• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celverwijzing tabelmatrix in vert.zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chocka

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2004
Berichten
151
De formule vert.zoeken is mij geheel duidelijk, zelfs zo goed dat ik soms verder probeer te sleutelen met deze formule. Maar dat lukt niet altijd, zo ook nu dus.

Ik ben nu druk bezig om het volgende voor elkaar te krijgen:

=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($F1;'060904'!$F:$Z;12;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN($F1;'060904'!$F:$Z;12;ONWAAR))

Deze formule komt veelvuldig voor in een werkbestand, waarbij de tabelmatrix: '060904'!$F:$Z verwijst naar een ander tabblad binnen het werkbestand. Daar ik dit werkbestand dagelijks moet opbouwen, moet ik dus ook dagelijks de formule aanpassen. Om dit te vereenvoudigen, probeer ik het zo voor elkaar te krijgen dat de tabelmatrix wordt verwezen naar een cel waarin genoemde tabblad wordt vermeld, zodat ik dagelijks alleen deze cel hoef aan te passen zodat alle formules worden bijgewerkt iedere dag.

Even een voorbeeld wat ik hiermee bedoel. In plaats van '060904'!$F:$Z probeer ik dus '060904' te vervangen met de celverwijzing. Ik veronderstelde zelf te denken dat dit zo iets als &A1&!$F:$Z of (A1)!$F:$Z zal worden, maar dit blijkt niet te werken. In cel A1 komt dan '060904' te staan.

Graag kom ik te weten of wat ik denk, wel of niet mogelijk is en als het wel mogelijk is, hoe dan???
 
Gebruik de INDIRECT functie. Zie help files voor meer uitleg en anders vraag je hier meer uitleg.

Ik vermoed wel dat je er zelf uitgeraakt. Indien niet, vraag dus verder.

Wigi
 
probleem is een beetje dat ik die functie nooit eerder heb gebruikt, maar zoals u zei ben ik even gaan zoeken en kom tot de volgende conclusie:

Functie zonder INDIRECT:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($F1;'060904'!$F:$Z;12;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN($F1;'060904'!$F:$Z;12;ONWAAR))

Functie met INDIRECT:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($F1;INDIRECT($Q$1&!$F:$Z);12;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN($F1;INDIRECT($Q$1&!$F:$Z);12;ONWAAR))

Waarbij ik in cel Q1 de waarde van betreffende tabblad vermeld: '060904'
Alleen ga ik nog even uitproberen of die tekens er voor en achter moet staan.

Maar graag verneem ik of de toepassing van INDIRECT binnen deze functie juist is???

Ik denk van niet want ik krijg een foutmelding van excel dat er een fout in zit???

Maar hoe nu verder???
 
In bijlage zit een werkend voorbeeld dat ik voor jou heb opgesteld.

Wigi
 

Bijlagen

  • INDIRECT VLOOKUP.zip
    1,5 KB · Weergaven: 173
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan