Centrale opslag nodig, wat te nemen ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Terrarabo

Inventaris
Lid geworden
5 okt 2001
Berichten
25.325
Okay kenners, ik zoek voor in huis voor met name mijn fotografie hobby een centrale opslag waar bij voorkeur geheel automatisch Backups op worden gemaakt. Niet alleen vanaf mijn PC maar ook vanaf de systemen (laptops) van mijn vrouw en zoon. Als ik mijn foto's kwijt raak is dat best een ramp dus één Backup is waarschijnlijk niet voldoende. Verder zou het makkelijk zijn als iedereen vanaf één centraal punt bij zijn of haar bestanden kan.
Wat kan ik het beste nemen en hoe in te richten ? Lastig op te zetten ?

Dank,
Ray
 
Misschien eens beginnen met vertellen wat er mis is met een standaard NAS met RAID configuratie? ;)

Mag de tweede backup op de cloud? of moet het strict prive?

Een beetje NAS kan namelijk synchronisatie met computers en cloud-opslag gewoon autonoom. Mijn vrouw gebruikt google-picassa voor foto cloudopslag en dropbox voor cruciale bestanden, alsmede onze NAS. Elke dag gewoon netjes gesynchroniseerd.

Let wel dat het maken van de backups in principe de taak is van een programma op de PC/laptop zelf. een remote oplossing kan niet zomaar bestanden van je pc gaan copieeren natuurlijk
 
Laatst bewerkt:
Hoi Wampier,
Niks mis met een NAS denk ik maar heb geen idee wat aan te schaffen en hoe in te richten. Kan jij wat licht op de zaak geven.

Overigens momenteel OneDrive van KPN zakelijk genomen voor slecht € 4- per maand met vanaf december onbeperkte opslag. Mooi maar toch zou ik alsnog één centraal punt in huis willen hebben.

Oh ja, Dropbox en aanverwanten was geen optie voor mij. Leuk voor de vakantie kiekjes maar niet de hoeveelheid data aan foto's die ik heb ;-)
 
Afhankelijk van hoeveel opslagruimte je denkt nodig te hebben kun je voor een enkel-bay NAS of een multi-bay NAS kiezen.
Stel je hebt 4 Tb ruimte nodig dan kun je voor een 2 bay NAS kiezen. Wil je data-bescherming dan zet je daar 2 HDD's van 4 Tb in RAID1 in.
Valt er dan 1 schijf uit, kun je die vervangen en de NAS bouwt dan zelf de RAID weer op.
Vindt je dit niet nodig, dan kun je 2 schijven van 2 Tb plaatsen en voor extended configuratie kiezen.
Je hebt dan 4 Tb opslag maar data-verlies als een schijf kapot gaat.
NASsen zijn er van 1 tot x schijven en de prijzen corresponderen met aantal bays en prestaties, kijk maar eens hier.

Ik adviseer om voor een goed merk te kiezen, Synology, Qnap, Thecus o.a. ( niet persé in deze volgorde ).
Zelf heb ik hier al 3 jaar probleemloos een 4 bay Synology draaien en ik ben er zeer tevreden mee, draait mijn ftp-server en http-server om websites te testen.
Maar de meeste NASsen kunnen veel meer, o.a. een eigen cloud, mailserver etc,etc.
Kijk op de site van bijv. Synology wat een NAS allemaal te bieden heeft.
 
Laatst bewerkt:
multi-bay oplossingen bieden natuurlijk ook raid-5 als optie, wat ik zelf momenteel gebruik. 4 Schijven in raid-5 op een synology

In principe is de hoeveelheid data die je hebt op lange termijn niet zo relevant voor je cloudoplossing. Je moet namelijk alleen de delta bijhouden. tenzij jij elke dag meer materiaal toevoegt dan je in een nacht kunt overpompen heb je ook wel een heel spannende oplossing nodig ;)

Synology heeft simpelweg de beste standaard software. Aan de andere kant is het wel weer enorm overkill als het puur om dataopslag gaat. Afgezien van de software zelf geeft Synology ook gegarandeerd 5 jaar software support, zodat je niet ineens na een paar jaar met een nutteloze oplossing zit.

Zie ook deze pagina die de oplossing beschrijft inclusief verdere storage op het internet:

https://www.synology.com/en-us/dsm/5.2/cloud_services

Mogelijk hebben de concurrenten ook dergelijke oplossingen tegenwoordig. Het feit dat de software goed is en je gegarandeerd langere tijd updates krijgt en toegang tot eventuele nieuwe features is voor mij de belangrijkste reden om voor de duurdere synology te gaan.
 
Dat is afhankelijk wat je dus nog meer wilt met je NAS.. De play is een stuk duurder dan storage varianten, omdat het een extra krachtige processor bevat voor videostreaming (+transcoding)... Deze krachtige processor is uiteraard leuk, omdat je veel alternatieve dingen met je NAS kan doen.

Aan de andere kant als je de processor niet gaat benutten is de PLAY wel 60 euro duurder dan de "Standaard" oplossing. Let ook op dat je met RAID 1 bescherming maar de helft van de capaciteit kunt gebruiken in een 2-bay NAS. Dus 2x4TB schijven geeft je effectief 4TB "veilige" opslag.
 
Let ook op dat je met RAID 1 bescherming maar de helft van de capaciteit kunt gebruiken in een 2-bay NAS. Dus 2x4TB schijven geeft je effectief 4TB "veilige" opslag.
Om die reden hebben wij dus gewoon 2 servers genomen, dan heb je bijv ook 2x4 TB ...maar dan heeft elke server 8 TB (of echt 4 TB als je 2x2TB neemt).
Zoek een energiezuinig moederbord, met alles on board ook CPU (onze Asus heeft een AMD 350) en zoveel mogelijk SATA poorten (de Asus heeft er 6xSATA, en die zijn allemaal beschikbaar; de DVD speler sluit ik via een goedkope USB adapter aan en dat kan ook met de meeste schijven).
Systeem draait na ca 3 3/4 jaar met Debian 6 LTS en ben net over naar Debian 8.1. Ben nu net bij mijn zoon, beroepsfotograaf, om daar de 8.1 versie op te zetten.
Hoe gedaan?
http://forums.debian.net/viewtopic.php?f=5&t=123646
Beetje oefenen eerst op een oide pc.... en denk je dat je het kunt.... dan pas schaf je de spullen aan.
Kast, toetsenbord en zo... alles van de schroot gered om kosten te besparen....

De server draait dus onder Linux, de schijfruimte wordt gedeeld onder Webdav via https/poort 443. Voor die optie gekozen vanwege security; nog nooit ergens last van gehad terwijl ze continue aan het net hangen, wereldwijd voor ons bereikbaar.

Webdav is standaard op een Mac en Linux systeem beschikbaar voor gebruikers, onder Windows heb je Netdrive nodige, vrij voor eigen gebruik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan