• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen vullen na selectie in een keuzemenu (afrolmenu)

Status
Niet open voor verdere reacties.

hotpop

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2005
Berichten
39
Hallo,
Ik heb de volgende probleemstelling waar ik hoop een oplossing voor te krijgen.
Ik wil in een afrolmenu in bv werkblad 1 cel 1A maken met ca 10 a 15 verschillende teksten.
Indien er 1 geselecteerd wordt wordt er data die ik op werkblad 2 heb verzameld in een aantal cellen gezet
stel ik selecteer in het afrolmenu van A1 de optie "fruit". Dan worden de cellen als volgt gevuld:
A2 appel
A3 peer
A4 banaan
A5 enz

selecteer ik in A1 "groente" dan wordt dit als volgt
A2 bloemkool
A3 broccoli
A4 spruitjes
A5 enz

De data die in de cellen geplaatst wordt komen dan bv van het tweede werkblad.
Wie o wie kan mij op weg helpen om dit te realiseren.
Ik hoop dat e.e.a een beetje duidelijk omschreven is
Wel is het de bedoeling dat na het selecteren van de keuze van het afrolmenu de gegevens in de betreffende cellen staan zonder extra handelingen

Alvast bedankt voor de reacties
 
Dit is een vraag die al zo vaak beantwoord is. Zoek even op getrapte validatie of plaats een bestandje.
 
gast0660 en VenA,
Allebei dank voor de snelle reactie en excuses voor mijn late reactie erop. Had nog wat andere verplichtingen.
Allereerst wist ik zelf niet helemaal hoe e.e.a. te omschrijven en waar ik op moest zoeken anders had ik dat zeker eerst even gedaan.
Jullie oplossing is deels wat ik zoek echter na het selecteren van Fruit of Groente moet het hele rijtje automatisch gevuld worden zonder hier weer een selectie te moeten maken.
Als ik in A1 kies voor Fruit dan moeten de cellen als volgt gevuld worden A3=appels, A4=peren, A5=pruimen, A6=bananen en A6 mandarijn.
Selecteer ik in A1 iets anders moeten de cellen A1 t/m A6 allemaal gevuld worden met de bijbehorende waarden.
Ik weet dus niet of dit met valideren mogelijk is of dat dit met een andere functie gerealiseerd moet worden
Alvast bedankt voor de reacties
 
Doe er dan maar even een bestandje bij met wat waar staat.
 
Hierbij een voorbeeld bestand
bovenin wat ik nu heb en daaronder wat het moet worden
Waarbij de keuze in het voorbeeld nu uit 2 item bestaat maar het zullen er meerdere worden
Groet Hotpop
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xls
    26,5 KB · Weergaven: 36
In A3 en doorvoeren zover als nodig.
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(F$1:G$6;RIJ()-1;VERGELIJKEN(A$1;F$1:G$1;0));"")
 
Beste Harry,
Helemaal geweldig dit doet exact wat ik bedoel
Dit had ik zelf nooit kunnen verzinnen.
Heel veel dank voor de snelle hulp in deze van allen die gereageerd hebben:)
Groet Hotpop
 
cellen vullen na selectie in een keuzemenu (afrolmenu) aanvullende vraag

Beste,
Ik heb eindelijk weer tijd gehad om de oplossing in mijn Excel sheet te verwerken maar krijg het niet werkend.
Pas ik de formule in een leeg blad werkt het uitstekend maar als ik het zelfde doe in het blad waar het toegepast moet worden krijg ik het niet werkend.
Ik doe ongetwijfeld iets verkeerd maar weet dus niet wat
Heb het desbetreffende blad meegestuurd
In C13 maak ik een keuze m.b.v. het afrolmenu en dan worden de cellen E20 t/m E27 gevuld met de betreffende data uit de lijst
Alvast bedankt voor de reacties
 

Bijlagen

  • testlijst 01.xls
    31,5 KB · Weergaven: 24
Beste Sylvester,
Dit werkt maar ik wil graag weten wat de -18 doet of waar die naar verwijst. Het is volgens mij niet de regel
Ik zie namelijk niets wat refereert naar 18 maar ook niet naar de 1 die er eerst stond.
In ieder geval heel veel dank voor de oplossing
Groet
 
de formule staat in rij 20.
hij moet verwijzen naar de rij 2 van je tabel.
het verschil is 18

geef aan, als meer of duidelijker uitleg nodig is.
 
Laatst bewerkt:
Ok klinkt logisch
Ga de tekst in de help file ook nog maar eens doornemen om de gehele formule iets meer te begrijpen.
Met jouw hulp heb ik in ieder geval mijn doel bereikt maar wil altijd begrijpen wat het betekend
In ieder geval heel veel dank voor je hulp
:thumb:
 
Dit was makkelijker geweest (kan je in elke rij plaatsen).
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(F$1:G$6;[COLOR=#0000ff]RIJ(A2)[/COLOR];VERGELIJKEN(A$1;F$1:G$1;0));"")
 
thanks
Heb het nu uitgeprobeerd met de tabel op een ander werkblad en daar kreeg ik het alleen werkend met de celverwijzing.
Helemaal top
Groet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan