• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen van meerdere gesloten .xls files verzamelen in nieuwe .xls

Status
Niet open voor verdere reacties.

filmkraker

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2012
Ik heb een map met een groeiend aantal .xls files (allemaal met exact dezelfde layout). Alle bronbestanden en het nieuwe bestand (allemaal .xls bestanden) staan in dezelfde map. In de nieuwe xls wil ik op een button kunnen drukken om als resultaat per regel de filenaam te krijgen met daarachter de inhoud van een aantal specifieke cellen.
Voorbeeld:

c:\try\file1.xls 22-12-2012 Jansen 15,00 (data uit F12, F14 en H2)
c:\try\file2.xls 24-12-2012 Smit 22,00 (data uit F12, F14 en H2)
etc.

Dit moet dus automatisch kunnen, omdat er elke week meer bestanden bijkomen, tot een max van ca 600/jaar. Handmatig kopieren naar evenzovele bladen in één xls is dus geen optie. De bijgewerkte lijst heb ik aan het eind van elke week nodig.

Kan iemand me helpen?
Alle hulp is welkom. Ik heb nog nauwelijks ervaring met macro's.
Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Lezen van gegevens uit gesloten bestanden.

Filmkraker,

Hierbij een voorbeeldje hoe je probleem aangepast kan worden.
Het bestaat uit drie bestanden, twee met data zoals door jou beschreven,
en een macro bestand die de gegevens uit de twee databestanden leest.

Zet ze bij elkaar in een directory en start de macro.

In de macro zelf heb ik wat teksten geschreven waardoor je de programering kan volgen.

Bekijk bijlage CellenLezen.zip

Veel succes.

top! ga het meteen proberen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Meteen geprobeerd. Ziet er goed uit! Doet wat het moet doen!

Alleen de kolommen FGHI mogen van mij weg. Echter als ik ze weg haal krijg ik een error als ik de macro opnieuw run ...?

Extra vraagje (sorry, stond niet bij mn aanvraag)
kun je van de filenaam een hyperlink maken, zodat ik van hieruit de hele file kan bekijken? Zou mooi zijn.

Groeten,
Gert

Laatst bewerkt door een moderator:
Lezen van gegevens uit gesloten bestanden.

Filmkraker,

De enigste mogelijk die je hebt om een bestand te lezen zonder deze te openen is
door een koppeling te maken naar dat bestand.
In de kolommen GH en I staan de drie verwijzingen naar het gesloten bestand.
In mijn macro maak in een lijst van bestanden die voldoen aan het masker "Bestand???.xlsx". Met de opdracht DIR
Dan wijzig ik de gekoppelde cellen in GHI zodat die verwijzen naar het bestand die ik
zojuist uit de bestanden lijst heb gehaald en laat de gegevens bijwerken (zie macro).
Tenslotte kopieer ik de gegevens uit GHI naar de lijst in kolom ABC en D.
De kolommen GH en I zijn dan ook hard nodig!! Als je die weg haalt werkt niets meer.
In Kolom F hou ik een teller bij met het aantal regels, deze gebruik ik om er voor te zorgen dat de ieder bestand op een nieuwe regel begint.
Mocht de kolommen FGHI je zo storen, stel ik voor dat je ze verbergt.
Ik stel voor dat je je verdiept in de macro voordat je dingen weggooid waar de macro gebruik van maakt.

In bijgaand bestand wordt in kolom A een hyperlink gemaakt naar het betreffende bestand.

Veel succes.

Bekijk bijlage MacroBestand.xlsm

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan