• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen met voorwaarde kopieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

peterrol

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2010
is het mogelijk om in een bestaande cel gegvens uit te halen en in een andere cel bereik te kopieren

dus ik heb een lijst in de kolommen a b en c en als ik in een andere cel bijv. g2 appel neerzet dat alle gegvens van appels
daar in komen te staan.

Bijlagen

Volgens mij kun je dit enkel via een VBA Macro.
Er bestaat (denk ik) niet een ingebouwde functie in Excel.

hhmm en in welke richting moet ik dan zoeken?
of kan je een voorbeeldje geven?

Eén mogelijkheid, zonder macro, met matrixformules dus formules bevestigen met ctrl+shift+enter.

Bijlagen

dat is idd de bedoeling!
ik zal eens kijken of ik die formule kan uitpluizen en begrijp;)

als ik in kolom g kijk in de formule waarvoor dient de laatste "rijen($A$2:$A2)"

"rijen($A$2:$A2)" is gewoon een manier om het getal 1 te verkrijgen, bij het slepen ( naar beneden) wordt dat "$A$2:$A3" wat het getal 2 geeft, dan 3 enz..
Dit hebben we nodig als "k-getal" in "kleinste;k"
Je mag hiervoor om het even welke kolom gebruiken, wel opletten dat je geen "circular reference" krijgt als je de rij gebruikt waar de formule staat.

ah oke, nu het volgende, ik ben er er mee aan het spelen

als ik de lijst langer wil maken dan moet ik meer "z" krijgen en de kolommen langer maken klopt dat?
en ik krijg hier in het voorbeeld een foutmelding #getal maar kan hem niet herleiden omdat als ik berekenings stappen
wil weergeven dan loop mijn excel vast.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bij mij ziet de formule er zo uit engelstalige versie):
=LOOKUP(REPT("Z";10);CHOOSE({1;2};"";INDEX(B$2:B$9;SMALL(IF($A$2:$A$9=$G$2;ROW($A$2:$A$9)-1;"");ROWS($A$2:$A2)))))
De 10 "ZZZ's" volstaat normaal gezien, maar je daar een ander aantal van maken (max 255), er is geen verband met het aantal rijen, dit deel is maar een soort "foutafvang" dat er voor zorgt dat de formule een lege cel geeft i.p.v. een foutmelding( zoals bv #getal).De kans dat je het woord "ZZZZZZZZZZ" tegenkomt als valabel resultaat is bijna onbestaande.
De bereiken moet je inderdaad vergroten, en wel in dezelfde mate, dus bijvoorbeeld:
index(B$2:B$100 ........if($A$2:$A$100=.....;row($A$2:$A$100)-1;""
Het vastlopen bij berekeningsstappen van matrixformules gebeurt mij ook wel eens, maar niet bij deze formule.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
hmm mss dat ik iets fout doe met copieren maar als ik een 2e lijst maak bijv. met kers dan krijg ik #getal op de plaatsen waar ik niks invul in de plaats van het fruit.

ik doe gewoon ctrl-c+v en dan de zoekcel en rijen($A$2:$A2) aanpassen

of moet ik met matrix formules op een speciale manier knippen plakken?

Laatst bewerkt:
poe nu zie ik het pas dat je in de laatste versie dezelfde formule gebruikt voor alle2 de kolommen nu werkt het helemaal

dank je wel...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan