• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

celwaarde wordt gewijzigd vervolgkeuze lijst in andere cel ook aanpassen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peer44

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2008
Hallo,

Ik maak gebruik van office 2007.

als ik in een cel met gegevensvalidatie een klant kies, in de cel ernaast kan ik dan kiezen uit een artikel gebaseerd op het assortiment wat gelinkt is aan de klant.

daarna wijzig ik de cel van de klant, maar het artikel blijft staan, de waarde mag gewist worden of een foutmelding moet gegenereerd worden. hoe in te stellen?

zie voorbeeld.

Bijlagen

Beste Peer

Bedenk wel, dat gegevensvalidatie alleen van toepassig is, wanneer gegevens in een cel worden ingevoerd.
Als je dan ook de celinhoud, waarop de validering heeft plaatsgevonden, verandert zal dat geen invloed hebben op de tweede (eerder gevalideerde) celinhoud!

Om toch aan je wensen te voldoen, zul je naar ik inschat een VBA functie moeten schrijven en die verversen op het moment, dat de klantnaam verandert.

JanM

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Column = 1 Then Target.Offset(, 1).ClearContents
End Sub

Goeie aanvulling uit Merksem.

Bedenk erbij, dat deze sub in de code pagina van het betreffend werkblad moet staan.
Plaats je het bij voorbeeld in de ThisWorkbook, dan moet je ook een controle op het werkblad invoegen!
op die manier kuin je voor meerdere werkbladen in het werkboek deze functie gebruiken.

uiteraard is het ook zo, dat niet de gehele kolom 1 doel van de functie moet zijn.
Met alleen deze code raak je bij het weglaten van cel A1 ook cel B1 kwijt!

Wederom extra code.
Dat wordt zoiets als:

If Target.Column = 1 _
And Target.Row >1 Then Target.Offset(, 1).ClearContents

Maar dat gaat vooralsnog mij ( en de Merksemse collega?) te ver.

Jan M

Laatst bewerkt:
Het is een andere, maar hij staat in de bladmodule van Blad1. Nadeel is echter dat deze enkel geldig is voor 1 cel terwijl jij een kolom van validaties hebt

heb het gevonden.
Zijn maar +/- 50 regels waar ik dit voor nodig heb, ga de vba code voor deze 50 regels aanmaken.

Bedankt voor de oplossing!

heb het gevonden.
Zijn maar +/- 50 regels waar ik dit voor nodig heb, ga de vba code voor deze 50 regels aanmaken.

Bedankt voor de oplossing!

na de regels te hebben aangemaakt voor cel 5 t/m 43 is het werkblad dermate traag geworden dat dit niet werkbaar is.
Onderstaande heb ik ingevoerd (t/m 43) kan dit ook anders?

Application.ScreenUpdating = False
If Target.Address = ("$B$5") Then
Range("c5") = ""
End If
If Target.Address = ("$B$6") Then
Range("c6") = ""
End If
Application.ScreenUpdating = True
If Target.Address = ("$B$7") Then
Range("c7") = ""
End If
If Target.Address = ("$B$8") Then
Range("c8") = ""
End If
If Target.Address = ("$B$9") Then
Range("c9") = ""
End If

Code:
    If Not Intersect(Target, Range("B5:B43")) Is Nothing Then Target.Offset(, 1) = ""
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan