[Centrino] Gaat niet lang mee op de batterij?

Status
Niet open voor verdere reacties.

BrEeZeR

Inventaris
Lid geworden
27 apr 2001
Hey,

M'n vriendin heeft sinds vanmiddag een Acer Aspire 1642 welke erg goed is en aan haar eisen voldoet.

Dit systeem beschikt over een Intel Centrino 1,7ghz processor welke normaal gezien erg zuinig hoort te zijn.

Nou hadden we vanmiddag de stroom er even af (Accu was 100% volgeladen) en hij kon maar 2 uur mee op de accu?? Is dit normaal aan het begin, of doe ik wat fout... zou niet zo mooi zijn namelijk want ze zeggen altijd dat centrino lang (4 - 5u) op de accu meegaat.

Mijn AMD Turion gaat 3 uren zonder problemen...

Herkent iemand dit probleem? En hoe kan je het oplossen? Want 2 uur is wel erg weinig.

Greetz,

Dennis

Hi Dennis, haal de batterij er even uit, en kijk even naar de spec's. Kijk vooral naar de capaciteit. Dus A/u of mA/u, want dat is nogal kort ( 2u) volgens mij. Het is tenslotte een Li-ion batterij, en met een centrino, lijkt mij raar. Maar cycle ze ook even. Maar zou mij toch verbazen.

Hou er ook rekening mee dat een Li-ion batterij pas na 4 a 5 keer volledig ontladen/opladen z'n maximale capaciteit heeft bereikt.
p.s. en vaak dien je de batterij de eerste keer langer op de lader te laten zitten, ook al geeft hij 100% aan (10-14 uur soms)

Laatst bewerkt:
erbicom zei:
Hou er ook rekening mee dat een Li-ion batterij pas na 4 a 5 keer volledig ontladen/opladen z'n maximale capaciteit heeft bereikt.
p.s. en vaak dien je de batterij de eerste keer langer op de lader te laten zitten, ook al geeft hij 100% aan (10-14 uur soms)

Eigenlijk niet akkoord. Een Li-ion hoef je normaal niet te cyclen. Gewoon de batterij laten zitten, netstekker in lap, opgeladen is opgeladen. De lader schakelt toch automatisch uit als je bat. is opgeladen. Met een Ni-Cad is het natuurlijk zoals je zegt

Eens en toch ook niet eens, de eerste serie ont/opladingen hebben wel degelijk invloed op de uiteindelijke capaciteit van een Li-ion accu. Natuurlijk hoeft dit later niet meer. Ook het geheel laten ontladen en opladen om de paar maanden is beter voor je batterij dan dit niet te doen. Fabrikanten zetten dit niet altijd in de gebruiksaanwijzing van het apparaat of batterij/accu. Deze wijsheid komt van de technische dienst van Nokia waar ik met enige regelmaat mee in kontakt sta. Sinds ik hiervan op de hoogte ben hou ik me hier aan en heb geen problemen (meer) met accus's/batterijen die "lui" lijken te zijn of steeds sneller leeg lopen. Maar belangrijker is de eerste maal volledig op- en doorladen zoals in de handleiding vaak wel staat. Meestal kan men niet wachten om het nieuwe speeltje uit te proberen en halen de lader na het eerste sein "vol" eraf om te gaan spelen :) Heel begrijperlijk natuurlijk, ik moet mezelf ook altijd dwingen om te wachten. Affijn, ik voel wel dat hier een discussie over zou kunnen ontstaan over wat nu het beste is en wat noodzakelijk. Maar ja, baat het niet, schaat het niet is 1 van mijn motto's. Succes met de laptop ieder geval.

Dat kan inderdaad een discusie te weeg brengen, maar zolang deze gezond is, geen probleem voor mij. Maar je mag geen li-ion, van een gsm niet vergelijken met een lap bat. Bij een gsm, heb je daar een "prullader" bij, tegenover staat dan de bat. van een lap. die heel wat beter.. enz... :thumb:

kijk eens naar de energie-beheersschema's ... normaal draait ie trager zonder netvoeding, maar ie kan constant op het max draaien ook, ik heb een ibm T41 1.6 centrino, bij officewerk haal ik tss de 5 en 6 uren, als ie op max prestaties staat amper 2.30

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan