• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peter2007

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2007
Ik maak het rooster voor mijn werk en stuit vaak op een probleem dat ik per ongeluk 2 keer dezelfde sport in een periode van 14 weken inrooster. Dit is niet de bedoeling, want iedere sport mag maar 1 keer voorkomen in die 14 weken. Nu valt dit met het oog nog wel waar te nemen voor een kleine groep, maar aangezien ik wel 150 reserveringen en sporten in moet roosteren ontstaan er wel eens fouten doordat er bijv. 2 keer schaatsen is ingeroosterd in die periode en ik daar overheen heb gekeken.

Ik zou nu een reeks of aantal cellen willen kunnen voorselecteren en in een door mij aan te geven cel een kruis of een 0 of iets anders willen laten verschijnen indien er in de door mij voorgeselecteerde reeks 2x of meer dezelfde code voorkomt. Hoe krijg ik dit in excel voor elkaar? Bedankt alvast.

Via datavalidatie kan het gerealiseerd worden.
Menu Data → Valideren → Instellingen → Aangepast, en bij formule type je:
=AANTAL.ALS(A:A;A1)=1
Deze doorvoeren over het gehele bereik.
Als er twee keer dezelfde naam voorkomt, krijg je een waarschuwingsvenster, die je ook nog eens zelf kunt wijzigen in de validatie bij tab "foutmelding".

Een tweede mogelijkheid is bij Voorwaardelijke opmaak:

Met bv. deze formule: =EN(AANTAL.ALS(A:A;A2)>1;NIET(ISLEEG(A2)))
en er een kleur aangeven.

bedankt

Beste Danny,

Bedankt voor je snelle reactie. Dit is precies waar ik naar op zoek ben. Nog 1 vraag. Hoe wordt de formule als ik bijv. in dubbele wil zoeken in de cellen: x4, ac4. ah4 en am4?

Met alleen de formule ben ik geholpen en kom ik er verder als het goed is zelf wel uit.

Bedankt voor de hulp.

bedankt

Beste Harry,

Ook bedankt voor je snelle reactie. Ik voel wel wat voor de 2e optie. Alleen is mijn kennis niet groot genoeg om zelf het bereik in te kunnen vullen. Zie het voorbeeld dat ik hierboven op het antwoord van Danny heb gegeven.

Bedankt.

Lukt het hiermee?

Ik weet nl. je tussencellen niet.

Te beginnen in cel X4 en naar Voorwaardelijke opmaak, formule is:
=EN(AANTAL.ALS(4:4;X4)>1;NIET(ISLEEG(X4))) patroonkleur geven → OK
en doorvoeren naar rechts t/m AM4

voorbeeld

Beste Harry,

Ik heb een voorbeeld als bijlage toegevoegd. Ik heb weinig ruimte in het bestand en het doortrekken van formules over meerdere cellen is niet handig in mijn overzicht. Het liefst zou ik de rood gemarkeerde cellen willen selecteren en kunnen controleren op dubbele en dat er dan alleen in de blauw gemaakte cel een verwijzing komt of er in de rode cellen dubbelen zitten. Zie bijlage.

Bedankt.

Bijlagen

Ik dacht meer aan zoiets, maar zal die van jouw ook eens bestuderen

Bijlagen

Dit ziet er ook goed uit. Hoe doe je dit? en hoe kan ik dit zelf inbouwen?

Zie uitleg in #6.

Klik eens op de eerste rode cel.
Dat is je beginpunt, en ga naar Menu Opmaak → Voorwaardelijke opmaak.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan