Check IP(MySQL)

Status
Niet open voor verdere reacties.

rappybas

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2007
Hoi,
Ik ben bezig met iets waar een user maar 1 keer mag stemmen.

Nu heb ik het gemaakt waardoor het na het stemmen de IP toevoegd in de MySQL table,van degene die heeft gestemd.

Maar nu wil ik alleen door laten stemmen als de IP nog nergens in de tabel staat.

De tabel heet: rating
De colmuns erin zijn: id,ip

Kan iemand helpen hoe ik het krijg zodat de stemming alleen doorgaat als diegenes ip er nog niet instaat

Dat is afhankelijk van hoe je de php-code hebt gemaakt. In ieder geval kun je wat jij wilt "hardhandig" afdwingen door een primaire sleutel of een unieke index op de kolom ip. Erg netjes is het volgens mij niet, maar het werkt wel.

Of ik snap de vraag van de topicstarter niet, of je hebt geen idee waar je het over hebt. :p

Hoi,
Ik ben bezig met iets waar een user maar 1 keer mag stemmen.

Nu heb ik het gemaakt waardoor het na het stemmen de IP toevoegd in de MySQL table,van degene die heeft gestemd.

Maar nu wil ik alleen door laten stemmen als de IP nog nergens in de tabel staat.

De tabel heet: rating
De colmuns erin zijn: id,ip

Kan iemand helpen hoe ik het krijg zodat de stemming alleen doorgaat als diegenes ip er nog niet instaat

Op zich is dat niet zo heel moeilijk.

Op rating.php zet je het volgende:

PHP:
$ip = $_SERVER['REMOTE_ADDR'];

$ipquery = "SELECT id FROM rating WHERE ip = '".$ip."'";
  $ipresult = mysql_query($ipquery);
    $numrows = mysql_num_rows($ipresult);

if($numrows == 0){

// Hier je ratingscript, want de gebruiker heeft nog niet gestemd.

}else{

echo 'Je mag niet meer stemmen!';

}

Overigens is het vervelende van ip's dat scholen e.d. in sommige gevallen op alle computers hetzelfde ip-adres gebruiken, waardoor er op de hele school (of afdeling, klas, etc.) maar eenmaal gestemd kan worden. Ik zou het met gebruikersnamen doen, maar bovenstaande oplossing zou we moeten werken.

daar voeg ik nog aan doe dat, heel veel mensen een dynamisch ip hebben, en ze na het ressetten, uittrekken van hun modem toch gewoon trug kunnen stemmen, je zou dan ook nog met een cookie kunnen werken maar, ja...

ik zou het IP checken achterwegen laten en gewoon met cookies werken, of idd accounts

Met een cookie heeft ook niet zoveel zin, want dan vergelijk je de ip die je hebt opgeslagen in de cookie met de ip van de gebruiker, en dat levert hetzelfde resultaat op. Wat jij zegt klopt natuurlijk niet helemaal, want dat zou ook het hele ip-banconcept onderuit halen. Natuurlijk kan iedereen z'n modem resetten en daarmee een nieuw ip-adres krijgen (al heb ik daar nog nooit van gehoord). Zo kun je ook achter een obscure Russische proxy je gal over het internet uitspuwen, maar dat betekent niet dat je geen gebruik kan/mag maken van ip-functionaliteit.

ik zou het IP checken achterwegen laten en gewoon met cookies werken, of idd accounts

Zeker nog nooit gehoord van de instelling Browsegeschiedenis verwijderen... Daarmee verwijder je dus ook je cookies... Die "beveiliging" is dus nog minder solide dan met een IP...

"Ohw even stemmen, *klik* (Cookies wordt aangemaakt), Hey een nieuwe cookie (In FF kun je die bekijken ja) even de geschiedenis wissen. Hey, ik kan weer stemmen"
Dat wordt dan een betrouwbare poll :rolleyes:

Zeker nog nooit gehoord van de instelling Browsegeschiedenis verwijderen...

weet ik. maar diegene die weet dat je opnieuw kan stemmen door je cookies te verwijderen weet ook datje opnieuw kan stemmen met een nieuw ip.

je kan altijd opnieuw stemmen. -.-

Bedankt Svu,
ik ga die code nu proberen.

en met cookies werkt inderdaad niet ;P

Haha wat ben jij voor een loser, het ip concept + een cookie is dubbel zo veilig als zonder cookie.

je hoeft ook zo fel niet te antwoorden.

en nu moet je niet zeggen 'een cookie is zo verwijderd', -> mijn modem is zo gereset

Je vergeet alleen dat niet iedere ISP dynamische IP-adressen uitdeelt. Het grootste gedeelte van de internetters heeft een vast IP-adres van hun provider gekregen. Die kunnen ze dus niet resetten...

Een cookie is echter voor iedereen zo te verwijderen.

Je vergeet alleen dat niet iedere ISP dynamische IP-adressen uitdeelt.

nee hoor. maar ik denk dat TS beter een mail systeem kan gebruiken, zodat je een link aangestuurd krijgt in je mail en dan moetje daarop klikken om de stem te bevestigen, dat samen met een cookie & ip checken zou toch veilig moetten zijn

Hmm vreemd dan dat ik al 5 jaar hetzelfde IP heb terwijl ik in die tussentijd mijn meegeleverde modem heb ingeruild voor een Linksys WAG54G welke later werd vervangen door een WAG200G beide met ingebouwd modem. Je zou dan toch zeggen dat hij tijdens een van die omruilacties een ander IP had moeten krijgen :rolleyes:

Maar inderdaad, met een bevestigings-mail systeem ben je aardig wat zekerder aangezien mensen een "levend" adres in moeten vullen willen ze hun stem bevestigen.

Hmm vreemd dan dat ik al 5 jaar hetzelfde IP heb terwijl ik in die tussentijd mijn meegeleverde modem heb ingeruild voor een Linksys WAG54G welke later werd vervangen door een WAG200G beide met ingebouwd modem. Je zou dan toch zeggen dat hij tijdens een van die omruilacties een ander IP had moeten krijgen

dat ligt niet aan je modem maar aan je provider.
voor belgie:

BELGACOM = dynamisch
TELENET = statisch

Het idee is geloof ik dat een user maar 1x mag stemmen, en uit eigen ervaring is een bevestigings-mail voor een poll of niet-masale stemscript een beetje... overdreven.

Bovendien, ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb zelf al 7 verschillende email adressen, en binnen 2 minuten heb je zo een nieuw G- of hotmail adres...

Anywho, als de voting public is, zou SvU's oplossing moeten werken.

ps. als iemand toch vijandige bedoelingen heeft, zal een cookie, ip-adres of bevestigingsmail hem toch niet zomaar tegenhouden, een ip-check zal voor de meeste mensen wel genoeg zijn.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan