• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celwaarde wijzigen wanneer werkblad-beveiliging is geactiveerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansTrrr

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2006
Hallo,

Wanneer de beveiliging van een werkblad is geactiveerd met (bijvoorbeeld) de knop in het lint:
knop1.JPG

...wil ik graag op het desbetreffende blad in een bepaalde cel laten zien dat de bladbeveiliging aan of uit staat.
uit.JPG aan.JPG

Op Google heb ik niet kunnen vinden hoe ik dat voorelkaar kan krijgen.

Wie-O-wie kan mij helpen?

Groeten, Hans

Waarvoor heb je die beveiliging nodig ?

Excel is niet onveilig. Veel werkplekken wel.

Ik snap TS wel, en als je ooit voor een afdeling hebt gewerkt waarin je zo'n beetje elke week een rekenmodel mocht 'repareren' omdat de een of andere kneus wéér de belangrijke formules had vernaggeld en vervolgens opgeslagen, dan zou je je bestanden óók beveiligen :).
Wat ik van TS dan weer niet snap is waaróm je dat zou willen: het is voor elke gebruiker zonneklaar dat een werkblad beveiligd is, omdat je nu eenmaal in een beveiligde cel niets kunt doen. Als de gebruiker dat niet kan zien, dan is het werkblad dus gewoon slecht ontworpen. Maak bijvoorbeeld met kleurtjes duidelijk in welke cellen informatie van de gebruiker wordt verwacht, en beveilig de rest. Dan zie je gelijk waar je wél, en waar je níets te zoeken hebt. Kortom: lees eerst eens het handboek 'Hoe maak ik een goed en gebruiksvriendelijk ontwerp':).

Je zult, als je tóch je enigszins onzalige idee wilt doorzetten (in mijn ogen vergelijkbaar met het plaatsen van een ambtenaar naast een verkeerslicht die steeds roept "Het licht staat op rood, stoppen!" of "Het licht is groen, oversteken nu!" terwijl iedereen kan zien of horen hoe verkeerslichten werken), dan kun je dat doen met een macro (op een knop) om de beveiliging aan of uit te zetten die dan de tekst in de betreffende cel aanpast. En met VO zorg je dan voor de juiste kleur.

Jammer dat de antwoorden een beetje belerend zijn, maar toch bedankt voor de tip om het met een macro/knop op te lossen, die én de beveiliging aan of uit zet én tegelijkertijd de celwaarde aanpast.

Niet zo zeer belerend, alswel een poging om je er op te wijzen dat je zaken ook kunt overdrijven :). Op een muur plak je tenslotte ook geen plakaat met het verzoek om er niet doorheen te lopen... "Don't state the bloody obvious" :).

@HansTrrr

als je deze macro run kan je zien welke tabbladen beveiligd zijn

Code:
Sub SheetProtectionSummary()
'PURPOSE: List out all sheets that have protection enabled

Dim sht As Worksheet
Dim VisibleSheetList As String
Dim HiddenSheetList As String

'Loop through each sheet and test for protection
   For Each sht In ActiveWorkbook.Worksheets
      If sht.ProtectContents = True Then
         If sht.Visible = xlSheetVisible Then
            VisibleSheetList = VisibleSheetList & vbNewLine & " - " & sht.Name
         Else
            HiddenSheetList = HiddenSheetList & vbNewLine & " - " & sht.Name
         End If
      End If
   Next sht
'Display Results

If HiddenSheetList = "" And VisibleSheetList = "" Then
      MsgBox "No worksheets were found to currently be protected in this workbook"
   Else
      MsgBox "The following worksheets were found to have sheet protection enabled:" & _
      vbNewLine & vbNewLine & "Visble Worksheets:" & VisibleSheetList & _
      vbNewLine & vbNewLine & "Hidden Worksheets:" & HiddenSheetList, , "Protection Summary"
   End If
End Sub

Hallo xbox360,

Het werkt, maar is niet helemaal wat ik voor ogen had.
Neemt niet weg, dat dit mij wel op een idee heeft gebracht.

Nogmaals bedankt en groeten,
Hans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan