Cellpointer na macro,terug keren een cel daarnaast.

Status
Niet open voor verdere reacties.

karell

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2007
Berichten
138
Heb een nederlandstalige Excel 2007.Ben een beginneling.:)Zodus..........keep het zo simpel mogelijk eh...;-)
Zou het volgende willen vragen,want ik kan niet indenken hoe ik dat moet doen.
Ik geef een getal in(b.v.b a1) en enter en dan start er direct een macro op,MAAR dan zou celaanwijzer nadat ie macro uitvoerde (nu mijn vraag)naar rechts(dus b1) moeten komen te staan en ook nog de rijnummer (dus 1 nu) moeten kopieren naar e14.
 
De cursor naar rechts verplaatsen in plaats van naar beneden is een instelling in Excel. Daarbij wil je dus iedere keer in cel E14 het actieve rijnummer zien? Dan gebruik je deze achter het blad:

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    Range("E14") = Target.Row
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Gaf dat in geavanceerd in om de cursor rechts te verplaatsen bij enter,maar ik doe dan een macro en waar die stopt daar stopt cursor dan eh...
Ben ne rasechte beginneling eh...:)en met hetgeen je zegt zal dat wel gaan,maar ik denk(weet niet of het zo is eh...)dat het ligt aan dat ik dat"Private Sub Worksheet_" al eens gebruik,maar het lukt me niet .
Maar (geen slimme vraag denk)welk bedoel je juist met "Dan gebruik je deze achter het blad:"?want ik heb dat aan de bestaande macro's aan willen plakken,heb het in een nieuwe willen zetten en het gaat niet.....kunde gij zo zeggen wat ik verkeerd doe en welk ik anders moet doen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je dat soort dingen met macro's nooit doet kan het wat lastig zijn inderdaad. De cursor naar rechts in plaats van naar beneden is gelukt begrijp ik. Om de macro die ik als voorbeeld plaatste in je bestaande document op te kunnen nemen zal ik dat document zelf moeten zien om te zorgen dat het andere opdrachten in de macro's niet verstoord.
Plaats dus je document hier.
 
Dat doe ik direct.:)
Kijk naar de cursor eh... dat die na uitvoer van de macro terugkomt naar cel recht van waar je getal ingaf ook eens naar als je wilt.
 

Bijlagen

  • 12XLSTART.xlsm
    89,8 KB · Weergaven: 52
Leg even duidelijk uit wat je wilt doen, op welk blad en wat er dan automatisch moet gebeuren.
 
Dat is juist dat is nen helen wirwar eh....,sorry dat ik daar niet aan dacht voor dat te ze'ggen,dat alleen blad1 mer is.....want de rest is een zootje.


Je tikt aan de rechterkant een getal en dan zie je direct wat het doet.
We doen elk jaar een familiekwis en dat zijn dan 4 kleuren(elke kleur bestaat uit 6 man) er zijn dan 20 vragen (die bestaan elk uit 10 aparte vragen)daarom 2 verschillende grafieken(een taartgrafiek voor de punten samen en die staafgrafiek voor welke kleur de laatste ronde won-)dus voor de staafgrafiek geef ik nu de rijnummer met de hand in in cel e15(inplaats van e14 welk ik verkeerd zei) welk wel gemakkelijk was als ie dat ook met een macro deed eh...?
 
Sorry hoor, maar ik heb werkelijk geen idee wat ik met dat document moet. Er staat van alles zodanig door elkaar heen dat het niet te lezen is. Tevens is er 2x een blad met de naam Blad1, geef je niet aan wat je bedoeld "Je tikt aan de rechterkant een getal" en is het ook nogeens met een wachtwoord beveiligd waardoor er sowieso niks ingetikt kan worden.

M.a.w. hier kan ik werkelijk helemaal niks mee.
 
Het doet,wat het zou moeten doen(bekant) maar.........dat het slecht gemaakt is........daar twijfel ik geen seconde aan ;-)

Jaja dat is juist,ik zei het verkeerd want het is aan de linkerkant dat je een getal moet intikken eh...
Heb op die xlsm file welk ik hier zette net geklikt en het is enkel het blad welk ie dan opendoet dat teld.
 
Sorry, maar ik kan er nog steeds niks mee en met de uitleg ook niet. Wellicht dat iemand anders je kan helpen.
 
In elk geval heel hard bedankt voor de moeiten die je ervoor deed eh....en je zal me hier nogwel eens ooit horen en het is te hopen dat ik dan iets meer van VBA ken.:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
KnipselExcel.JPGHallo Longpants,

Gaf het in excel in,dat ie cursor naar rechts moest verplaatsen na enter,maar natuurlijk als ik een getal invoer en enter dan start ie direckt een macro op(die dan weer een andere opstart),dus de cursor komt op de plaats te staan waar die macro stopt,kan ook in die macro niet zetten van " Range("bepaalde cel").Select"omdat het getal dat ik ingeef ook altijd een ander adres heeft.
Zodoende is mijn vraag feitelijk.Welk moet ik vanachter in die macro zetten,zodat de cursor een plaats naar rechts naast het ingevoerde getal komt?
Of moet ik excel eerst laten weten in eerste macro vanwelk adres ie opstart,om dan in de tweede macro te zeggen dat adres+1 naar rechts of zoiet?Weet jij dat ?

Ander vraag om rijnummer automatisch naar cel te kopiëren heb ik intussen gevonden op internet ,was
=MAX((A1:D20<>"")*RIJ(1:20)) (dan ctrl+shift en enter )
 
Ik begrijp het hele verhaal ook niet, maar het lijkt erop dat de code zich herhaalt.

Gebruik de event "Change" ipv "Selection_Change".
En maak gebruik van "application.enableevents = false" aan het begin van de code,
en onderaan de code zet je het weer op True.

Was zo maar een gedachtengang.
 
Hallo HSV,

HSV>Gebruik de event "Change" ipv "Selection_Change".

Je bedoelt? (Ben nog ne rasechte beginneling eh...;) )

HSV>En maak gebruik van "application.enableevents = false" aan het begin van de code,
HSV>en onderaan de code zet je het weer op True.

Dit is wel hetgeen ik bedoelde denk,maar ik kan het nog niet testen hier,omdat ik dat bovenste niet snap eh..
 
Waar heb je dit bestand vandaan gehaald?
Er staan nl. diverse codes in zodat je het eigenlijk wel moet kunnen fixen.
 
Heb dat toch zelf gemaakt met vallen en opstaan.
Maar je hebt ergens wel gelijk,want heb wel een stuk of drie Functies gevraagd op een forum.
Heb het boek VBA voor beginnelingen aangevraagt in de bibliotheek........maar die is er nog niet.:D
 
Laatst bewerkt:
Deze code staat er in bladmodule "Blad1".
Ik heb de rode regels toegevoegd



Test het maar eens.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
[COLOR=#FF0000]Application.EnableEvents = False
 Range("E14") = Target.Row[/COLOR]
  Set KeyCells = Range("A30:D36")
     'gaat b.v.b dan van macro blauw hier,naar b.v.b volgende macro groenn.
        If Range("A30") = ":-)" Then blauw Else
        If Range("B30") = ":-)" Then rood Else
        If Range("C30") = ":-)" Then groen Else
        If Range("D30") = ":-)" Then paars Else
    [COLOR=#FF0000]Application.EnableEvents = True[/COLOR]
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Ga het heel zeker nog proberen hiermee,maar heb de twee bovenste regels in"blad4(blad1)" gezet en de laatste regel in macro blauww in module13 en het ging niet .
Maar ik zal er dat progje eens terug inzetten,want er is nogal iets in veranderd sinds Edmoor "dat het een wirwar is"(waar ie tussen haakjes.......wel gelijk in heeft;) )
 

Bijlagen

  • 123XLSTART.xlsm
    60,2 KB · Weergaven: 21
Nogal wiedes als je begint te knoeien met de gegeven code.

De drie regels die ik heb toegevoegd staan niet in bladmodule Blad4.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan