CH3NAS NIC defekt... DATA kwijt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

aljansen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 jan 2012
Hallo vakmensen,

Sind een klein jaar een Conceptronic CH3Nas met 2x 1 TB WD green schijven.
Netwerk snelheid niet hoog maar was net voldoende om BluRay te kunnen streamen. Veel films en foto;s erop. Zo'n 1,3 tb.
Kan er echter plotseling niet meer bij. NIC schijnt defect te zijn. :(

Andere netwerkkabel, andere router, andere switch, rechtstreeks aan PC en Laptop, geen netwerk. Kan dus niets benaderen.
Instelling HD's is Raid 0 vanwege snelheid.
Ben ik nu alles kwijt, of is er nog een oplossing?

Please HELP......
Vast enorm bedankt voor de moeite.

Groet Tom.

Ik heb een CH3SNAS met de zelfde schijven. Herkenning is een ramp dus eens opnieuw installeren zou een optie moeten wezen, Daarnaast gebruik ik de Easy Search Utility van Conceptronic. De schijven kunnen er ook te los ingedrukt zitten en kunnen van plaats worden verwisseld. Wat ik wel heb gemerkt is dat het niet meer werkt wanneer een schijf helemaal vol zit maar dan had ik wel verbinding ermee. Om problemen met de verbinding te testen zou je het toestel kunnen proberen bij een vriend of familielid.

Voor reparatie kan ik je alleen aanraden om dan tweedehands een andere gelijke NAS aan te schaffen. De schijven hebben een soort Linux er op draaien. Ik zag ze zo-even voor vanaf 30 euro maar ken jou model voor twee schijven niet, volgens mij SNAS of HNAS. Zoek hiervoor dan met http://www.advertentiezoeker.nl Veel geluk.

Als je nic kapot zou zijn staat je data gewoon nog op de schijven....
Je kan schijven die een linux file system gebruiken zoals ext2 en ext3 eruithalen en in een windows bak hangen en dan benaderen met fs-driver

Thanxx

Bedankt voor de reacties. :d
Ik wist dat mijn data er nog wel was, maar ben niet zo bekend met Linux.

Schijven binnen een Windows OS hangen is geen probleem, maar kan ik met het progje (driver) ook de raid 0 simuleren?
Heeft een reset van de CH3SNAS nog zin? Of is dan ook de data weg?
Ik dacht een reset misschien en dan de config file terug zetten.... mits de chip van de NIC niet echt dood is.

Hoop dat iemand het antwoord weet.

Laatst bewerkt:
Ik weet het ook niet maar RAID heeft niks met de verbinding te maken. resetten is niet het zelfde als formatteren van de schijven. Dit staat ook wel in de handleiding beschreven en zal misschien het zelfde zijn als de stekker er even uithalen. Schrijf ook nog eens welke Conceptronics NAS je precies hebt en zoek op Internet naar forums waar ze het met name over tekortkomingen en defecten van dit product hebben. Succes

Conceptronic CH3Snas

Het gaat dus om een Conceptronic CH3Snas.
Heb inmiddels al allerlei programma's geprobeerd. Geen succes. Software raid opbouwen is steeds de vastloper.
Kan wel zien dat er een XFS volume is gemaakt, waarop bestanden staan, maar mounten of de raid nabouwen leiden tot geen succes :(
Ik denk na zo alles op internet gelezen te hebben, dat ik gewoon de boel kwijt ben.
Ook een aanvraag bij Conceptronic hoor ik niets meer van, dan dat ik een nummer heb gekregen, met de melding dat ze er naar gaan kijken...... (mja....)

Dit houdt dus in dat al maak je een raid1, en de NIC gaat kapot in zo'n kant en klaar nasje, dat je dan dus de klos bent...

Heb inmiddels bij Alternate het e.e.a. besteld waaronder mini-ITX board, 8GB geheugen, kast, voeding.... Dit gaat me dus niet nog eens gebeuren! Bouw zelf wel een NAS, één die vele malen sneller is..... en meer taken aan kan.
Neem het verlies maar voor wat het is...

Laatst bewerkt:
Vragen beantwoorden kost nu eenmaal tijd en daarvoor krijg je van bedrijven als garantie een ticket nummer. Hoe dan ook, zoals FTWLTG al stelde ben je niet de gegevens kwijt maar kan je afzonderlijke schijven nog benaderen. Gebruik dan http://www.fs-driver.org om Linux in Windows te kunnen lezen en eventueel een recovery programma als PhotoRec. Je hebt tenslotte geen Raid om alles aan data nu verloren te laten gaan.

Je schrijft dat je zelf al gezocht hebt op Internet maar dit is in ieder geval een begrijpelijk forum over onder-meer deze NAS. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1335062/27 Veel succes.

Dank voor de reactie.

Ik zal de FS nog een poging geven, maar ik vermoed niet dat dit werkt.
Bij en Raid0 worden de bestanden op beide schijven weg geschreven. Dit houdt in dat een gedeelte op schijf 1 en een tweede gedeelte op schijf 2 kan staan.

Maar ik zal het als laatste vandaag nog even proberen....

Nogmaals dank voor de reactie.

Hoi !

Raid 0 wordt als onveilig beschouwd, juist omdat bij 'n crash alle gegevens verloren gaan !

Ik vind het onbegrijpelijk dat @helpmij-ers iets anders suggereren; als je niet weet wat raid 0 is kun je beter geen antwoord geven.

Gretz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan