• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celnaam herkennen: celnaam koppelen/linken met eerdere celnaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

MerelWijn

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2016
Berichten
7
Hi!

Ik ben benieuwd of er in excel een trucje bestaat om een bepaalde cel (met een bepaalde naam) te koppelen/linken met een eerdere cel. Zou het fijnst zijn als dit met een kleur kan. Dus zodra ik een bepaalde celnaam intyp, excel dan herkent dat deze celnaam groen/rood is.

Ik heb het nodig voor het afhandelen van de financiën, zodat excel automatisch aangeeft of we van een crediteur al een OV hebben. Dus hij moet eigenlijk met een bepaalde kleur (groen) aangeven dat er iets WEL is. Kan dit, en zo ja hoe?

Alvast enorm bedankt!

Groetjes
 
Als je een klein representatief voorbeeldje toevoegt (excel) dan helpt dat enorm. Geef hierin aan wat er moet gebeuren.

In de tussentijd: doorzoek het forum eens op SOMCELKLEUR voor wat inspiratie.
 
Bedankt voor uw tip!

Hier het voorbeeld. De bedoeling is dat wanneer ik Sonja opnieuw invoer, hij herkent dat Sonja WEL is (dus groen) en dat aangeeft door groen te worden.


Hopelijk is het nu wat begrijpelijker!

Vriendelijke groeten!
 

Bijlagen

  • voorbeeldexcel.xlsx
    37,2 KB · Weergaven: 36
  • Schermafbeelding 2016-07-26 om 16.40.15.jpg
    Schermafbeelding 2016-07-26 om 16.40.15.jpg
    46,2 KB · Weergaven: 60
Welkom op het forum:)
Zoiets?
 

Bijlagen

  • Zoeken.xlsb
    34,4 KB · Weergaven: 32
Probeer eens als deze voldoet.
 

Bijlagen

  • Celnaam herkennen.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 58
Bedankt voor de snelle hulp.

In beide voorbeeldbestanden lukt het mij nog niet om een naam in te typen en dat deze dan een bepaalde kleur herkent. Wellicht dat iemand mij kan uitleggen hoe het werkt, of een link heeft naar waar het uitgelegd wordt.

Alvast bedankt!

Groetjes
 
Deze van mij kleurt groen via de voorwaardelijke opmaak.
Gezien uw voorbeeld alle cellen groen zijn als er in kolom C "wel "staat.
De naam wordt vergeleken . Als de naam voorkomt in de lijst moet er in kolom C "Wel" staan. En dan kleurt hij groen.
 
Uhm, dat is vreemd want als ik een voorbeeldnaam intyp dan gebeurt er niks :(
 
Leg even uit wat er precies moet gebeuren. Dus waar je wat invoert en wat het verwachte resultaat is. Het voorbeeldbestandje is nogal nietszeggend. Vergeet ook niet de <Capslock> uit of aan te zetten. Maak ook gebruik van kolomkoppen om een tabel een beetje leesbaar te houden.

Mbv VBA maar iets gemaakt van wat ik denk dat jij bedoelt. Selecteer in A8 een naam en de kleurtjes worden gevuld.
 

Bijlagen

  • Copy of voorbeeldexcel-1.xlsb
    14,4 KB · Weergaven: 42
als ik een voorbeeldnaam intyp dan gebeurt er niks
En was deze Sonja of Sarah?(deze kleuren groen) anders gebeurd er niks
Voor de rode kleur dien je wel ook een bijkomende VO(voorwaardelijke opmaak) op te maken.
Gebruik dezelfde formule maar verander "wel" in "" of "niet" en kies voor kleur rood
 
Op een of andere manier werkt het nu wel. Top, dit is dus wat ik bedoel. Heel erg bedankt. Kunt u mij nu misschien nog vertellen hoe ik het zelf in een bestand kan verwerken dat het zo werkt?

Alvast enorm bedankt!

Mvg!
 
Selecteer de cel (of cellen) waar de VO dient gemaakt te worden.
Kies Voorwaardelijke opmaak via tab start.
En kies nieuwe regel
Kies een formule beheren om cellen op te maken.
plaats volgende formule in het vak waarden opmaken waarvoor deze formule geldt.
=INDEX($A$1:$C$4;VERGELIJKEN(A7;$A$1:$A$4;0);3)="WEL"
Druk op opmaak en daarna op opvulling.
Kies de kleur die je wenst en druk op daarna telkens op OK
Herhaal alles als je meerdere kleuren wilt gebruiken maar pas telkens de formule aan en het kleur.
 
Laatst bewerkt:
Super bedankt! Ik kan alleen niet 'formule beheren om cellen op te maken' vinden.

Dit is wat ik te zien krijg:

Schermafbeelding 2016-08-01 om 15.40.26.jpg

Sorry, waarschijnlijk is het heel makkelijk, maar ik ben duidelijk geen held met excel. Eeuwige dank!

Mvg!
 
oeps:eek: regeltje vergeten.
Heb het aangepast in bericht#15
 
Zie nu ook (aan het plaatje) dat de formule zal moeten aangepast worden.

Wat ik meestal doe is
gewoon de formule in een aparte cel (cellen)plaatsen en kijken of deze een WAAR weergeeft.

aan de hand van mijn oorspronkelijke formule zal ik proberen uit te leggen hoe deze formule werkt.
=INDEX($A$1:$C$4;VERGELIJKEN(A7;$A$1:$A$4;0);3)="WEL"
=INDEX(selecteer het volledige bereik; (hier a1 tot c4) op het plaatje wordt dit a1:b3
VERGELIJKEN de cel waar je de naam ingeeft( hier cel A7 )maar op het plaatje niet duidelijk welke cel.
Het bereik die nu volgt is waar de naam dient gezocht te worden( a1 tot a4) maar op het plaatje a1 tot a3
Als laatste dien je het kolomnummer in te geven. Dit is het kolomnummer waarin WEL staat (in voorbeeld formule was dit kolom 3) volgens plaatje wordt dit 2

Als de formule voldoet aan de verwachting kan je deze kopiëren en inbrengen in de VO de cel (cellen) waarin je de formule getest hebt kan je gewoon daarna leegmaken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan