toepassen op het orgineel, heeft het nog invloed dat het wel unieke namen zijn?

Iedereen die verder heeft geholpen ook ontzettend bedankt uiterraard!

Nee heeft verder geen invloed op de werking..

Is dit trouwens toevallig Robert Spillane?

Omdat je aangaf dat het wel om unieke namen gaat, zou je deze code kunnen toevoegen onder hetzelfde blad en kun je door dubbel te klikken op de waarde in kolom A de rij in alle tabs laten verwijderen:
Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
Dim ws As Long, c As Range
If Target.Count > 1 Then Exit Sub
If Target = "" Then Exit Sub
If Not Intersect(Target, [A10:A109]) Is Nothing Then
    Application.ScreenUpdating = False
    For ws = 2 To Sheets.Count
    Set c = Sheets(ws).Columns(1).Find(Target, , xlFormulas, xlWhole)
    If c Is Nothing Then GoTo einde
        c.EntireRow.Delete
einde:
    Next ws
    Target.EntireRow.Delete
    Application.ScreenUpdating = True
Cancel = True
End If
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug