• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celverzijzing vastzetten (bevriezen)

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Tulip

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2001
Berichten
25
Hallo,

Ik heb weer een uitdaging...en het heeft mij al vele uren gekost!

Ik zal proberen het probleem te omschrijven:

Ik heb in een blad "controle" een groot aantal verwijzingen naar een ander blad, "invoer".
In cel A2 staat bijvoorbeeld (=invoer!A2).

In cel B2 (blad "controle") controleer ik of de gegevens van cel A2 gelijk zijn aan cel A3
(=ALS(A2=A3;"ALERT";"").

Wanneer de waarden wél gelijk aan elkaar zijn, dan wordt de hele rij verwijderd (handmatig). Bij de kenners zal het probleem nu al duidelijk zijn: Wanneer ik nieuwe gegevens invoer in blad "invoer", klopt de verwijzing niet meer uit cel A2. Deze is nu: (invoer!A3) i.p.v. (=invoer!A2).

Ik zou graag deze opmaak willen houden. D.w.z. de verschillende invoeren moeten plaatsvinden in blad "invoer". In het blad controle worden deze gegevens gecontroleerd en eventueel bewerkt.

Feitelijk zoek ik een methode om een formule, dan wel verwijzing "vast te zetten". Een bepaalde formule moet dan altijd in bijvoorbeeld cel A2 staan, ook als de rij of kolom wordt verwijderd... daarna zal de formule weer in A2 moeten staan.

Is er iemand die mij kan helpen?!?

Volgens mij is één en ander wel goed omschreven, maar voor de zekerheid heb ik een voorbeeld bijgevoegd.

Alvast enorm bedankt!

Laurence
 

Bijlagen

  • ohjee-watnu.zip
    2,2 KB · Weergaven: 27
Misschien denk ik te simpel en snap ik het niet (heb bijlage niet geopend), maar bedoel je niet gewoon het vastzetten van een formule door middel van F4 (in formule gaan staan en dan F4 drukken)??
 
Probeer eens de ADRES functie, gecombineerd met INDIRECT functie.

Wigi
 
Laatst bewerkt:
Wigi,

Ik heb me proberen te verdiepen in de combinatie van ADRES en INDIRECT-functie, maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Zou je eens een voorbeeld kunnen geven?

Alvast bedankt! :thumb:
 
Zie bijlage

Voeg dan een rij tussen en zie wat er gebeurt met de uitkomst van de formule.

Wigi
 

Bijlagen

  • Indirect address.zip
    1,7 KB · Weergaven: 23
Laurence,
In het geval van jouw voorbeeld zou je op de formule =INDIRECT(ADRES(2;2;1;WAAR;"invoer");WAAR) uitkomen. Deze formule verwijst naar rij 2 kolom B van het blad. Echter, als ik jou goed begrijp, dan wil je in meerdere cellen de formule toepassen en zul je dus ook per cel de rijverwijzing aan moeten passen. Bovendien is het zo, dat als je een rij verwijdert,evengoed de formule daarmee ook weer weg is. Bovenstaande formule gaat dus alleen op als je boven of onder de cel waar de formule instaat rijen toevoegt of verwijdert.
Duidelijk zal zijn dat je ook de fomules in de andere kolommen dient aan te passen.(Zo dat mogelijk is).
 
Laatst bewerkt:
Hallo CorVerm en Wigi,

Mijn probleem is inderdaad dat ik met het verwijderen van een rij ook de verwijzingen in de rij kwijt ben, maar dankzij jullie advies kan ik het probleem wel oplossen!

Bedankt!:thumb:

Laurence
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan