• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Cellen met letter G automatisch verwijderen wanneer data in bijhorende rij ouder is dan de huidige

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Catrysse59

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2014
Dag iedereen , r

Wanneer in kolom E de letter G komt wordt deze cel groen ( enkel waar een data in vermeld staat in kolom B ). Dit is dan ook het geval met de kolom i . Wanneer de data ouder is dan de huidige dan wordt ok in kolom I van bijhorende rij ingevuld . Nu ligt het in mijn bedoeling dat wanneer de data in een rij ouder is dan de huidige de letter G uit kolom E automatisch wordt verwijderd met de bedoeling dat zowel de cellen uit kolom E en I van bijhorende rij geen groene opvulling meer hebben .
Kan iemand met helpen en het bestand aanpassen die dit mogelijk maakt ? Alvast dank bij voorbaat . mvg Dominiek

Bijlagen

Dat kan met een macro in ThisWorkbook.
Bij het openen wordt direct gecontroleerd in kolom B of de datum kleiner is dan VANDAAG(). Is dat het geval? Dan wordt de letter G in kolom E verwijderd.

Bijlagen

Dag beste Peter .
Bedankt voor het sturen van een aangepast bestand . Ik heb het bestand reeds geopend . En de groene opvulling is inderdaad weg bij ingave van oudere datums . Alleen ligt het ook in mijn bedoeling dat dan ook de letter G verdwijnt . Is dit alsnog mogelijk ?

Die zijn toch ook weg?
Vanaf 2 september en verder staat het jaartal 2026.
Als je daar 2025 van maakt, afsluiten en dan weer openen dan is de G weg.
Bericht automatisch samengevoegd:

Euhh, je hebt volkomen gelijk.
Gebruik deze code maar. Ik had in de vorige code de G als kolom aangemerkt en dat moet natuurlijk kolom E zijn.
Code:
Private Sub Workbook_Open()
    Dim i As Long
    Dim laatsteRij As Long

laatsteRij = Cells(Rows.Count, "B").End(xlUp).Row

For i = 3 To laatsteRij
        If IsDate(Cells(i, "B").Value) Then
            If Cells(i, "B").Value < Now Then
                Cells(i, "E").ClearContents
            End If
        End If
    Next i
End Sub

Laatst bewerkt:
Beste Peter , ik stuur uw aangepaste bestand op Wanneer ik als voorbeeld de rij 15 van data wijzig dat is dit bij mij onder data 25 september 2026 cel E15 de letter G en groene opvulling . Wanneer deze data wordt aangepast naar 25 september 2025 dan is de opvulling weg maar staat de letter G nog steeds . Ik werk met excel 2016 . Doe ik iets verkeerd ?

Bijlagen

Nee, je doet niets verkeerd.
Kijk ook even in #4 daar heb ik iets bijgevoegd.

Bijlagen

Beste Peter, ik krijg een foutmelding . Beveiligingsrisico MS heeft het uitvoeren van macro's geblokkeerd omdat de bron van dit bestand niet vertrouwd . ( roze balk ) wanneer ik het gedownload bestand via eigenschappen de blokkering ophef en dan het bestand terug open dan lijkt het opzet niet te lukken

Je moet het bestandje eerst bijvoorbeeld op je bureaublad opslaan en het daarna openen.

Ik was te vroeg in mijn besluit . Alles werkt nu na het afsluiten en heropstarten . Bedankt Peter . Probleem opgelost

Terug
Bovenaan Onderaan