• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen optellen met bepaalde kleur

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bjorn78

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2007
Berichten
92
Is het mogelijk om cellen op te tellen op basis van opvulkleur.
Ik zou bvb deze som willen uitbreiden =SOM(C30:C52) en onderscheid maken tussen witte cellen en rode cellen (dus dat alle witte opgeteld worden en alle rode).
Is dit mogelijk in Excel?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
 
Weet je kennis niet met VBA, maar plaats deze in een module en gij heeft de formule =SOMCELKLEUR toegevoegd.
Nu kan je bijv. =SOMCELKLEUR(C30:C52;2) doen.
De 2 is de kleurcode (in dit geval volgens mij rood). Deze moet je wel weten en kan je vinden op google
http://dmcritchie.mvps.org/excel/colors.htm
 
Laatst bewerkt:
@ spaarie
Ge moet dan wel de functie meegeven die geplaatst moet worden in de standaardmodule :d
Code:
Function SOMCELKLEUR(rRange As Range, rColor As Integer)
    Dim rCell As Range, vResult
    For Each rCell In rRange
        If rCell.Interior.ColorIndex = rColor Then vResult = WorksheetFunction.SUM(rCell, vResult)
    Next rCell
    SOMCELKLEUR = vResult
End Function
 
Hahahaha!
TUUUUUUT TUUUUUUT!!!!!
Dank je voor de opmerking :D

Voor de volledigheid plaats ik hem ook maar een variant...
Code:
Function SOMCELKLEUR(r As Range, kn As Integer) As Double
    Application.Volatile
    For Each Cel In r.Cells
        If Cel.Interior.ColorIndex = kn And IsNumeric(Cel.Value) Then
            SOMCELKLEUR = SOMCELKLEUR + Cel.Value
        End If
    Next Cel
End Function
 
VBA is me helaas onbekend, ik hoopte op een simpele formule als =SOM(C30:C52), maar dan mét dat extraatje ...
 
Bjorn
Post dat bestand even dan wordt dat voor jou gefikst , en dan kan je het nog uitvlooien hoe het werkt, maar dan vertrek je van iets dat werkt.
 
- Open het betreffende Excel bestand
- Druk ALT+F11 (een nieuw scherm wordt geopend, VBA Editor)
- In het linkerbovenvenster klik op je rechtermuisknop > invoegen > module
- Er wordt een nieuw venster aan de rechterkant geopend
- Kopieer en plak 1 van de bovenstaand code in het nieuw geopende venster rechts.
- Sluit de VBA Editor af met het kruisje

Dan heb je nu in Excel de formule =SOMCELKLEUR (verdere uitleg hierboven)

Ik zou zeggen probeer het eens, voor zover ik weet is daar niemand slechter van geworden ;)
 
of zo:

het probleem is wel dat als je de kleuren wijzigt er niet automatiesch hertberekent wordt
 

Bijlagen

  • kleurenOptellen.xlsm
    13,4 KB · Weergaven: 7.220
Laatst bewerkt:
Wederom enkele pogingen ondernomen, maar helaas zonder resultaat. Ik heb bestand even toegevoegd als bijlage.
In cel C3 en C4 zou ik graag de waarden opgeteld zien 'kolom onkosten opgeteld enkel grijs' en 'kolom onkosten opgeteld enkel blauw'
Moest dit iemand voor me kunnen fiksen?


Bekijk bijlage Excel-onkostenvergoeding.xlsx
 
Bij deze wat eerdere helpers je hebben geprobeerd duidelijk te maken maar dan toegepast op je voorbeeldbestand. Er is een nieuwe functie SOMCELKLEUR toegevoegd.
Zorg er wel voor dat je bestand opgeslagen wordt/blijft als .xlsm en niet .xlsx want dan ben je die functie weer kwijt.
En zoals Sylvester al aangaf: "het probleem is wel dat als je de kleuren wijzigt er niet automatisch herberekend wordt"
 

Bijlagen

  • Excel-onkostenvergoeding.xlsm
    17,4 KB · Weergaven: 3.653
Laatst bewerkt:
Daar kan je dan wel weer een selectionchange-trigger voor een calculation laten zorgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan