Welke Linux is het beste

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 (25H2) Prof NL
Office versie
Office365
Hallo allemaal
Ik heb 3 systemen allemaal PC's met Microsoft OS.
Omdat ik graag van Microsoft af zou willen stappen, is mijn vraag welke alternatieven zijn er?
Is Linux het enige alternatief?
Dukkel

Linux is niets anders dan een hele verzameling van diverse distributies. Ik raad je aan om even rond te kijken welke er zijn, en vervolgens even een lijstje te maken met jouw eisen. De een is gebruiksvriendelijk, de ander is meer gericht op de IT'er, en de andere is weer meer gericht op privacy.

Meestal kun je inloggen via een live sessie zonder iets te installeren. Dan zie je gelijk wat het is.

Ik gebruik Linux Mint nu al 15 jaar denk ik? Daarvoor Ubuntu geprobeerd, maar die veranderde te veel.
Lees hier alles over Linux Mint: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html

En je leest ook hoe je het kan installeren en wat je daarna nog moet doen.
Je kan er alles mee wat je met Windows ook doet. Mocht je bij me in de buurt wonen, ik wil je wel helpen.

Ik heb alle printers aan de gang gekregen. Ik heb trouwens Ubuntu 25.1 geinstalleerd, die is nog beter met ' zelf" installeren.
Dank je voor je aanbod, maar ik denk het voorlopig niet nodig te hebben.
Bovendien ligt Franeker niet in de buurt van Volendam

die is nog beter met ' zelf" installeren.
Dat wil niet zeggen dat het beter is. Vaak is het zelf installeren en nadien alles een nalopen, beter voor je inzicht in wat je doet. Je leert er in ieder geval heel veel van.
Overigens begrijp ik eigenlijk niet zo het zelf installeren, je installeert altijd zelf. Linux Mint installeer je ook zelf, dus verklaar je nader, dan snap ik misschien wat je bedoelt.

Ik heb nu (bijna) alles aan de gang, ook m'n 2 Brother printers.
Achteraf in Ubuntu 25.10 een fluitje van een cent. Al doende leerft men
Maar nu heb ik weer een volgend probleem: Ubuntu ziet niet de andere schijven in m'n systeem , ook de NAS niet.
En daar staan voor mij interessante databases op, zoals Telefoonadressen, en fotootje van contacten.
Heb jij enig idee, hoe ik mijn Synology DS216 schijf zichtbaar en benaderbaar kan maken?

Laatst bewerkt:
die zullen niet gemount zijn. Start, schijven en dan kijken of ze er wel staan?
Ik gebruik Mint, maar dat moet denk ik wel overeen komen.
Heb je Samba geinstalleerd?

en anders via
Handmatig verbinden via bestandsbeheer (GUI):
  1. Open de bestandsbeheerder.
  2. Klik op "Andere locaties" (Other Locations).
  3. Vul onderin bij "Verbinden met server" het adres in: smb://<IP-adres-van-NAS> (bijv. smb://192.168.1.10).
  4. Klik op Verbinden.
Of:
Met het volgende commando kom je in de NAS:
smb://admin@ip-adres-nas/Gedeelde-mapnaam

WORKGROUP invullen maar natuurlijk nog wel het wachtwoord van de NAS invoeren.

Of:
smb://admin@ip-adres-nas/Gedeelde-mapnaam

Het spijt me, maar hiermee kom ik niet verder

heb je het uitgeprobeerd? En wat krijg je dan te zien, welke meldingen of wat dan ook?

Terug
Bovenaan Onderaan