CentOS 5 en Debian 4

Status
Niet open voor verdere reacties.

steefaman

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2008
Hey!

Ik ben bezig een forum hosting dienst op te zetten en daar is natuurlijk het een ander voor nodig. Nu ben ik bij de stap gekomen waarbij ik een server ga uitkiezen (een Virtual Private Server, ook wel VPS genoemd).

Ik heb de keuze om óf CentOS 5 óf Debian 4 te laten installeren. Maar omdat ik maar een bepaald limiet aan geheugen heb wil ik graag weten welk besturingssysteem over het algemeen het meeste van de geheugencapaciteit in beslag neemt.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mvg,
Stefan

Linux wordt ontwikkeld door vrijwilligers, en een distro zoals Debian of CentOS is dan in feite een installatie hulpmiddel en een pakket beheer programma. Dat wil zeggen dat het niet veel uitmaakt. Alle twee distro's zullen er goed zijn. Indien je weinig geheugen hebt beperk je dan tot een command prompt en laat geen gui installeren.

centOS is eigenlijk een gratis versie van red hat enterprise linux.
Debian is daarintegen volledig door een community ontwikkeld.

De keuze hangt normaal gezien af van wat je gewoon bent.

voor mijn stokoude servertje gebruik ik zelf Debian, heb er heel goede ervaringen mee (apt-get FTW!). compatibiliteit is uitstekend, documentatie goed enz. :)

met linux is het over het algemeen dat je zelf in de hand hebt hoe belastend het is voor je servertje. er zijn dan ook heel erg gestripte versies van debian. probeer eens de "netinst" versie, die is nog geen 200 MB groot. (daarvoor is overigens wel wat console-ervaring vereist, maar dat zul je wel begrijpen)

hier een mooie URL voor het starten van een server: http://www.mysql-apache-php.com/

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan