• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen na invullen blokkeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kosmovokic

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2006
Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb de cellen G14 t/m G24. Als ik in één van deze cellen een waarde in vul berekend hij voor mij een aantal gegevens. Vb: G14 wordt ingevuld dan berekend hij H14 t/m H24. zo kijken de cellen H14 t/m H24 of er dus een waarde in G14 t/m G24 staat zo ja dan berekend hij daarmee de rest.(een Kringloop)

Nu heb ik ook een macro knop gemaakt dat ik alle waarden kan wissen
Sub Clear_all()
Range("G19:G24") = 0
Range("G19:G24").Select
Selection.ClearContents
Range("G19").Select
End Sub

Nu komt het probleem. Stel ik heb een waarde ingevuld bij G14 dan kan ik ook nog steeds iets bij G15 t/m G24 invullen. Dit wel ik dus blokkeren op één of andere manier.
Zodat je dus maar in één van de cellen iets kunt invullen, en als je een andere cel wilt invullen je eerst de macro gebruikt om de inhoud van de cellen te wissen.

Bijlagen

Hallo,

Het beveiligen van cellen heeft alleen nut als je het werkblad beveiligt.

Ik heb de code in je bestand aangepast.

Zodra je een cel in het bereik G14 t/m G24 (volgens mij moet het G 19 t/m G24 zijn), wijzigt worden de andere cellen in het bereik geblokkeerd.
Bovendien wordt het werkblad beveiligd (zonder wachtwoord), zodat je de andere cellen daadwerkelijk niet kunt invullen.

Deze blokkade wordt ongedaan gemaakt door op ClearAll te klikken. Het werkblad is nog steeds beveiligd, maar alle cellen in het bereik G14 t/m G24 zijn in te vullen.
Ik ben tevens zo vrij geweest om de code bij ClearAll aan te passen. (Lees overbodige code verwijderen).

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Hallo,

Het beveiligen van cellen heeft alleen nut als je het werkblad beveiligt.

Ik heb de code in je bestand aangepast.

Zodra je een cel in het bereik G14 t/m G24 (volgens mij moet het G 19 t/m G24 zijn), wijzigt worden de andere cellen in het bereik geblokkeerd.
Bovendien wordt het werkblad beveiligd (zonder wachtwoord), zodat je de andere cellen daadwerkelijk niet kunt invullen.

Deze blokkade wordt ongedaan gemaakt door op ClearAll te klikken. Het werkblad is nog steeds beveiligd, maar alle cellen in het bereik G14 t/m G24 zijn in te vullen.
Ik ben tevens zo vrij geweest om de code bij ClearAll aan te passen. (Lees overbodige code verwijderen).

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bedankt voor de moeite Roncancio!

Ik heb nog 1 opmerking om de code nog te verbeteren:

vermijd bij Clear_all de loop. Een loop is (vooral bij grote bereiken) niet efficiënt. Daarom:

Code:
Sub Clear_all()
ActiveSheet.Unprotect
Range("G14:G24").Locked = False
ActiveSheet.Protect
Range("G19").Select
End Sub

Voor de rest, heel goed gedaan!

Wigi

Lukt nog niet

Dit is niet helemaal de bedoeling.Heb het net geprobeerd maar de getallen die al in de andere cellen staan kan ik niet meer wissen dmv de clear all knop. Of doe ik iets verkeerd?

Stapsgewijs:

Vul G19 of G20 of G21 of G22 of G23 of G24 in.
(nu berekent hij H16t/m H17 en H19 t/m H24 en N14,N16,N17,N19 t/m N24 en O14,O16,O17,O19 t/m O24 en P14,P16,P17,P19 t/m P24)

Nu mag het niet meer mogelijk zijn één van de cellen G14 t/m G24 in te vullen.

Als ik opnieuw iets in wil vullen op een van de cellen G14 t/m G24. Dan moet ik eerst op de clear all knop drukken.
(Nu wist hij H16t/m H17 en H19 t/m H24 en N14,N16,N17,N19 t/m N24 en O14,O16,O17,O19 t/m O24 en P14,P16,P17,P19 t/m P24)

Nu zijn de cellen G19 t/m 24 weer vrij en kan ik weer opnieuw één van deze cellen invullen en begint het verhaal weer van voor af aan.

PS: Je had gelijk wat betreft G14 t/m G24 het moest G19 t/m G24 zijn.

Alvast Bedankt

Je doet zeker niets verkeerd. De code moet alleen worden aangepast.
Helaas heb ik daar vandaag geen tijd voor.

Als iemand het over wil nemen, zou ik zeggen "be my guest".

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Iemand

Hallo,

Ten eerste voor zover al bedankt.

Wie wil het afmaken of uitleggen hoe ik het zelf moet doen.
Wigi misschien????

Bij deze alvast bedankt,

Ik snap iets niet.

Je wilt cellen leegmaken nadat je op de knop hebt geklikt, maar in de desbetreffende cellen staan verwijzingen. Zolang er waardes gevonden worden door die verwijzingen zal het programma het resultaat laten zien.

Het leegmaken van de cellen zal tot gevolg hebben dat de verwijzingen verwijderd worden.
Tevens staan er kringverwijzingen in het werkblad.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hey,

Stapsgewijs:

Vul G19 of G20 of G21 of G22 of G23 of G24 in.
(nu berekent hij H16t/m H17 en H19 t/m H24 en N14,N16,N17,N19 t/m N24 en O14,O16,O17,O19 t/m O24 en P14,P16,P17,P19 t/m P24)

Nu mag het niet meer mogelijk zijn één van de cellen G14 t/m G24 in te vullen.

Als ik opnieuw iets in wil vullen op een van de cellen G14 t/m G24. Dan moet ik eerst op de clear all knop drukken. Dit is een soort van reset dus dan vult hij eigenlijk een nul in zodat hij alles nog een keer berekend maar dan met nul, zodat eigenlijk de cellen gereset/gewist worden.
(Nu wist/reset hij H16t/m H17 en H19 t/m H24 en N14,N16,N17,N19 t/m N24 en O14,O16,O17,O19 t/m O24 en P14,P16,P17,P19 t/m P24)

Nu zijn de cellen G19 t/m 24 weer vrij en kan ik weer opnieuw één van deze cellen invullen en begint het verhaal weer van voor af aan.

Dus:
invullen één van deze cellen G19 t/m G24
(bereken)
De cellen zijn nu geblokkeerd
Druk op clear all
in dit geval wordt er een 0 in de cellen G14t/m G24 ingevult berekent hij alles opnieuw dus eigenlijk vindt er een reset plaats en worden de cellen weer vrijgegeven zodat je weer iets in kunt vullen.

Hoop dat zo meer duidelijk is

Alvast bedankt,

Sander

Later dan gepland, maar volgens mij is dit wat je wilt.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
99.9%

Hey Roncancio

Voor 99,9% is dit wat ik wil daarvoor al heel erg bedankt, maar nu zie ik dat als ik een van de cellen G19 t/m G24 invul dat hij niet alle cellen tussen H19 t/m H24 uitrekent maar alleen de cel die je invult aangeeft. Heb je deze kringverwijzing er bewust uitgehaald en kan die er zonder de rest aan te passen zo weer in. Want dan is hij eigenlijk goed.

Groeten, Sander

Even een retorische vraag:

Sinds wanneer is het goed als er een kringverwijzing in een spreadsheet zit?
Excel waarschuwt juist ervoor dat er een kringverwijzing aanwezig is.
Ik heb de kringverwijzing overigens niet bewust verwijderd maar deze wordt automatisch overschreven bij het doorlopen van de macro.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

De kring verwijzing zit erin anders weet ik niet hoe ik dit moet oplossen.

Heb nog een voorbeeld toegevoegd misschien dat het nu iets duidelijker wordt wat ik precies bedoel.

Groeten,

En hier de aanpassing.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan