• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stokkie2000

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2004
Ik heb een vraag over het kopelen van cellen en vervolgens over zoeken..

Ik heb voor mijn afstuderen een matrix gemaakt waarin de gebruiker een berekening kan maken over de transporttijd van materiaal met de bouwlift. Iedere stuk materiaal op iedere verdieping krijgt een eigen vrachtcode (bv. 04.01,01), waarna de tijd berekent wordt om dit stuk materiaal naar de betreffende verdieping te transporteren. Als dit voor alle verdiepingen gedaan is kan vervolgens in hetzelfde blad, per week, ingevuld worden welke materialen getransporteerd moeten worden. Ik wil graag dat de tijd voor het transport van ieder stuk materiaal aan de betreffede vrachtcode gekopeld wordt ( bv. 04.01,01 heeft 10 minuten nodig om getransporteerd te worden).
Na deze koppeling zou ik graag hebben dat als de transporten per week ingevoerd worden (op hetzelfde blad dus) de gebruiker alleen maar de vrachtcode hoeft in te typen en dat automatisch de berekende tijd bij deze vrachtcode komt (vandaar het koppelen van de cellen).

Weet iemand hoe ik dit kan realiseren?!?

Moet volgens mij kunnen met Verticaal zoeken:

=VERT.ZOEKEN(B20;A1:B15;2)

waar geldt dat:
- in cel B20 de vrachtcode wordt ingegeven
- er gezocht wordt in het bereik A1 t/m B15
- in de 2e kolom van het zoekbereik de gezochte transporttijd staat

suc6
:thumb:

Het lukt nog niet helemaal. Misschien moet ik het iets verder uitleggen:

Ik heb geen rij kolomstructuur, maar een rij-rij structuur.

In de linkerkolom heb ik de tekst staan over wat in de naastgelegen kolommen staat (bv. vrachtcode, reistijd omhoog etc.). In de kolommen daarnaast staan van boven naar onder de vrachtcode (bovenaan) en daaronder alle waarden die nodig zijn voor de berekening. Ongeveer 25 rijen onder de vrachtcode, staat de tijd die nodig is voor het betreffende transport.

In de formule van verticaal zoeken kom ik niet achter de koppeling tussen de vrachtcode en de transporttijd?

Hoi Stokkie,

Een andersoortige oplossing:

=index(bereik tijden;vergelijken(nummer;bereik nummers;0)

Jeroen

Hoi Stokkie,

Zeg maar Jeroen

Stel je zet in B1 de vrachtcode in A5:A20 je lijst met vrachtcodes en in A25:A40 je transporttijden, dan wordt de formule om de transporttijd van de code in B1 te vinden:
=index(A25:A40;vergelijken(B1;A5:A20;0))

De werkelijke bereiken ken ik niet zodat ik wat heb moeten aannemen.

Jeroen

Nu heb ik nog een ander probleem ontdekt....

De transporttijden die per verdieping (27 verdiepingen, dus 27 matrixen) zijn uitgerekent met de bijbehorende vrachtcode moet ik omzetten naar een planning per week. Iedere week moeten verschillende vrachten naar verschillende verdiepingen getransporteerd worden. Hoe krijg ik nu alle argumenten (vrachtcodes en bijbehorende transporttijden van 27 verdiepingen) in één formule (de formule werkt, maar niet als ik alle losse rijen invoer).

Eenmateriaal op erdieping vier heeft bijvoorbeeld de vrachtcode 04.01,01, terwijl hetzlefde materiaal voor verdieping 16 de code 16.01,01 heeft. Alle vrachtcodes moeten dus in deze ene formule.

Hoi Stokkie,

De oplossing is in dit geval de formule somproduct:
=SOMPRODUCT((RECHTS($A$5:$A$20;6)=".01,01")*($A$25:$A$40))
Ook som.als zou in deze situatie werken:
=SOM.ALS($A$5:$A$20;"*.01,01";$A$25:$A$40)

Beide formules tellen de transporttijd op van de producten die eindigen op .01,01.

Jeroen

@ Jeroen,

Is het misschien een mogelijkheid dat ik je het betreffende blad opstuur, zodat je ziet waar het om gaat, want van de som formules snap ik op dit moment weinig. Misschien komt het door onduidelijkheid bij jou over de layout van het blad (of ik snap het gewoon niet).

gr.

Rutger

Hoi Stokkie,

Prima idee.

mijn e-mail-adres:
jzeedijk at freeler punt nl

Jeroen

Hoi Rutger,

Zonder bestandje was ik er niet uitgekomen.

E42: =INDEX(VERSCHUIVING($E$137:$AL$137;(WAARDE(LINKS(E40;2))-4)*30;0);VERGELIJKEN(E40;VERSCHUIVING($E$113:$AL$113;(WAARDE(LINKS(E40;2))-4)*30;0);0))

Het is nu erg eenvoudig omdat alle etages vanaf 4 t/m 27 steeds om de 30 rijen staan.

Jeroen

Wauw wat een formule zeg.

Alleen als ik nu de formule naar week 51 (met nieuwe formule) kopieer, dan krijg ik niet dezelfde tijden als ik deze vergelijk met de waarden die ik met de hand heb ingevuld. Ik kan nu toch gewoon de formule in iedere cel van de weekplanning kopieren?

Hoi Rutger,

Bij mij doet ie het correct, het enige dat ik kan bedenken is dat je de formule van E42 in een andere rij hebt ingevoerd. Staat de verwijzing in de formule naar de cel die 2 rijen er boven staat? Dus
E18: =INDEX(VERSCHUIVING($E$137:$AL$137;(WAARDE(LINKS(E16;2))-4)*30;0);VERGELIJKEN(E16;VERSCHUIVING($E$113:$AL$113;(WAARDE(LINKS(E16;2))-4)*30;0);0))

Jeroen

@ Jeroen,

Kun je mij het aangepast bestand terugsturen? Misschien dat ik het dan beter begrijp!

Gr.

Rutger

Nou jeroen ik weet niet hoe je het hebt gedaan, maar het werkt. Nu nog even één vraag. Werkt deze formule ook als het blad helemaal leeg is en voor een nieuw project ingevoerd moet worden. Dit betekent dat maar één matrix voor het berekenen van de transporttijd op het blad staa, met maar één kolom, waarbij de gebruiker zelf kolommen moeten tussenvoegen en vor nieuwe verdiepingen de matrix moet kopieren.????

Nou ik heb het al getest, en het werkt ook bij een leeg blad.

Allemaal bedankt voor de hulp, vooral Jeroen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan