• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen tellen, meerdere voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

hpars

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 apr 2008
L.S.

In MS Excel ben ik op zoek naar een formule waarmee ik cellen kan tellen.
De te tellen cellen dienen te voldoen aan de hieronder volgende voorwaarden:
- aantal cellen tellen in kolom G met waarde 'Y';
- alleen cellen in kolom G tellen als de cel in kolom D (in de betreffende rij) waarde 'X' heeft.

Wie kan me aan de formule helpen?

Test eens met de functie SOMPRODUCT
bv: =Somproduct((G1:G100="y")*(D1:D100="X")
Somproduct kan niet met gehele kolommen werken.

Cobbe

Laatst bewerkt:
Met countif zou dit moeten lukken.
=Countif(if(D1:D10;"X");G1:G5;Y)

denk dat bovenstaande moet lukken (geneste functie's is voor mij ook altijd ff zoeken)

Laatst bewerkt:
Beste Cobbe,

Somproduct blijkt niet te werken bij niet numerieke waarden. Daarnaast wil ik de cellen graag tellen en niet vermenigvuldigen.

Met countif zou dit moeten lukken.
=Countif(if(D1:D10;"X");G1:G5;Y)

denk dat bovenstaande moet lukken (geneste functie's is voor mij ook altijd ff zoeken)

Beste Raymond,

ik krijg de melding te veel argumenten te hebben ingevuld. Deze formule lijkt niet te werken.

Beste Cobbe,

Somproduct blijkt niet te werken bij niet numerieke waarden. Daarnaast wil ik de cellen graag tellen en niet vermenigvuldigen.
De formule van Cobbe werkt zeker wel als je hem goed invoert. De formule telt het aantal keren dat aan beide voorwaarden wordt voldaan.

1 van de helpers hier kan de formule natuurlijk ook zo in een voorbeeld bestandje van jou zetten als je die hebt.

Mijnheer Henk,
Het zou goed zijn moest u even de geboden oplossing testen alvorens kommentaar te leveren.

Cobbe

Bij de formule van Raymond moet de Y aan het einde nog tussen aanhalingstekens:
=Countif(if(D110;"X");G1:G5;"Y")

De formule van Cobbe werkt zeker wel als je hem goed invoert. De formule telt het aantal keren dat aan beide voorwaarden wordt voldaan.

1 van de helpers hier kan de formule natuurlijk ook zo in een voorbeeld bestandje van jou zetten als je die hebt.

Bedankt voor de info. Ik heb nog wat geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar. Als bijlage heb ik een testbestand toegevoegd. Zou je hierin de formule willen invoeren?

Alvast hartelijk dank.

Bijlagen

Henk,
In welke kolom moet de formule?
Dit werkt namelijk: =SOMPRODUCT(AANTAL.ALS(D:D;"X")+AANTAL.ALS(G:G;"X"))

Enkel om te bewijzen dat Somproduct de aangewezen functie is voor zo'n probleem.

Cobbe

Laatst bewerkt:
Vergeet de Countif(if(... voorstellen van Raymond (en aangepast door Timmiesch).

Ga voor de SOMPRODUCT formule en het komt goed ;)

Wigi,

Je hebt helemaal gelijk. 3 berichten eerder heb ik zijn voorbeeldbestand gepost met een somproduct formule, deze werkt helemaal.
Dus Cobbe heeft uitstekend werk geleverd!!!

Kan iemand mij dan het verschil even uitleggen tussen de beide formule's.
Zou dit graag weten, zodat ik er ook van kan leren.

werk wel met de engelse versie (som.product = .........)

Kan iemand mij dan het verschil even uitleggen tussen de beide formule's.
Zou dit graag weten, zodat ik er ook van kan leren.

werk wel met de engelse versie (som.product = .........)
Vergeet de Countif(if(... voorstellen van Raymond (en aangepast door Timmiesch).

In het engels wordt somproduct sumproduct.

Ik ga hier geen uitleg geven. Als je even zoekt zal je waarschijnlijk genoeg info vinden.

edit: andere oplossing die je kan gebruiken is DBAANTAL (eng: DCOUNT?). Voorbeelden hiervan kan je zien op de site van Wigi.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan