• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen negeren bij sorteren + Range laatste regel tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Steve22

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2009
Goedemiddag,

Ik wil een kolom sorteren, daarbij wil ik alle cellen die 'N.v.t.' erin hebben staan negeren bij het sorteren.

Deze code heb ik tot nu toe:
Code:
Sub sorterenvhe()
    Range("A3:BD1000" & LastCell).Sort Key1:=Range("R3"), Order1:=xlDescending
    If Target.Value = "N.v.t." Then
    Target.Cell.Hidden = True
    End If
End Sub

Maar er is iets mis met de target.value regel... iemand die me kan helpen?

Ik heb ook nog een macro om lege regels te vullen. Nu wil ik dat de range de laatste regel is met tekst in de cellen. Dan loopt de macro dus altijd gelijk met het hele bestand. Wat is de code hiervoor of is dat niet mogelijk?

Bedankt,
Steve

Laatst bewerkt:
Als je n.v.t. uit de sortering wilt houden dan klopt je sortering toch niet meer?

Bijv.:

4 tekst
7 tekst
3 n.v.t.
5 tekst
6 n.v.t.

Als je gaat sorteren op getal dan horen de n.v.t. bij getallen 3 en 6.

Of begrijp ik je verkeerd?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Steve, Op Worksheet.nl heb ik een reactie gegeven op dezelfde vraag. Waarom heb je die dan daar verwijderd?

Groet, Leo

Ik heb mijn topic daar niet verwijderd... een van de moderators heeft hem blijkbaar verwijderd... :(

Roncancio: Het gaat om een kolommen met allemaal getallen die ik van hoog naar laag wil sorteren. De cellen die geen getal krijgen hebben 'N.v.t.' erin staan en die cellen wil ik dus bij het sorteren eruit laten zodat men een printje kan maken van alleen de cellen met getallen erin.

Steve, dan is sorteren niet de juiste optie. Beter is het om een filter in te zetten, dan kan je de regels met 'nvt' verbergen, afdrukken en weer tonen. Is dat een idee?

Groet, Leo

P.s. Als een moderator een topic verwijderd kan je altijd vragen 'waarom' en vragen of ze 'm weer terugplaatsen. Je hebt alleen een probleem als je in de ban zit op een forum...

Leo, ik heb al de autofilter ingeschakeld voor alle kolommen bovenaan het excel blad. Ik wil juist kunnen sorteren dmv een knop gekoppeld aan een macro. Dit om het bestand gemakkelijker voor gebruik te maken op de werkvloer.

Steve, Ik ben bang dat de communicatie zonder voorbeeldbestand(je) heel moeizaam gaat worden. Heb je een mogelijkheid om je bestand ff te plaatsen (zonder gevoelige info maar met voldoende toelichting)? Ik zou nu namelijk zeggen dat je dus éérst moet sorteren en daarna filteren op 'alles-ongelijk-aan-nvt'...

Groet, Leo

Het is moeilijk hier een voorbeeld bestand bij te geven vanwege de grootte van het bestand... ik gebruik onderstaande code maar hij zegt object vereist en dat er een fout zit in de regel If Target.Cell.Value = "N.v.t." then...

Code:
Sub sorterenvhe()
    Range("A3:BD1000" & LastCell).Sort Key1:=Range("R3"), Order1:=xlDescending
    If Target.Cell.Value = "N.v.t." Then
    Target.Row.Hidden = True
    End If
End Sub

Steve, Ik had je bij Worksheet.nl ook de opmerking gegeven dat dit blokje niet kan. Je hebt 't over het object 'target' maar die is nergens gedefinieerd. Dit kan dus nooit werken op deze manier.
Daarbij snap ik dus niet echt wat je nou voor ogen hebt. Je wilt met je code bereiken dat er wordt gesorteerd en daarna dat de regels met 'nvt' niet zichtbaar meer zijn? In Excel-taal is dat dus precies wat ik al gezegd had... Namelijk stap1 = sorteren, stap2 = filteren.
Probeer aub niet zelf 't wiel uit te vinden als Excel je het al gewoon kan aanbieden.;) Deze stappen zou je vervolgens kunnen opnemen via je macrorecorder en daarna bewerken en een knop plaatsen.

Groet, Leo

Leo, Ik probeer de getallen van hoog naar laag te sorteren en vervolgens de cellen en daarbij de rijen met n.v.t. erin te negeren zodat het makkelijker is een printje te maken. Goed als ik het dan gesorteerd heb hoe moet ik het dan filteren. Ik werk met excel2000 en ik heb al vaak geprobeerd macro's op te nemen maar dan gaat altijd mis.

Groeten,
Steve

Het sorteren probleem heb ik inmiddels opgelost.

Ik ben wel nog opzoek naar de code voor een normale sub om de range gelijk te stellen aan de laatst gevulde regel.

Code:
Sub verspringen()
For N = 3 To 1000
 If Range("AD" & N).Value = "x" And Range("AD" & N).Select Then Range("BD" & N).Select
         Next N
End Sub

Hij verspringt alleen niet automatisch en als ik hem uitvoer dan gaat hij naar AD 1000 :s

Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels deze code gemaakt voor de koppeling naar de laatst gevulde regel maar hij zegt steeds ongeldige verwijzing naar next maar als ik next weghaal zegt hij weer blok for zonder next....

Code:
Sub vullen()
For N = 3 To CurrentRegion

Set cel = Range("E3:E1000, J3:R1000, T3:AF1000, AH3:AQ1000, AS3:BC1000").CurrentRegion
For Each cel In Range("E3:E1000, J3:R1000, T3:AF1000, AH3:AQ1000, AS3:BC1000").CurrentRegion
 If Range("E" & N).Value = " " Then Range("E" & N).Value = "Onbekend"
  If Range("J:R" & N).Value = " " Then Range("J:R" & N).Value = "Onbekend"
   If Range("T:AF" & N).Value = " " Then Range("T:AF" & N).Value = "Onbekend"
    If Range("AH:AQ" & N).Value = " " Then Range("AH:AQ" & N).Value = "Onbekend"
     If Range("AS:BC" & N).Value = " " Then Range("AS:BC" & N).Value = "Onbekend"

Next N

End Sub

Ik heb vanalles geprobeerd waaronder:
Code:
Sub vullen()

Dim MyRange As Range
Set MyRange = Range("E3:E.CurrentRegion, J3:R.CurrentRegion, T3:AF.CurrentRegion, AH3:AQ.CurrentRegion, AS3:BC.CurrentRegion")

If Range("E3:E.CurrentRegion, J3:R.CurrentRegion, T3:AF.CurrentRegion, AH3:AQ.CurrentRegion, AS3:BC.CurrentRegion").Value = " " Then
 Range("E3:E.CurrentRegion, J3:R.CurrentRegion, T3:AF.CurrentRegion, AH3:AQ.CurrentRegion, AS3:BC.CurrentRegion").Value = "Onbekend"

End If

End Sub

Maar ik blijf range global object mislukt als error krijgen, wat ik ook doe.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan