• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen overslaan in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

koosvl

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2013
In excel 2010 wil ik met een macro het volgende bereiken:
Na invullen van een getal en cel B1 moet de cursor naar B3 verplaatsen; wanneer daar een waarde is ingevoerd dan naar B3, zo doorgaand naar B5, B7, G1, G3, G5, G7, B11, B13 enz.
Verder wil ik dat wanneer de waarde <0 is dat het ingevoerde getal rood wordt weergegeven.
Wanneer alles is ingevoerd worden de gegevens verwerkt, de cellen leeg gemaakt en worden op dezelfde wijze nieuwe getallen ingevoerd.
Ik heb dit geprobeerd met "oude oplossingen" in Helpmij maar ik kom er niet uit.
Bij voorbaat dank voor uw hulp.
Koosvl

De gegevens worden na het invullen dus verwerkt en verwijderd? Daar kun je dan veel beter een Userform voor maken.

De gegevens worden verwerkt en dan worden in de cellen weer nieuwe waarden ingevoerd en verwerkt. Met userform heb ik geen enkele ervaring.

Plaats even een voorbeeldje met hoe de gegevens ingevoerd en verwerkt worden.

Sorry, ik heb een voorbeeldje gemaakt in excel maar zie geen mogelijkheid om dit in het bericht te plaatsen. Ik heb geen ervaring met helpmij.
Kunt u een aanwijzing geven?

Bijlagen

Sorry, ik heb een voorbeeldje gemaakt in excel maar zie geen mogelijkheid om dit in het bericht te plaatsen. Ik heb geen ervaring met helpmij.
Kunt u een aanwijzing geven?
Ik zie dat het toch gelukt is?
De cellen in de kolommen A en F worden ingevuld; de rest wordt gevuld met horizontaal en verticaal zoeken. De gegevens in de laatste kolommen worden verwerkt en dan worden in de kolommen A en F weer nieuwe gegevens ingevoerd.
Ik wil graag dat de cursor na invoeren direct naar de volgende cel gaat in A of F waar een gegeven moet worden ingevoerd.

Bedenk eerst even wat je wil, zorg ervoor dat het voorbeeld aansluit bij de vraag. Eerst moet het van B naar G nu van A naar F? Je kan de cursorverplaatsing aanpassen door bepaalde cellen vrij te geven en en andere te blokkeren. Even zoeken op blad beveiligen. Ook de werking van de Enter toets kan je instellen dit is te vinden onder de opties voor excel.

Bedankt voor de reactie en excuses dat ik niet heel duidelijk ben geweest.
De volgorde van invoer is: A1-A3-A5-A7-F1-F4-F5-F7-A10-A11-A14-A15-F10-F12-F14-F15 en nog verder worden uitgebreid.
Met cellen blokkeren gaat het wel in kolom A maar hoe kom ik dan naar kolom F? Het liefst zou ik het willen verwezenlijken met een macro.

Koos,

zoiets?

Bijlagen

Hallo Haije,
Bedankt voor de reactie, maar wanneer ik het voorbeeld download gebeurt er niets en kan ik niet achterhalen wat er in het bestand verandert is; ik kan geen macro vinden (is wel ingeschakeld).
Ik kan alle cellen benaderen. Kunt u mij de inhoud van de macro geven?
Bij voorbaat dank voor uw verdere hulp.

koosvl

Druk na het downloaden van dat document eventueel op "Bewerken inschakelen" en daarna op de ALT-F11 toescombinatie. Het eerste dat je dan ziet is de macro.

Edmoor, ook u bedankt; ik krijg nu de macro te zien in VBA maar wanneer ik op macro's druk komt hij niet te voorschijn (wel in visual basic) en kan de macro dus ook niet uitvoeren.

Dat komt omdat het niet een macro is die je aan een knopje ofzo kunt hangen. Het is een Event Driven macro die alleen maar kan worden geactiveerd door een gebeurtenis in het werkblad.

Hallo edmoor,
Hoe nu verder in dit voorbeeld? Kan ik deze VBA-tekst in een macro brengen die aan een knopje hang zodat mijn doel wordt bereikt dat ik alleen de groene cellen doorloop?

Nee, dat kan niet, daar is de macro niet voor gemaakt. De macro zoals Haije deze voor je heeft gemaakt is wel een juist antwoord op de vraag zoals je die stelde. Als je het anders wilt zul je je vraag anders moet formuleren. Ik begrijp hier ook uit dat je nog niet echt op de hoogte bent van de verschillende typen macro's. Verdiep je daar ook eens in. Als je daar meer van weet kun je ook je vragen daar beter op richten.

@koosvl,
De vraag van mijn bijdrage was of je zoiets bedoelde, blijkbaar niet.
Zoals edmoor al aangeeft zul je beter moeten omschrijven wat je wilt als de gegeven macro niet voldoet aan je wensen.

@edmoor,

bedankt!

@Haije, Mooie macro om door de cellen te wandelen:cool:

@koosvl, Waarom gebruik je deze opzet om gegevens in te voeren? Het is in mijn optiek logischer om de invoer eenvoudig te houden (een tabel oid) daar de berekeningen op los te laten. En uiteindelijk naar de presentatie layout te werken.

@VenA,

bedankt, ik ben het helemaal met je eens!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan