• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

celwaarde datum veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yariev

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2004
ik ben met draaitabbelen bezig en wil van een database in excel de kolom met "datum + tijd", veranderen in alleen "datum".
Dit lukt mij niet met celformat, want hierin wordt weliswaar de datum juist weergegeven, maar blijft de celwaarde hetzelfde.

Iemand een idee hoe ik een kolom met celwaarden als "31-12-2004 0:24:45" snel kan omzetten in "31-12-2004"

Thnx.

P.S. iemand nog ervaring met draaitabellen/pivottables?

Hoi Yariev,

Deze macro zet alle datums in een geselecteerd gebied om naar datums zonder uren of minuten.

Je zal achteraf nog wel de celeigenschappen moeten aanpassen, om die 0:00 weg te krijgen.

Sub GeefDag()
Dim x As Range
For Each x In Selection
If IsDate(x.Value) Then
x.Value = CLng(x.Value)
End If
Next
End Sub

En inderdaad ik ken iets van draaitabellen.

Luc

Bedankt werkt prima.

Ik ben nog niet zo ver met pivot tables, maar ik las iets dat je gegevens kon groeperen in pivot tables.

In hoeverre is dit mogelijk in pivot tables, of kan ik hier beter "Advanced Filter" voor gebruiken.

Ik zou nml bijv. voor records waarin bijv. " _0005_" in voorkomt alles willen groeperen. Is dit mogelijk?

Ik zou Advanced Filter gebruiken.

Kriteria is:

="*_0005_*"

Ik hoop dat je weet hoe Advanced Filter te gebruiken.

Luc

waarom toch zo moeilijk

Volgens mij doen jullie onnodig moeilijk.

Voor de datum / tijd ==> voeg een extra kolom in met als veldnaam vb. datum
Stel dat je basisgegeven in de A-kolom staat zet je in deze nieuwe kom = A1 (dus je maakt identiek) MAAR via OPMAAK ==> celeigenschappen geef je enkel een datumopmaak zonder het uur.

Verwijs in je draaitabel naar dit veld en 't is opgelost

Wil je groeperen bv. per maand of per jaar of beide klik dan met je rehtermuisknop in je draaitabel op het veld datum en kies groeperen !

Hoi Ilse,

Mogelijk is uw oplossing voldoende... Maar de oplossing die jij geeft is slechts Show.

De uren zijn er nog wel, maar je ziet ze niet. Wanneer je echter gaat rekenen met die datums... of andere bewerkingen (sorteren... of weet ik veel)... dan tellen die minuten echt wel mee.

En over groeperen per maand werd er niet gesproken.

Luc

Ilse DD, Luc heeft al een hoop beantwoord, waarvoor dank.

Wat betreft de groepingen binnen draaitabellen, ik ben op de hoogte van het groeperen zoals jij stelt. Ik had echter een beetje de hoop dat de opties bij "advanced filter" ook mogelijk zouden zijn binnen draaitabellen, maar dat schijnt niet het geval te zijn. Ik zal dit dan ook apart in 2 x moeten doen.

Bedankt

advanced filter

Waarom zou je de filter niet kunnen combineren met een draaitabel ? Je moet niet filteren vanuit de databank, maar vanuit de volledige draaitabel.

Ik begrijp hieruit dat je verschillende draaitabellen wenst afhankelijk van een bep. gefilterd item.

Zet je te filteren veld(en) bij het deel 'PAGINA' van de draaitabel en je hebt je filter via een keuzelijst.

WIl je een blad per draaitabel, klik dan met de rechtermuisknop op dit paginaveld en kies de onderste optie "alle pagina's weergeven"

Onderschat toch niet de mogelijkheden van een draaitabel, want ze kan nog veel meer dan dit !

Ik wil kolom A filteren/groeperen:

bijv.
123_A_123
231_A_333
555_B_654
234_B_561
444_C_321
888_D_001
etc.
ect.

Nu wil ik alles en iedereen waarin:
_A_
_B_
_C_
of _D_
etc. groeperen! Dit kan volgens jou via Draaitabellen?

ja

Ik denk aan twee dingen.

Ook hier is de allereenvoudigste oplossing een (al dan niet zichtbare) extra kolom met = MID("A1";5;1) in NL software denk ik dat het = DEEL("A1";5;1) is.

Waarna je werkt met dit nieuwe veld in je draaitabel. Misschien best als 'pagina' bij de draaitabel

Maar zelfs zonder dit veld; als je rechtermuisknop klikt in de draaitabel zie je dat je bij formule ook berekende velden of items kan maken dadelijk in de draaitabel

MIjn eerste idee met de extra kolom blijft de meest eenvoudige, VBA of handelingen meerdere keren uitvoeren ... ? Ik vind het weinig efficiënt.

Kom je er nu uit ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan