• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Cellen markeren als

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Thijs-1981

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 feb 2025
Hallo,

Wie kan mij helpen hoe ik bepaalde cellen gemarkeerd krijg wanneer er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan?
Zie bestand in bijlage als voorbeeld.

Ik zou graag willen dat van tabblad 'Medewerker A' de cellen A4 t/m A13 geel of blauw gemarkeerd worden afhankelijk van veld B2 van tabblad 'Medewerker A'.
Vanuit daar gekeken wordt in tabblad 'Voorblad' en wordt de in de betreffende kolom gekeken of er een cel 'leeg', '1' of '2' als waarde heeft. Bij '1' kleurt de cel geel en bij '2' kleurt de cel blauw.

In het voorbeeld staat in veld B2 (tabblad Medewerker A) 'Functie B'. Dan moet er dus in tabblad 'Voorblad' worden gekeken naar kolom C of er een '1' of '2' staat in de cellen. Dit moet er toe leiden dat in tabblad 'Medewerker A' cellen A4, A5 en A13 geel gemarkeerd worden en cellen A7 en A10 blauw gemarkeerd worden.

Wie kan me hierbij helpen?
Alvast hartelijk dank!

Groeten Thijs

Bijlagen

je kan het ook zo doen, alhoewel ik niet begrijp wat de bedoeling ervan is.

hopelijk heb je niet teveel medewerkers want anders zou excel wel eens traag kunnen worden

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Excuses, ik was me niet bewust dat ik dit moest vermelden. Maar inderdaad, de vraag is op de forums gesteld.

Volgens mij zit het goede antwoord er echter nog niet tussen, maar volgens mij komt dit omdat mijn vraagstelling niet volledig was.

Het gaat erom dat er per functie materialen verplicht (1), of optioneel (2) of niet van toepassing (leeg) zijn. Dit wordt ingevuld op het voorblad, per functie dus.
Vervolgens moeten deze materialen op het tabblad van de medewerker(s) gemarkeerd worden, op basis van welke functie zij dus hebben. Verplicht (1) worden geel, optioneel (2) worden blauw.

Ik hoop dat het met behulp van deze extra uitleg lukt om een passende formule te vinden.
Nogmaals alvast hartelijk dank!

Voor de volledigheid: deze reactie plaats ik ook op beide forums. Mocht dit niet wenselijk zijn, laat dit dan gerust weten.

Groeten Thijs

En wát precies ontbreekt dan nog in mijn oplossing?
Als die niet werkt betekent het ongetwijfeld dat je met een oudere Office-versie werkt.

Het zal wel werken maar feitelijk weet hij zelf niet meer wat hij zoekt door de slechte structuur van zijn blad.
Volgens mij wil hij in 1 blik kunnen zien welke medewerker de juiste functie heeft om met welk materiaal te werken. Maar daarvoor ontbreekt natuurlijk de nodige info.

@ Thijs
Ik dacht dat je het begrepen had? Maar je gaat ondertussen wel vrolijk door op het andere forum in de wetenschap dat er hier misschien nog mensen zich het hoofd breken over jouw probleem.
Bovendien: de bijna werkende oplossing die je op ExcelExperts hebt gekregen is zowat identiek aan de mijne hier én die van emields die beide doen wat je vroeg.

Als die niet werkt betekent het ongetwijfeld dat je met een oudere Office-versie werkt.

Je hebt helemaal gelijk. Ik had jouw optie uitgeprobeerd op het daadwerkelijke (veel uitgebreidere) doelbestand, en kreeg toen niet de resultaten die ik wilde. Echter, nu ik daar nog eens heel goed naar heb gekeken, kom ik er toch uit op basis van jouw sheet.
Dus, mijn welgemeende excuses, want jouw optie was inderdaad dus goed en helpend! Het ligt aan mijn gebrek aan kennis/kunde dat ik deze niet juist wist over te brengen naar het daadwerkelijke bestand.

En zoals ik in mijn vorige post ook aangaf, is het zeker niet mijn bedoeling om tegen (gedrags)regels in te werken, dus wanneer het posten op 2 forums niet wenselijk is, zal ik dit voortaan ook niet doen.

Voor nu in ieder geval hartelijk dank, en dit topic kan wat mij betreft gesloten worden. Idem voor het andere forum, wat ik uiteraard daar zal melden.

Groeten Thijs

Voor alle duidelijkheid: het gaat volgens mij minder over opgelegde gedragsregels dan over respect voor de helpers. Ik ben geneigd te verwachten dat iedereen zelf wel kan verzinnen dat het zoveel netter is om niet tegelijk meerdere vrijwilligers gratis aan het werk te zetten tenzij die dat minstens van elkaar weten.
Maar goed, je excuses klinken oprecht, voor mij mag de spons erover;)
Je vraag op "opgelost" zetten kan je zelf in de openingspost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan